Ustawy w postaci jednolitej
Wyszukiwarka ustaw
W przeglądarce naciśnij Ctrl+F, by wyszukać w ustawie.
2017 Pozycja 32
©Telksinoe s. 1/33
Dz. U. 2017 poz. 32
Opracowano na podstawie: t.j.
Dz. U. z 2019 r. poz. 955.
U S T A W A
z dnia 2 grudnia 2016 r.
o wyposażeniu morskim 1)
Art. 1. Ustawa określa zasady:
1) funkcjonowania systemu oceny zgodności z wymaganiami dotyczącymi
wyposażenia morskiego;
2) działania systemu kontroli wyposażenia morskiego.
Art. 2. 1. Przepisy ustawy stosuje się do wyposażenia morskiego, które jest
umieszczone lub które ma być umieszczone na statkach UE.
2. Przepisów ustawy nie stosuje się do jednostek pływających Marynarki
Wojennej, Straży Granicznej, Policji i Służby Celnej.
Art. 3. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) konwencjach międzynarodowych – należy przez to rozumieć:
a) Konwencję w sprawie międzynarodowych przepisów o zapobieganiu
zderzeniom na morzu z 1972 roku, sporządzoną w Londynie dnia
20 października 1972 r. (Dz. U. z 1977 r. poz. 61 i 62 oraz z 1984 r. poz.
106),
b) Międzynarodową konwencję o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez
statki, 1973, sporządzoną w Londynie dnia 2 listopada 1973 r. (Dz. U.
z 2016 r. poz. 761 i 773),
c) Międzynarodową konwencję o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974,
sporządzoną w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (Dz. U. z 2016 r. poz.
869);
1)
Niniejsza ustawa w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady
2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylającą dyrektywę Rady
96/98/WE (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014, str. 146).
14.06.2019
©Telksinoe s. 2/33
2) normach dotyczących badań – należy przez to rozumieć normy dotyczące metod
i wyników badań wyposażenia morskiego określone przez:
a) Międzynarodową Organizację Morską,
b) Międzynarodową Organizację Normalizacyjną,
c) Międzynarodową Komisję Elektrotechniczną,
d) Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny,
e) Europejski Komitet do spraw Normalizacji Elektrotechniki,
f) Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych,
g) Europejski Komitet Normalizacyjny,
h) Komisję Europejską,
i) organy regulacyjne uznane w ramach porozumień o wzajemnym
uznawaniu, których stroną jest Unia Europejska;
3) wyposażeniu morskim – należy przez to rozumieć wyroby umieszczone lub które
mają być umieszczone na statkach UE i które zgodnie z przepisami
międzynarodowymi wymagają zatwierdzenia przez administrację państwa
bandery, niezależnie od tego, czy statek znajduje się na terytorium Unii
Europejskiej w czasie, gdy wyposażenie morskie jest na nim umieszczone;
4) wyposażeniu radiokomunikacyjnym – należy przez to rozumieć wyposażenie
morskie określone w rozdziale IV konwencji, o której mowa w pkt 1 lit. c, oraz
radiotelefon VHF do łączności dwukierunkowej określony w prawidle
6.2.1 rozdziału III tej konwencji;
5) przepisach międzynarodowych – należy przez to rozumieć konwencje
międzynarodowe, rezolucje i okólniki Międzynarodowej Organizacji Morskiej
oraz normy dotyczące badań;
6) znaku zgodności – należy przez to rozumieć oznakowanie określone
w załączniku nr 1 do ustawy, potwierdzające zgodność wyposażenia morskiego
lub procesu jego wytwarzania z wymaganiami;
7) statku – należy przez to rozumieć urządzenie pływające używane w środowisku
morskim, w tym wodoloty, poduszkowce, statki podwodne i platformy
wiertnicze, podlegające konwencjom międzynarodowym;
8) statku UE – należy przez to rozumieć statek pływający pod banderą państwa
członkowskiego Unii Europejskiej i objęty zakresem przepisów
międzynarodowych;
14.06.2019
©Telksinoe s. 3/33
9) państwie członkowskim Unii Europejskiej – należy przez to rozumieć również
państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
– stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
10) państwie trzecim – należy przez to rozumieć państwo niebędące państwem
członkowskim Unii Europejskiej;
11) importerze – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo
jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, mającą siedzibę na
terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, która wprowadza do
obrotu na rynku państw członkowskich Unii Europejskiej wyposażenie morskie
z państwa trzeciego;
12) dystrybutorze – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo
jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, inną niż producent
lub importer, która udostępnia wyposażenie morskie na rynku;
13) odzyskaniu – należy przez to rozumieć dowolny środek mając y na celu
doprowadzenie do zwrotu wyposażenia morskiego, które zostało już
umieszczone na statkach UE lub nabyte z zamiarem umieszczenia na statkach
UE;
14) deklaracji zgodności UE – należy przez to rozumieć oświadczenie producenta
albo jego upoważnionego przedstawiciela, na jego wyłączną odpowiedzialność,
że wyposażenie morskie jest zgodne z wymaganiami;
15) wymaganiach – należy przez to rozumieć wymagania dla wyposażenia
morskiego określone w przepisach międzynarodowych.
Art. 4. W przypadku gdy ustawa nie stanowi inaczej, do oceny zgodności
wyposażenia morskiego, akredytacji, autoryzacji, notyfikacji, kontroli spełniania
przez wyposażenie morskie wymagań, kontroli w zakresie stwarzania przez to
wyposażenie zagrożenia oraz kontroli w zakresie niezgodności formalnych, a także
postępowania w sprawie wprowadzonego do obrotu lub oddanego do użytku
wyposażenia morskiego niezgodnego z wymaganiami lub stwarzającego zagrożenie
oraz postępowania w sprawie niezgodności formalnych stosuje się odpowiednio
przepisy art. 4 pkt 1–5, 7, 10–12, 13–16, 19, 20, 22–27 i 29, art. 7 ust. 2, art. 22–37,
art. 58–87 oraz art. 95 i art. 96 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny
zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2019 r. poz. 544), zwanej dalej „ustawą o
systemach oceny zgodności i nadzoru rynku”, z tym że:
14.06.2019
©Telksinoe s. 4/33
1) wprowadzenie do obrotu w rozumieniu art. 4 pkt 26 ustawy o systemach oceny
zgodności i nadzoru rynku obejmuje również zainstalowanie lub umieszczenie
na statku wyposażenia morskiego określonego w przepisach międzynarodowych,
określonych w aktach wykonawczych wydanych przez Komisję Europejską na
podstawie art. 35 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE
z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylającej
dyrektywę Rady 96/98/WE (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014, str. 146);
2) za niezgodności formalne uważa się niezgodności polegające na tym, że:
a) podmiot gospodarczy naruszył obowiązki określone w art. 9 ust. 1 w
zakresie wystawienia deklaracji zgodności UE lub umieszczenia na
wyposażeniu morskim znaku zgodności,
b) znak zgodności został umieszczony z naruszeniem art. 10 ust. 1–5 lub
niezgodnie z załącznikiem nr 1 do ustawy,
c) deklaracja zgodności UE została sporządzona niezgodnie z art. 9 ust. 2 lub
wzorem określonym w załączniku nr 3 do ustawy lub nie zawiera
elementów określonych w odpowiednich modułach, o których mowa w
załączniku nr 2 do ustawy,
d) do wyposażenia morskiego umieszczonego na statku nie dołączono kopii
deklaracji zgodności UE,
e) podmiot gospodarczy naruszył obowiązek:
– o którym mowa w art. 11 ust. 2, w zakresie sporządzenia dokumentacji
technicznej, lub
– o którym mowa w art. 11 ust. 3, lub
– o którym mowa w art. 11 ust. 9 lub art. 13 ust. 2, w zakresie
udostępnienia dyrektorowi urzędu morskiego dokumentacji
technicznej.
Art. 5. Wyposażenie morskie przed wprowadzeniem go do obrotu,
umieszczeniem lub zainstalowaniem na statku podlega ocenie zgodności
z wymaganiami.
Art. 6. 1. Na wniosek producenta albo jego upoważnionego przedstawiciela,
jednostka notyfikowana przeprowadza ocenę zgodności wyposażenia morskiego.
14.06.2019
©Telksinoe s. 5/33
2. Procedury oceny zgodności wyposażenia morskiego są określone
w załączniku nr 2 do ustawy.
3. Pozytywny wynik oceny zgodności wyposażenia morskiego z wymaganiami
dokonywanej przez jednostkę notyfikowaną stanowi podstawę do wydania
producentowi albo jego upoważnionemu przedstawicielowi certyfikatu.
4. Jednostki notyfikowane do przeprowadzania oceny zgodności wyposażenia
morskiego spełniają warunki określone w art. 28 ustawy o systemach oceny zgodności
i nadzoru rynku oraz wymogach normy PN-EN ISO/IEC 17065:2013-03 albo Polskiej
Normy ją zastępującej.
5. Laboratoria badawcze jednostek notyfikowanych, które są wykorzystywane
w celu oceny zgodności wyposażenia morskiego, spełniają wymogi normy PN-EN
ISO/IEC 17025:2005 albo Polskiej Normy ją zastępującej.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, co najmniej raz na dwa lata,
przeprowadza kontrolę jednostek notyfikowanych w zakresie spełniania przez nie
wymaganych kryteriów, o których mowa w ust. 4, oraz sposobu wykonywania
obowiązków, które jednostki te wykonują w zakresie udzielonej autoryzacji.
W kontroli mogą brać udział w charakterze obserwatorów również przedstawiciele
Komisji Europejskiej.
7. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej przekazuje Komisji
Europejskiej informacje o stosowanych procedurach oceny i notyfikowania jednostek
notyfikowanych i monitorowania tych jednostek oraz o wszelkich zmianach w tym
zakresie.
Art. 7. Domniemywa się, że wyposażenie morskie, na którym umieszczono znak
zgodności i dla którego sporządzono dokumentację potwierdzającą spełnianie
wymagań w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej, jest zgodne
z wymaganiami.
Art. 8. 1. Za czynności związane z obowiązkową oceną zgodności wyposażenia
morskiego pobiera się opłaty.
2. Opłaty, o których mowa w ust. 1, uiszcza wnioskodawca.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze
rozporządzenia, sposób ustalania opłat za czynności, o których mowa w ust. 1, oraz
maksymalne wysokości tych opłat, mając na względzie konieczność pokrycia kosztów
14.06.2019
©Telksinoe s. 6/33
przeprowadzenia czynności, a także rodzaj wyposażenia morskiego i stopień
skomplikowania wykonanej czynności.
Art. 9. 1. Producent albo jego upoważniony przedstawiciel, który poddał
wyposażenie morskie lub proces jego wytwarzania ocenie zgodności z wymaganiami
i potwierdził jego zgodność, wystawia deklarację zgodności UE, którą dołącza do
wyposażenia morskiego, i umieszcza na wyposażeniu morskim znak zgodności.
2. Deklaracja zgodności UE stwierdza, że wykazano spełnienie wymagań
mających zastosowanie do wyposażenia morskiego.
3. Producent zapewnia, aby deklaracja zgodności UE była sporządzona w języku
polskim i angielskim. W przypadku umieszczenia wyposażenia morskiego na statku,
kopię deklaracji zgodności UE w języku polskim i angielskim przechowuje się na
statku do momentu usunięcia danego wyposażenia morskiego ze statku.
4. Przez sporządzenie i podpisanie deklaracji zgodności UE producent albo jego
upoważniony przedstawiciel przyjmują na siebie odpowiedzialność za zgodność
wyposażenia morskiego z wymaganiami.
5. Wzór deklaracji zgodności UE jest określony w załączniku nr 3 do ustawy.
6. Kopia deklaracji zgodności UE jest przekazywana jednostce notyfikowanej
lub organom, które przeprowadziły stosowne procedury oceny zgodności.
Art. 10. 1. Znak zgodności umieszcza się na wyposażeniu morskim przed jego
zainstalowaniem lub umieszczeniem na statku.
2. Znak zgodności umieszcza się tak, aby był widoczny i czytelny, nie można go
było usunąć z wyposażenia morskiego lub z jego tabliczki znamionowej oraz był,
w stosownych przypadkach, wbudowany w oprogramowanie. Jeżeli nie ma takiej
możliwości z uwagi na charakter wyposażenia morskiego, znak zgodności umieszcza
się na opakowaniu i na dokumentach dołączonych do wyposażenia morskiego.
3. Pod znakiem zgodności umieszcza się numer identyfikacyjny jednostki
notyfikowanej oraz rok, w którym znak zgodności został umieszczony. Numer
identyfikacyjny jednostki notyfikowanej umieszcza ta jednostka albo, zgodnie z jej
poleceniem, producent, albo jego upoważniony przedstawiciel.
4. Zabrania się umieszczania na wyposażeniu morskim, które nie spełnia
wymagań oraz dla którego producent albo jego upoważniony przedstawiciel nie
wystawił deklaracji zgodności UE, znaku zgodności lub znaku podobnego do znaku
14.06.2019
©Telksinoe s. 7/33
zgodności mogącego wprowadzać w błąd nabywcę lub użytkownika tego
wyposażenia morskiego.
5. Zabrania się umieszczania znaku zgodności na innym wyrobie niż
wyposażenie morskie.
6. Zabrania się wprowadzania do obrotu wyposażenia morskiego
nieposiadającego znaku zgodności, z zastrzeżeniem art. 15–18.
Art. 11. 1. Przez umieszczenie znaku zgodności producent przyjmuje na siebie
obowiązek zagwarantowania, że wyposażenie morskie, na którym umieszczono znak
zgodności, zostało zaprojektowane i wyprodukowane zgodnie z wymaganiami.
2. Producent sporządza dokumentację techniczną i przeprowadza lub zleca
przeprowadzenie wymaganej procedury oceny zgodności wyposażenia morskiego.
3. Producent przechowuje dokumentację techniczną oraz deklarację zgodności
UE przez okres co najmniej 10 lat od dnia umieszczenia znaku zgodności, jednak nie
krócej niż przez przewidywany okres eksploatacji danego wyposażenia morskiego.
4. Producent zapewnia stosowanie procedur mających na celu zapewnienie
nieprzerwanej zgodności produkcji seryjnej oraz uwzględnia zmiany w projekcie lub
charakterystyce wyposażenia morskiego oraz zmiany wymagań, a w razie
konieczności zleca w tym zakresie przeprowadzenie nowej oceny zgodności.
5. Producent umieszcza na wyposażeniu morskim nazwę typu, numer partii lub
serii lub inną informację umożliwiającą jego identyfikację. Jeżeli nie jest to możliwe
ze względu na wielkość lub charakter wyposażenia morskiego, producent umieszcza
wymagane informacje na opakowaniu, w dokumencie załączonym do wyposażenia
morskiego lub – w stosownych przypadkach – w obu tych miejscach.
6. Producent umieszcza na wyposażeniu morskim w języku polskim swoją
nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy oraz adres
kontaktowy lub, jeżeli nie jest to możliwe – na opakowaniu, w dokumencie
załączonym do wyposażenia morskiego, lub – w stosownych przypadkach – w obu
tych miejscach. Adres wskazuje jedną lokalizację, w której można skontaktować się
z producentem.
7. Producent dołącza do wyposażenia morskiego, sporządzone w języku polskim
i w sposób łatwo zrozumiały dla użytkowników, instrukcję oraz informację dotyczącą
bezpiecznego montażu wyposażenia morskiego na statku i jego bezpiecznego
14.06.2019
©Telksinoe s. 8/33
użytkowania, w tym informację o ewentualnych ograniczeniach eksploatacyjnych,
wraz z inną dokumentacją wymaganą zgodnie z przepisami międzynarodowymi.
8. Producent, który uzna lub ma podstawy do uznania, że wyposażenie morskie,
na którym umieścił znak zgodności, nie jest zgodne z obowiązującymi wymaganiami,
niezwłocznie podejmuje niezbędne działania naprawcze w celu zapewnienia
zgodności wyposażenia morskiego, jego wycofania lub odzyskania. W przypadku gdy
wyposażenie morskie stwarza zagrożenie, producent niezwłocznie informuje o tym
właściwego dyrektora urzędu morskiego, podając niezbędne informacje,
w szczególności na temat niezgodności oraz podjętych działań naprawczych.
9. W odpowiedzi na żądanie właściwego dyrektora urzędu morskiego, producent
niezwłocznie udostępnia informacje i dokumentacje niezbędne do potwierdzenia
zgodności danego wyposażenia morskiego, w języku polskim lub angielskim, a także
zapewnia mu dostęp do swoich obiektów do celów nadzoru rynku zgodnie
z art. 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia
9 lipca 2008 r. ustanawiającego wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku
odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylającego
rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz. Urz. UE L 218 z 13.08.2008, str. 30) oraz
udostępnia lub zapewnia dostęp do próbek. Na żądanie właściwego dyrektora urzędu
morskiego producent podejmuje współpracę mającą na celu usunięcie zagrożeń, jakie
stwarza wyposażenie morskie wprowadzone przez producenta do obrotu.
Art. 12. 1. Producent, który nie ma siedziby na terytorium co najmniej jednego
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, wyznacza upoważnionego
przedstawiciela, udzielając mu pisemnego pełnomocnictwa, i wskazuje w tym
pełnomocnictwie nazwę upoważnionego przedstawiciela i jego adres kontaktowy.
2. Wykonywanie obowiązków określonych w art. 11 ust. 1 oraz sporządzanie
dokumentacji technicznej nie może wchodzić w zakres pełnomocnictwa
upoważnionego przedstawiciela.
3. Upoważniony przedstawiciel wykonuje zadania określone w pełnomocnictwie
otrzymanym od producenta. Pełnomocnictwo umożliwia upoważnionemu
przedstawicielowi wykonywanie co najmniej następujących obowiązków:
1) przechowywanie deklaracji zgodności UE oraz dokumentacji technicznej do
dyspozycji organów nadzoru rynku przez okres co najmniej 10 lat po
14.06.2019
©Telksinoe s. 9/33
umieszczeniu znaku zgodności, jednak nie krócej niż przewidywany okres
eksploatacji danego wyposażenia morskiego;
2) na wniosek właściwego dyrektora urzędu morskiego – udostępnianie mu
wszelkich informacji i dokumentacji niezbędnych do potwierdzenia zgodności
wyposażenia morskiego;
3) na wniosek właściwego dyrektora urzędu morskiego – podejmowanie z nim
współpracy we wszelkich działaniach mających na celu usunięcie zagrożeń, jakie
stwarza wyposażenie morskie objęte pełnomocnictwem.
Art. 13. 1. Importer umieszcza na wyposażeniu morskim swoją nazwę,
zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy oraz adres
kontaktowy lub, jeżeli nie jest to możliwe – na opakowaniu, w dokumencie
załączonym do wyposażenia morskiego, lub – w stosownych przypadkach – w obu
tych miejscach.
2. W odpowiedzi na żądanie właściwego dyrektora urzędu morskiego, importer
i dystrybutor niezwłocznie udostępniają informacje i dokumentację niezbędną do
potwierdzenia zgodności danego wyposażenia morskiego, w języku polskim lub
angielskim. Na wniosek właściwego dyrektora urzędu morskiego, importer
i dystrybutor podejmują z nim współpracę w czynnościach mających na celu usunięcie
zagrożeń, jakie stwarza wyposażenie morskie wprowadzone przez nich do obrotu.
3. Importer lub dystrybutor są traktowani jak producent i podlegają obowiązkom
producenta określonym w art. 11, jeżeli wprowadzają wyposażenie morskie do obrotu
lub umieszczają je na statku UE pod własną nazwą lub znakiem towarowym albo
modyfikują wyposażenie morskie już znajdujące się w obrocie w taki sposób, że może
to mieć wpływ na zgodność tego wyposażenia morskiego z odpowiednimi
wymaganiami.
4. Przez okres co najmniej 10 lat od dnia umieszczenia znaku zgodności, jednak
nie krócej niż przez przewidywany okres eksploatacji danego wyposażenia morskiego,
podmiot gospodarczy wskazuje, na wniosek właściwego dyrektora urzędu morskiego,
podmiot gospodarczy:
1) który dostarczył mu wyposażenie morskie;
2) któremu dostarczył wyposażenie morskie.
14.06.2019
©Telksinoe s. 10/33
Art. 14. 1. Dyrektorzy urzędów morskich prowadzą kontrolę wyposażenia
morskiego z urzędu lub na wniosek Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów, w tym w przypadku gdy przepisy międzynarodowe wymagają
przeprowadzenia eksploatacyjnych prób działania na statku dla celów bezpieczeństwa
lub zapobiegania zanieczyszczeniom.
2. Kontrola może dotyczyć dokumentacji, jak również wyposażenia morskiego,
które opatrzono znakiem zgodności, niezależnie od tego, czy to wyposażenie morskie
jest już umieszczone na statkach. Kontrola wyposażenia morskiego, które już
umieszczono na statkach, ogranicza się do czynności sprawdzających, jeżeli dane
wyposażenie morskie jest w stanie pełnej funkcjonalności.
Art. 15. 1. Właściwy dyrektor urzędu morskiego w wyjątkowych
okolicznościach, uzasadnionych zastosowaniem nowych technologii, na wniosek
armatora, może, w drodze decyzji, wydać pozwolenie na umieszczenie na statku
wyposażenia morskiego, które nie jest zgodne z wymaganiami, jeżeli zostanie
potwierdzone, w szczególności po przeprowadzeniu prób, że to wyposażenie morskie
jest co najmniej tak samo skuteczne jak wyposażenie morskie, które spełnia
wymagania, oraz nie stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa życia, żeglugi oraz
środowiska.
2. Przy wydawaniu pozwolenia, o którym mowa w ust. 1, właściwy dyrektor
urzędu morskiego zapewnia jednakowe traktowanie wyposażenia morskiego
wyprodukowanego w różnych krajach.
3. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, określa ograniczenia i warunki
stosowania wyposażenia morskiego oraz jest przechowywane na statku.
4. Jeżeli pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wyposażenia
radiokomunikacyjnego, nie może ono naruszać zasad dotyczących wykorzystywania
częstotliwości radiowych określonych w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo
telekomunikacyjne (Dz. U. z 2018 r. poz. 1954, 2245 i 2354 oraz z 2019 r. poz. 643 i
730), zwanej dalej „Prawem telekomunikacyjnym”.
5. Właściwy dyrektor urzędu morskiego niezwłocznie informuje ministra
właściwego do spraw gospodarki morskiej o wydaniu pozwolenia, o którym mowa
w ust. 1.
6. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej informuje Komisję
Europejską i państwa członkowskie Unii Europejskiej o wydaniu pozwolenia,
14.06.2019
©Telksinoe s. 11/33
o którym mowa w ust. 1. Informacja zawiera także sprawozdania z dokonanych prób,
ocen i procedur oceny zgodności wyposażenia morskiego.
7. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, może zostać, w drodze decyzji, cofnięte
przez właściwego dyrektora urzędu morskiego po otrzymaniu wezwania z Komisji
Europejskiej i w terminie określonym w takim wezwaniu lub w przypadku
stwierdzenia przez właściwego dyrektora urzędu morskiego niespełniania warunków,
o których mowa w ust. 1.
Art. 16. 1. Właściwy dyrektor urzędu morskiego, na wniosek armatora, może,
w drodze decyzji, wydać pozwolenie na umieszczenie na statku wyposażenia
morskiego, które nie spełnia wymagań, w tym wyposażenia morskiego, do którego nie
mają zastosowania przepisy art. 15, w celu przeprowadzenia prób lub ocen tego
wyposażenia morskiego.
2. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, określa ograniczenia i warunki
stosowania wyposażenia morskiego oraz jest przechowywane na statku.
3. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, wydaje się na czas określony, jednak nie
dłuższy niż niezbędny do przeprowadzenia badań.
4. Wyposażenie morskie, o którym mowa w ust. 1, nie może zastępować
wyposażenia morskiego, które spełnia wymagania i które musi pozostawać na
pokładzie statku gotowe do natychmiastowego użycia.
5. Jeżeli pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wyposażenia
radiokomunikacyjnego, nie może ono naruszać zasad dotyczących wykorzystywania
częstotliwości radiowych określonych w Prawie telekomunikacyjnym.
Art. 17. 1. Gdy na statku zachodzi uzasadniona konieczność wymiany
wyposażenia morskiego w porcie państwa trzeciego oraz gdy ze względu na czas
i koszty nie jest możliwe umieszczenie wyposażenia morskiego spełniającego
wymagania, na statku może być tymczasowo umieszczone inne wyposażenie, dla
którego została wydana dokumentacja techniczna przez właściwy organ państwa
członkowskiego Międzynarodowej Organizacji Morskiej. Dokumentacja potwierdza
zgodność wyposażenia morskiego z odpowiednimi wymaganiami Międzynarodowej
Organizacji Morskiej.
14.06.2019
©Telksinoe s. 12/33
2. Armator jest obowiązany niezwłocznie poinformować dyrektora urzędu
morskiego właściwego dla portu macierzystego statku o rodzaju i właściwościach
technicznych takiego wyposażenia morskiego.
3. Dyrektor urzędu morskiego, o którym mowa w ust. 2, niezwłocznie, w drodze
decyzji, wyznacza termin i określa warunki, na jakich armator powinien zapewnić
umieszczenie na statku wyposażenia morskiego zgodnego z wymaganiami.
4. W przypadku wyposażenia radiokomunikacyjnego nie może ono naruszać
zasad dotyczących wykorzystywania częstotliwości radiowych określonych w Prawie
telekomunikacyjnym.
Art. 18. 1. W przypadku gdy wyposażenie morskie posiadające znak zgodności
nie jest dostępne na rynku, właściwy dyrektor urzędu morskiego może, na wniosek
armatora, wydać, w drodze decyzji, pozwolenie na umieszczenie na statku innego
wyposażenia morskiego.
2. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być wydane pod warunkiem
przedstawienia przez armatora dowodów potwierdzających spełnienie wymagań.
Wyposażenie morskie objęte pozwoleniem, o którym mowa w ust. 1, jest zgodne
z wymaganiami.
3. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, jest przechowywane przy wyposażeniu
morskim umieszczonym na statku oraz wskazuje:
1) wyposażenie morskie oznaczone znakiem zgodności, które ma zastąpić
wyposażenie morskie objęte pozwoleniem;
2) okoliczności, w jakich pozwolenie zostało wydane, a w szczególności brak
dostępności w obrocie wyposażenia morskiego oznaczonego znakiem
zgodności;
3) wymagania w zakresie projektu, budowy i działania, na podstawie których
dyrektor urzędu morskiego wydał pozwolenie;
4) ewentualne normy dotyczące badań zastosowane na potrzeby wydania
pozwolenia.
4. Dyrektor urzędu morskiego, wydając pozwolenie, o którym mowa w ust. 1,
niezwłocznie powiadamia o tym fakcie Komisję Europejską.
5. Pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, może zostać, w drodze decyzji, cofnięte
przez właściwego dyrektora urzędu morskiego w przypadku niespełniania wymagań.
14.06.2019
©Telksinoe s. 13/33
6. Jeżeli pozwolenie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wyposażenia
radiokomunikacyjnego, nie może ono naruszać zasad dotyczących wykorzystywania
częstotliwości radiowych określonych w Prawie telekomunikacyjnym.
Art. 19. Producent albo importer, który wprowadza do obrotu lub oddaje do
użytku wyposażenie morskie niezgodne z wymaganiami, podlega karze pieniężnej
w wysokości do 100 000 zł.
Art. 20. Producent albo importer, który wprowadza do obrotu lub oddaje do
użytku wyposażenie morskie podlegające oznakowaniu znakiem zgodności, albo
dystrybutor, który udostępnia na rynku wyposażenie morskie, bez tego oznakowania,
podlega karze pieniężnej w wysokości do 20 000 zł.
Art. 21. 1. Producent wyposażenia morskiego wprowadzonego do obrotu lub
oddanego do użytku, który nie dopełnia obowiązków w zakresie dołączania do
wyposażenia morskiego:
1) instrukcji sporządzonej w języku polskim,
2) informacji dotyczących bezpiecznego montażu wyposażenia morskiego na statku
i jego bezpiecznego użytkowania,
3) kopii deklaracji zgodności UE
– podlega karze pieniężnej w wysokości do 10 000 zł.
2. Producent wyposażenia morskiego wprowadzonego do obrotu lub oddanego
do użytku, który nie dopełnia obowiązków w zakresie dołączania do tego wyposażenia
morskiego:
1) informacji umożliwiających jego identyfikację,
2) informacji umożliwiających identyfikację wyposażenia morskiego
– podlega karze pieniężnej w wysokości do 10 000 zł.
Art. 22. Importer wyposażenia morskiego wprowadzonego do obrotu lub
oddanego do użytku, który nie dopełnia obowiązków w zakresie:
1) zapewnienia dołączenia do wyposażenia morskiego:
a) instrukcji sporządzonej w języku polskim,
b) informacji dotyczących bezpiecznego montażu wyposażenia morskiego na
statku i jego bezpiecznego użytkowania,
2) zapewnienia dołączenia do wyposażenia morskiego informacji umożliwiających
identyfikację tego wyposażenia morskiego,
14.06.2019
©Telksinoe s. 14/33
3) umieszczenia na wyposażeniu morskim informacji umożliwiających jego
identyfikację,
4) zapewnienia dołączenia do wyposażenia morskiego, w stosownych przypadkach,
kopii deklaracji zgodności UE lub innych dokumentów
– podlega karze pieniężnej w wysokości do 10 000 zł.
Art. 23. Producent, który nie dopełnia obowiązku sporządzenia
i przechowywania dokumentacji technicznej wyposażenia morskiego, deklaracji
zgodności UE oraz dokumentacji niezbędnej do wykazania zgodności wyposażenia
morskiego, podlega karze pieniężnej w wysokości do 10 000 zł.
Art. 24. Importer, który nie dopełnia obowiązku przechowywania kopii
deklaracji zgodności UE lub obowiązku zapewnienia udostępniania organowi nadzoru
rynku dokumentacji technicznej, podlega karze pieniężnej w wysokości do 10 000 zł.
Art. 25. Upoważniony przedstawiciel, który nie dopełnia obowiązków
w zakresie:
1) przechowywania dokumentacji technicznej wyposażenia morskiego, deklaracji
zgodności UE oraz dokumentacji niezbędnej do wykazania zgodności
wyposażenia morskiego,
2) udzielenia organowi nadzoru rynku informacji i udostępnienia dokumentacji
w celu wykazania zgodności wyposażenia morskiego z wymaganiami
– podlega karze pieniężnej w wysokości do 10 000 zł.
Art. 26. 1. Kary pieniężne, o których mowa w art. 19–25, nakłada, w drodze
decyzji, dyrektor urzędu morskiego prowadzący postępowanie, o którym mowa w art.
76 ust. 1 lub 1a lub art. 85 ust. 1 ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku.
2. Ustalając wysokość kar pieniężnych, dyrektor urzędu morskiego uwzględnia:
1) stopień i okoliczności naruszenia przepisów ustawy;
2) liczbę wyposażenia morskiego niezgodnego z wymaganiami wprowadzonego do
obrotu, oddanego do użytku lub udostępnionego na rynku;
3) uprzednie naruszenie przepisów ustawy;
4) współpracę z organem nadzoru rynku prowadzącym postępowanie, o którym
mowa w art. 76 ust. 1 lub 1a lub art. 85 ust. 1 ustawy o systemach oceny
zgodności i nadzoru rynku, w szczególności przyczynienie się do szybkiego i
sprawnego przeprowadzenia postępowania.
14.06.2019
©Telksinoe s. 15/33
3. Dyrektor urzędu morskiego odstępuje od nałożenia kary pieniężnej, jeżeli
podmiot gospodarczy podlegający karze przedstawił dowody potwierdzające
wykonanie postanowienia, o którym mowa w art. 82 ust. 1 ustawy o systemach oceny
zgodności i nadzoru rynku.
Art. 27. 1. Termin zapłaty kary pieniężnej wynosi 30 dni od dnia, w którym
decyzja stała się ostateczna.
2. Karę pieniężną wnosi się na rachunek bankowy dyrektora urzędu morskiego,
który ją nałożył.
3. Nie wszczyna się postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, jeżeli od
dnia popełnienia czynu, o którym mowa w art. 19–25, upłynęły 3 lata, licząc od końca
roku, w którym czyn został popełniony.
4. Kary pieniężnej nie pobiera się po upływie 3 lat od dnia wydania ostatecznej
decyzji o nałożeniu kary.
5. Środki finansowe pochodzące z kar pieniężnych stanowią dochód budżetu
państwa.
Art. 28–33. (pominięte)2)
Art. 34. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może notyfikować bez
wcześniejszej autoryzacji jednostki oceniające zgodność wyposażenia morskiego,
w zakresie odpowiadającym zakresowi ich notyfikacji w dniu wejścia w życie
niniejszej ustawy oraz zakresowi posiadanej akredytacji, do czasu uzyskania
autoryzacji zgodnie z niniejszą ustawą, na okres nie dłuższy niż sześć miesięcy od dnia
wejścia w życie niniejszej ustawy. Przepis art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 13 kwietnia
2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. poz. 542, 1228 i 1579)
stosuje się.
Art. 35. 1. Do postępowania dotyczącego oceny zgodności wyposażenia
morskiego, akredytacji, autoryzacji i notyfikacji oraz postępowania w zakresie
wyposażenia morskiego niezgodnego z wymaganiami, wszczętych i niezakończonych
przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
2)
Zamieszczone w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 kwietnia
2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wyposażeniu morskim (Dz. U. poz. 955) .
14.06.2019
©Telksinoe s. 16/33
2. Do kontroli wyposażenia morskiego oraz do postępowań wszczętych
w wyniku kontroli wyposażenia morskiego, wszczętych i niezakończonych przed
dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 36. Do dnia wejścia w życie aktów wykonawczych wydanych przez
Komisję Europejską na podstawie art. 35 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego
i uchylającej dyrektywę Rady 96/98/WE (Dz. Urz. UE L 257 z 28.08.2014, str. 146),
do spraw dotyczących rodzaju wyposażenia morskiego podlegającego procedurom
oceny zgodności, wykazu przepisów międzynarodowych zawierających wymagania
oraz metod badań wyposażenia morskiego stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 37. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie
art. 8 ust. 3 i 4 ustawy, o której mowa w art. 38, zachowują moc do dnia wejścia
w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 8 ust. 3 niniejszej
ustawy, jednak nie dłużej niż przez 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej
ustawy.
Art. 38. Traci moc ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyposażeniu morskim
(Dz. U. poz. 899, z 2011 r. poz. 1368 oraz z 2016 r. poz. 542).
Art. 39. Ustawa wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia3).
3)
Ustawa została ogłoszona w dniu 5 stycznia 2017 r.
14.06.2019
©Telksinoe s. 17/33
Załączniki do ustawy z
dnia 2 grudnia 2016 r.
Załącznik nr 1
WZÓR ZNAKU ZGODNOŚCI
Wysokość znaku zgodności wynosi nie mniej niż 5 mm.
W przypadku wyposażenia morskiego, na którym ze względu na jego rozmiar nie
można umieścić znaku zgodności, dopuszcza się możliwość odstąpienia od
minimalnego wymiaru.
W przypadku zmniejszania lub powiększania znaku zgodności należy zachować
proporcje podane na powyższym rysunku.
14.06.2019
©Telksinoe s. 18/33
Załącznik nr 2
Procedury oceny zgodności wyposażenia morskiego
Moduł B
Badanie typu UE
1. Badanie typu UE to ta część procedury oceny zgodności, według której jednostka
notyfikowana bada projekt techniczny wyposażenia morskiego oraz weryfikuje
i poświadcza spełnienie przez projekt techniczny wyposażenia morskiego mających
do niego zastosowanie wymagań.
2. Badanie typu UE można przeprowadzić jednym z następujących sposobów:
– badanie próbki kompletnego wyposażenia morskiego, reprezentatywnej dla
przewidywanej produkcji (typ produkcji),
– ocena adekwatności projektu technicznego wyposażenia morskiego poprzez
zbadanie dokumentacji technicznej i dowodów potwierdzających, o których mowa
w pkt 3, oraz ocenę próbek reprezentatywnych dla przewidywanej produkcji, jednej
lub więcej istotnych części wyposażenia morskiego (połączenie typu produkcji i typu
projektu).
3. Producent składa wniosek o badanie typu UE w wybranej przez siebie jednostce
notyfikowanej.
Wniosek taki zawiera:
– nazwę i adres producenta oraz, w przypadku wniosku składanego przez
upoważnionego przedstawiciela, dodatkowo jego nazwę i adres,
– pisemną deklarację, że ten sam wniosek nie został złożony w żadnej innej jednostce
notyfikowanej,
– dokumentację techniczną, która umożliwia ocenę wyposażenia morskiego pod
względem jego zgodności z wymaganiami oraz obejmuje odpowiednią analizę i ocenę
ryzyka; dokumentacja techniczna określa wymagania i obejmuje, w stopniu
odpowiednim dla takiej oceny, projekt, produkcję i działanie wyposażenia morskiego,
zawierając, w stosownych przypadkach, co najmniej:
a) opis ogólny wyposażenia morskiego,
14.06.2019
©Telksinoe s. 19/33
b) projekt koncepcyjny i rysunki dotyczące produkcji oraz schematy elementów,
podzespołów, obwodów itd.,
c) opisy i wyjaśnienia, niezbędne do zrozumienia tych rysunków i schematów oraz
działania wyposażenia morskiego,
d) wykaz wymagań, które mają zastosowanie do danego wyposażenia morskiego, oraz
opisy rozwiązań przyjętych w celu spełnienia wymagań, jeżeli takie normy
zharmonizowane nie zostały zastosowane,
e) wyniki wykonanych obliczeń projektowych, przeprowadzonych badań itp.,
f) sprawozdania z badań,
– próbki reprezentatywne dla przewidywanej produkcji; jednostka notyfikowana może
zażądać dostarczenia dalszych próbek, jeśli jest to niezbędne do przeprowadzenia
programu badań,
– dowody potwierdzające adekwatność technicznego rozwiązania projektowego,
wymieniające wszelkie dokumenty, które zastosowano; dowody potwierdzające
obejmują, w stosownych przypadkach, wyniki badań przeprowadzonych przez
odpowiednie laboratorium producenta lub przez inne laboratorium badawcze w jego
imieniu i na jego odpowiedzialność.
4. Jednostka notyfikowana:
w odniesieniu do wyposażenia morskiego:
4.1. bada dokumentację techniczną i dowody potwierdzające, o których mowa
w pkt 3, w celu oceny adekwatności projektu technicznego wyposażenia morskiego;
w odniesieniu do próbki (próbek):
4.2. weryfikuje, czy dana próbka (próbki) została wyprodukowana zgodnie
z dokumentacją techniczną oraz identyfikuje części zaprojektowane zgodnie
z odpowiednimi wymaganiami i normami dotyczącymi badań, jak również części,
które zaprojektowano bez zastosowania postanowień tych norm;
4.3. przeprowadza odpowiednie badania i testy lub zleca ich wykonanie;
4.4. uzgadnia ze składającym wniosek producentem miejsce, w którym
przeprowadzone zostaną badania i testy.
5. Jednostka notyfikowana sporządza sprawozdanie z oceny, w którym odnotowuje
działania podjęte zgodnie z pkt 4 i ich rezultaty. Jednostka notyfikowana udostępnia
treść takiego sprawozdania, w całości lub w części, wyłącznie za zgodą producenta,
14.06.2019
©Telksinoe s. 20/33
chyba że udostępnianie sprawozdania wynika z realizacji obowiązku wobec organu
notyfikującego.
6. Jeżeli typ spełnia mające zastosowanie do danego wyposażenia morskiego
wymagania, jednostka notyfikowana wydaje producentowi certyfikat. Certyfikat
zawiera nazwę i adres producenta, wnioski z badań, warunki jego ważności (o ile
występują) oraz dane niezbędne do identyfikacji zatwierdzonego typu. Do certyfikatu
może być dołączony jeden lub więcej załączników.
Certyfikat i jego załączniki zawierają wszelkie istotne informacje umożliwiające
ocenę zgodności wytwarzanego wyposażenia morskiego w odniesieniu do badanego
typu oraz kontrolę w trakcie eksploatacji.
Jeżeli typ nie spełnia wymagań, jednostka notyfikowana odmawia wydania certyfikatu
oraz informuje o tym wnioskodawcę, podając szczegółowe uzasadnienie odmowy.
7. Jeżeli zatwierdzony typ nie spełnia już wymagań, jednostka notyfikowana ustala,
czy zmiany takie wymagają dalszego badania lub przeprowadzenia nowej procedury
oceny zgodności. Jeżeli zmiany wymagają dalszego badania lub przeprowadzenia
nowej procedury oceny zgodności, jednostka notyfikowana informuje o tym
producenta.
Producent informuje jednostkę notyfikowaną, która przechowuje dokumentację
techniczną dotyczącą certyfikatu, o wszelkich modyfikacjach zatwierdzonego typu
mogących wpływać na zgodność wyposażenia morskiego z wymaganiami lub warunki
ważności certyfikatu. Takie modyfikacje wymagają dodatkowego zatwierdzenia
w formie dodatku do oryginalnego certyfikatu.
8. Każda jednostka notyfikowana informuje organy notyfikujące o certyfikatach lub
wszelkich dodatkach do nich, które wydała lub cofnęła, oraz, na żądanie, udostępnia
organom notyfikującym wykaz certyfikatów lub wszelkich dodatków do nich, których
wydania odmówiono, które zawieszono lub poddano innym ograniczeniom.
Każda jednostka notyfikowana informuje pozostałe jednostki notyfikowane
o certyfikatach lub wszelkich dodatkach do nich, których wydania odmówiła, które
cofnęła, zawiesiła lub poddała innym ograniczeniom, oraz, na żądanie, o certyfikatach
lub wszelkich dodatkach do nich, które wydała.
Jednostka notyfikowana, na żądanie Komisji Europejskiej, państw członkowskich
Unii Europejskiej i innych jednostek notyfikowanych, przekazuje kopie certyfikatów
lub dodatków do nich. Jednostka notyfikowana, na żądanie Komisji Europejskiej
14.06.2019
©Telksinoe s. 21/33
i państw członkowskich Unii Europejskiej, przekazuje kopie dokumentacji
technicznej oraz wyniki badań przeprowadzonych przez jednostkę notyfikowaną.
Jednostka notyfikowana przechowuje kopię certyfikatu, załączników i dodatków do
niego, a także dokumentów technicznych, w tym dokumentacji przedstawionej przez
producenta, przez okres do wygaśnięcia ważności certyfikatu.
9. Producent przechowuje kopię certyfikatu oraz załączników i dodatków do niego
wraz z dokumentacją techniczną do dyspozycji właściwych organów przez okres
10 lat od umieszczenia znaku zgodności na ostatnim wyprodukowanym wyposażeniu
morskim, jednak nie krócej niż przewidywany okres eksploatacji wyposażenia
morskiego.
10. Upoważniony przedstawiciel producenta może złożyć wniosek, o którym mowa
w pkt 3, oraz wypełniać obowiązki określone w pkt 7 i 9, o ile zostały one określone
w pełnomocnictwie.
Moduł D
Zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości procesu produkcji
1. Zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości procesu produkcji to ta część
procedury oceny zgodności, według której producent wywiązuje się z obowiązków
przedstawionych w pkt 2 i 5 oraz na swoją wyłączną odpowiedzialność zapewnia
i deklaruje, że dane wyposażenie morskie jest zgodne z typem opisanym
w certyfikacie i spełnia mające do niego zastosowanie wymagania.
2. Produkcja
Producent posiada zatwierdzony system jakości w odniesieniu do produkcji oraz
kontroli i badania gotowego wyposażenia morskiego zgodnie z pkt 3, a także podlega
nadzorowi zgodnie z pkt 4.
3. System jakości
3.1. Producent składa do wybranej przez siebie jednostki notyfikowanej wniosek
o ocenę jego systemu jakości w odniesieniu do danego wyposażenia morskiego.
Wniosek taki zawiera:
– nazwę i adres producenta oraz, w przypadku wniosku składanego przez
upoważnionego przedstawiciela, dodatkowo jego nazwę i adres,
– pisemną deklarację, że ten sam wniosek nie został złożony w żadnej innej jednostce
notyfikowanej,
14.06.2019
©Telksinoe s. 22/33
– wszystkie informacje istotne dla przewidzianej kategorii wyposażenia morskiego,
– dokumentację dotyczącą systemu jakości,
– dokumentację techniczną zatwierdzonego typu oraz kopię certyfikatu.
3.2. System jakości zapewnia zgodność wyposażenia morskiego z typem opisanym
w certyfikacie oraz z mającymi do niego zastosowanie wymaganiami.
Wszystkie elementy, wymagania i przepisy przyjęte przez producenta są
systematycznie i w uporządkowany sposób dokumentowane w formie pisemnych
polityk, procedur i instrukcji. Dokumentacja systemu jakości musi umożliwiać spójną
interpretację programów, planów, ksiąg i zapisów jakości.
Dokumentacja ta w szczególności zawiera stosowny opis:
– systemu jakości i struktury organizacyjnej, obowiązków oraz uprawnień
kierownictwa – w odniesieniu do jakości wyposażenia morskiego,
– odpowiednich technik produkcyjnych, kontroli jakości i zapewnienia jakości,
procesów i systematycznych działań, jakie będą podejmowane,
– badań i testów, które będą wykonywane przed, podczas i po zakończeniu produkcji,
oraz ich częstotliwości,
– zapisów dotyczących jakości, takich jak sprawozdania z kontroli i dane z badań,
dane dotyczące wzorcowania, sprawozdania dotyczące kwalifikacji odpowiedniego
personelu itd.,
– środków monitorowania osiągania wymaganej jakości wyposażenia morskiego oraz
skutecznego funkcjonowania systemu jakości.
3.3. Jednostka notyfikowana ocenia system jakości, ustalając, czy spełnia on
wymagania, o których mowa w pkt 3.2.
Oprócz doświadczenia w zakresie systemów zarządzania jakością zespół audytowy
ma co najmniej jednego członka dysponującego doświadczeniem z zakresu oceny
w dziedzinie danego wyposażenia morskiego i danej technologii, a także znajomością
odpowiednich wymagań. Audyt obejmuje wizytację oceniającą w zakładzie
producenta.
Zespół audytorski dokonuje przeglądu dokumentacji technicznej, o której mowa
w pkt 3.1 tiret piąte, w celu weryfikacji zdolności producenta do zidentyfikowania
wymagań oraz do przeprowadzenia koniecznych badań zapewniających zgodność
wyposażenia morskiego z tymi wymaganiami.
14.06.2019
©Telksinoe s. 23/33
Decyzja jest przekazywana producentowi. Powiadomienie zawiera wnioski z audytu
oraz uzasadnioną decyzję dotyczącą dokonanej oceny.
3.4. Producent podejmuje się wypełnienia obowiązków wynikających
z zatwierdzonego systemu jakości oraz utrzymania go w taki sposób, aby pozostawał
niezmiennie odpowiedni oraz wydajny.
3.5. Producent na bieżąco informuje jednostkę notyfikowaną, która zatwierdziła
system jakości, o wszelkich zamierzonych modyfikacjach systemu jakości.
Jednostka notyfikowana ocenia proponowane zmiany oraz decyduje, czy
zmodyfikowany system jakości nadal będzie spełniał wymagania, o których mowa
w pkt 3.2, lub czy konieczna jest jego ponowna ocena.
Jednostka notyfikowana powiadamia producenta o swojej decyzji. Powiadomienie
zawiera wnioski z badania oraz uzasadnioną decyzję dotyczącą dokonanej oceny.
4. Nadzór jednostki notyfikowanej
4.1. Celem nadzoru jest sprawdzenie, czy producent należycie wypełnia obowiązki
wynikające z zatwierdzonego systemu jakości.
4.2. Do celów oceny producent umożliwia jednostce notyfikowanej dostęp do miejsc
produkcji, kontroli, badania i magazynowania oraz zapewnia jej wszelkie niezbędne
informacje, w szczególności:
– dokumentację systemu jakości,
– zapisy dotyczące jakości, takie jak sprawozdania z kontroli i dane z badań, dane
dotyczące wzorcowania, sprawozdania dotyczące kwalifikacji odpowiedniego
personelu itp.
4.3. Jednostka notyfikowana przeprowadza okresowe audyty mające na celu
sprawdzenie, czy producent utrzymuje i stosuje system jakości oraz przekazuje
producentowi sprawozdanie z audytu.
4.4. Jednostka notyfikowana może ponadto składać producentowi wizytacje bez
zapowiedzi. Podczas takich wizytacji jednostka notyfikowana może, w razie
konieczności, przeprowadzić badania wyposażenia morskiego lub zlecić
przeprowadzenie takich badań w celu weryfikacji prawidłowości funkcjonowania
systemu jakości. Jednostka notyfikowana przekazuje producentowi sprawozdanie
z wizytacji oraz, w przypadku przeprowadzenia badań, sprawozdanie z badań.
5. Znak zgodności i deklaracja zgodności UE
14.06.2019
©Telksinoe s. 24/33
5.1. Producent umieszcza wymagany znak zgodności oraz, na odpowiedzialność
jednostki notyfikowanej, o której mowa w pkt 3.1, jej numer identyfikacyjny na
każdym egzemplarzu wyposażenia morskiego zgodnym z typem opisanym
w certyfikacie oraz spełniającym wymagania.
5.2. Producent sporządza pisemną deklarację zgodności UE dla każdego modelu
wyposażenia morskiego i przechowuje ją do dyspozycji właściwych organów przez
okres 10 lat od umieszczenia znaku zgodności na ostatnim wyprodukowanym
wyposażeniu morskim, jednak nie krócej niż przewidywany okres eksploatacji
wyposażenia morskiego. Deklaracja zgodności UE identyfikuje model wyposażenia
morskiego, dla którego została sporządzona.
Kopia deklaracji zgodności UE zostaje udostępniona na żądanie właściwych organów.
6. Producent przechowuje przez okres co najmniej 10 lat od umieszczenia znaku
zgodności na ostatnim wyprodukowanym wyposażeniu morskim, jednak nie krócej
niż przewidywany okres eksploatacji wyposażenia morskiego, następujące
dokumenty, które są udostępniane właściwym organom:
– dokumentację, o której mowa w pkt 3.1,
– zatwierdzoną zmianę, o której mowa w pkt 3.5,
– decyzje i sprawozdania jednostki notyfikowanej, o których mowa w pkt 3.5, 4.3
i 4.4.
7. Każda jednostka notyfikowana informuje organy notyfikujące o wydanych lub
cofniętych zatwierdzeniach systemów jakości oraz, na żądanie, udostępnia organom
notyfikującym wykaz zatwierdzeń systemów jakości, których wydania odmówiła,
które cofnęła, zawiesiła lub poddała innym ograniczeniom.
Każda jednostka notyfikowana informuje pozostałe jednostki notyfikowane
o zatwierdzeniach systemów jakości, których wydania odmówiła, które cofnęła,
zawiesiła lub poddała innym ograniczeniom, oraz, na żądanie, o zatwierdzeniach
systemów jakości, które wydała.
8. Upoważniony przedstawiciel
Obowiązki producenta określone w pkt 3.1, 3.5, 5 i 6 mogą być w jego imieniu i na
jego odpowiedzialność wypełniane przez jego upoważnionego przedstawiciela, o ile
zostały one określone w pełnomocnictwie.
Moduł E
14.06.2019
©Telksinoe s. 25/33
Zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości wyposażenia morskiego
1. Zgodność z typem w oparciu o zapewnienie jakości wyposażenia morskiego to ta
część procedury oceny zgodności, według której producent wywiązuje się
z obowiązków przedstawionych w pkt 2 i 5 oraz na swoją wyłączną odpowiedzialność
zapewnia i deklaruje, że dane wyposażenie morskie jest zgodne z typem opisanym
w certyfikacie i spełnia mające do niego zastosowanie wymagania.
2. Produkcja
Producent posiada zatwierdzony system jakości w odniesieniu do kontroli i badania
gotowego wyposażenia morskiego zgodnie z pkt 3, a także podlega nadzorowi
zgodnie z pkt 4.
3. System jakości
3.1. Producent składa do wybranej przez siebie jednostki notyfikowanej wniosek
o ocenę jego systemu jakości w odniesieniu do danego wyposażenia morskiego.
Wniosek taki zawiera:
– nazwę i adres producenta oraz, w przypadku wniosku składanego przez
upoważnionego przedstawiciela, dodatkowo jego nazwę i adres,
– pisemną deklarację, że ten sam wniosek nie został złożony w żadnej innej jednostce
notyfikowanej,
– wszystkie informacje istotne dla przewidzianej kategorii wyposażenia morskiego,
– dokumentację dotyczącą systemu jakości,
– dokumentację techniczną zatwierdzonego typu oraz kopię certyfikatu.
3.2. System jakości zapewnia zgodność wyposażenia morskiego z typem opisanym
w certyfikacie oraz z wymaganiami.
Wszystkie elementy, wymagania i przepisy przyjęte przez producenta są
systematycznie i w uporządkowany sposób dokumentowane w formie pisemnych
polityk, procedur i instrukcji. Dokumentacja systemu jakości musi umożliwiać spójną
interpretację programów, planów, ksiąg i zapisów jakości.
Dokumentacja ta w szczególności zawiera stosowny opis:
– systemu jakości i struktury organizacyjnej, obowiązków oraz uprawnień
kierownictwa – w odniesieniu do jakości wyposażenia morskiego,
– badań i testów, które będą wykonywane po zakończeniu produkcji,
14.06.2019
©Telksinoe s. 26/33
– zapisów dotyczących jakości, takich jak sprawozdania z kontroli i dane z badań,
dane dotyczące wzorcowania, sprawozdania dotyczące kwalifikacji odpowiedniego
personelu itp.,
– środków monitorowania skuteczności funkcjonowania systemu jakości.
3.3. Jednostka notyfikowana ocenia system jakości, ustalając, czy spełnia on
wymagania, o których mowa w pkt 3.2.
Oprócz doświadczenia w zakresie systemów zarządzania jakością zespół audytowy
ma co najmniej jednego członka dysponującego doświadczeniem z zakresu oceny
w dziedzinie danego wyposażenia morskiego i danej technologii, a także znajomością
odpowiednich wymagań. Audyt obejmuje wizytację oceniającą w zakładzie
producenta.
Zespół audytorski dokonuje przeglądu dokumentacji technicznej, o której mowa
w pkt 3.1 tiret piąte, w celu weryfikacji zdolności producenta do zidentyfikowania
wymagań oraz do przeprowadzenia koniecznych badań zapewniających zgodność
wyposażenia morskiego z tymi wymaganiami.
Decyzja jest przekazywana producentowi. Powiadomienie zawiera wnioski z audytu
oraz uzasadnioną decyzję dotyczącą dokonanej oceny.
3.4. Producent podejmuje się wypełnienia obowiązków wynikających
z zatwierdzonego systemu jakości oraz utrzymania go w taki sposób, aby pozostawał
odpowiedni oraz wydajny.
3.5. Producent na bieżąco informuje jednostkę notyfikowaną, która zatwierdziła
system jakości, o wszelkich zamierzonych modyfikacjach systemu jakości.
Jednostka notyfikowana ocenia proponowane zmiany oraz decyduje, czy
zmodyfikowany system jakości nadal będzie spełniał wymagania, o których mowa
w pkt 3.2, lub czy konieczna jest jego ponowna ocena.
Jednostka notyfikowana powiadamia producenta o swojej decyzji. Powiadomienie
zawiera wnioski z badania oraz uzasadnioną decyzję dotyczącą dokonanej oceny.
4. Nadzór jednostki notyfikowanej
4.1. Celem nadzoru jest sprawdzenie, czy producent należycie wypełnia obowiązki
wynikające z zatwierdzonego systemu jakości.
4.2. Do celów oceny producent umożliwia jednostce notyfikowanej dostęp do miejsc
kontroli, badania i magazynowania, a także zapewnia jej wszelkie niezbędne
informacje, w szczególności:
14.06.2019
©Telksinoe s. 27/33
– dokumentację systemu jakości,
– zapisy dotyczące jakości, takie jak sprawozdania z kontroli i dane z badań, dane
dotyczące wzorcowania, sprawozdania dotyczące kwalifikacji odpowiedniego
personelu itp.
4.3. Jednostka notyfikowana przeprowadza okresowe audyty mające na celu
sprawdzenie, czy producent utrzymuje i stosuje system jakości oraz przekazuje
producentowi sprawozdanie z audytu.
4.4. Jednostka notyfikowana może ponadto składać producentowi wizytacje bez
zapowiedzi. Podczas takich wizytacji jednostka notyfikowana może, w razie
konieczności, przeprowadzić badania wyposażenia morskiego lub zlecić
przeprowadzenie takich badań w celu weryfikacji prawidłowości funkcjonowania
systemu jakości. Jednostka notyfikowana przekazuje producentowi sprawozdanie
z wizytacji oraz, w przypadku przeprowadzenia badań, sprawozdanie z badań.
5. Znak zgodności i deklaracja zgodności UE
5.1. Producent umieszcza wymagany znak zgodności oraz, na odpowiedzialność
jednostki notyfikowanej, o której mowa w pkt 3.1, jej numer identyfikacyjny na
każdym egzemplarzu wyposażenia morskiego zgodnym z typem opisanym
w certyfikacie oraz spełniającym wymagania.
5.2. Producent sporządza pisemną deklarację zgodności UE dla każdego modelu
wyposażenia morskiego i przechowuje ją do dyspozycji właściwych organów przez
okres 10 lat od umieszczenia znaku zgodności na ostatnim wyprodukowanym
wyposażeniu morskim, jednak nie krócej niż przewidywany okres eksploatacji
wyposażenia morskiego. Deklaracja zgodności UE identyfikuje model wyposażenia
morskiego, dla którego została sporządzona.
Kopia deklaracji zgodności UE zostaje udostępniona właściwym organom na żądanie.
6. Producent przechowuje przez okres co najmniej 10 lat od umieszczenia znaku
zgodności na ostatnim wyprodukowanym wyposażeniu morskim, jednak nie krócej
niż przewidywany okres eksploatacji wyposażenia morskiego, następujące
dokumenty, które są udostępniane właściwym organom:
– dokumentację, o której mowa w pkt 3.1,
– zatwierdzoną zmianę, o której mowa w pkt 3.5,
– decyzje i sprawozdania jednostki notyfikowanej, o których mowa w pkt 3.5, 4.3
i 4.4.
14.06.2019
©Telksinoe s. 28/33
7. Każda jednostka notyfikowana informuje organy notyfikujące o wydanych lub
cofniętych zatwierdzeniach systemów jakości oraz, na żądanie, udostępnia organom
notyfikującym wykaz zatwierdzeń systemów jakości, których wydania odmówiono,
które zawieszono lub poddano innym ograniczeniom.
Każda jednostka notyfikowana informuje pozostałe jednostki notyfikowane
o zatwierdzeniach systemów jakości, których wydania odmówiła, które cofnęła lub
zawiesiła, oraz, na żądanie, o zatwierdzeniach systemów jakości, które wydała.
8. Upoważniony przedstawiciel
Obowiązki producenta określone w pkt 3.1, 3.5, 5 i 6 mogą być w jego imieniu i na
jego odpowiedzialność wypełniane przez jego upoważnionego przedstawiciela, o ile
zostały one określone w pełnomocnictwie.
Moduł F
Zgodność z typem w oparciu o weryfikację wyposażenia morskiego
1. Zgodność z typem w oparciu o weryfikację wyposażenia morskiego to ta część
procedury oceny zgodności, według której producent wywiązuje się z obowiązków
określonych w pkt 2, 5.1 i 6 oraz na swoją wyłączną odpowiedzialność zapewnia
i deklaruje, że wyposażenie morskie, wobec którego zastosowano wymagania pkt 3,
jest zgodne z typem opisanym w certyfikacie i spełnia mające do niego zastosowanie
wymagania.
2. Produkcja
Producent podejmuje wszelkie niezbędne środki, aby proces produkcji i jego
monitorowanie zapewniały zgodność wytworzonego wyposażenia morskiego
z zatwierdzonym typem opisanym w certyfikacie oraz z mającymi do niego
zastosowanie wymaganiami.
3. Weryfikacja
Wybrana przez producenta jednostka notyfikowana przeprowadza odpowiednie
badania i testy w celu sprawdzenia zgodności wyposażenia morskiego
z zatwierdzonym typem opisanym w certyfikacie oraz z wymaganiami.
Zależnie od wyboru producenta, badania i testy sprawdzające zgodność wyposażenia
morskiego z wymaganiami przeprowadzane są w drodze badania i testowania każdego
wyposażenia morskiego zgodnie z pkt 4 lub statystycznego badania i testowania
wyposażenia morskiego zgodnie z pkt 5.
14.06.2019
©Telksinoe s. 29/33
4. Weryfikacja zgodności poprzez badanie i testowanie każdego wyposażenia
morskiego
4.1. Wszystkie egzemplarze wyposażenia morskiego są pojedynczo poddawane
badaniom i właściwym testom określonym w wymaganiach w celu zweryfikowania
ich zgodności z zatwierdzonym typem opisanym w certyfikacie oraz wymaganiami.
4.2. Jednostka notyfikowana wydaje certyfikat w odniesieniu do przeprowadzonych
badań i testów oraz umieszcza swój numer identyfikacyjny na każdym zatwierdzonym
wyposażeniu morskim lub zleca jego umieszczenie na swoją odpowiedzialność.
Producent przechowuje certyfikaty do dyspozycji właściwych organów przez okres co
najmniej 10 lat od umieszczenia znaku zgodności na ostatnim wyprodukowanym
wyposażeniu morskim, jednak nie krócej niż przewidywany okres eksploatacji
wyposażenia morskiego.
5. Statystyczna weryfikacja zgodności
5.1. Producent podejmuje wszelkie środki niezbędne, aby proces produkcji i jego
monitorowanie zapewniały jednolitość każdej wytworzonej partii wyposażenia
morskiego, oraz przedstawia swoje wyposażenie morskie do weryfikacji w formie
jednolitych partii.
5.2. Z każdej partii pobiera się losowo próbkę wyposażenia morskiego. W celu
zapewnienia zgodności wyposażenia morskiego z wymaganiami oraz ustalenia, czy
daną partię należy przyjąć, czy odrzucić, przeprowadza się indywidualne badania
i właściwe testy wszystkich egzemplarzy wyposażenia morskiego określone w normie
dotyczącej badań.
5.3. W przypadku przyjęcia partii zatwierdza się wszystkie egzemplarze wyposażenia
morskiego w partii, z wyjątkiem tego wyposażenia morskiego z próbki, które nie
przeszło pomyślnie badań.
Jednostka notyfikowana wydaje certyfikat w odniesieniu do przeprowadzonych badań
i testów oraz umieszcza swój numer identyfikacyjny na każdym zatwierdzonym
wyposażeniu morskim lub zleca jego umieszczenie na swoją odpowiedzialność.
Producent przechowuje certyfikaty do dyspozycji właściwych organów przez okres co
najmniej 10 lat od umieszczenia znaku zgodności na ostatnim wyprodukowanym
wyposażeniu morskim, jednak nie krócej niż przewidywany okres eksploatacji
wyposażenia morskiego.
14.06.2019
©Telksinoe s. 30/33
5.4. W przypadku odrzucenia partii wyposażenia morskiego jednostka notyfikowana
lub właściwe organy podejmują odpowiednie środki zapobiegające wprowadzeniu tej
partii do obrotu. W przypadku częstego odrzucania partii wyposażenia morskiego
jednostka notyfikowana może zawiesić weryfikację statystyczną i podjąć odpowiednie
środki.
6. Znak zgodności i deklaracja zgodności UE
6.1. Producent umieszcza wymagany znak zgodności oraz, na odpowiedzialność
jednostki notyfikowanej, o której mowa w pkt 3, jej numer identyfikacyjny na każdym
egzemplarzu wyposażenia morskiego zgodnym z typem opisanym w certyfikacie oraz
spełniającym wymagania.
6.2. Producent sporządza pisemną deklarację zgodności UE dla każdego modelu
wyposażenia morskiego i przechowuje ją do dyspozycji właściwych organów przez
okres 10 lat od umieszczenia znaku zgodności na ostatnim wyprodukowanym
wyposażeniu morskim, jednak nie krócej niż przewidywany okres eksploatacji
wyposażenia morskiego. Deklaracja zgodności UE identyfikuje model wyposażenia
morskiego, dla którego została sporządzona.
Kopia deklaracji zgodności UE zostaje udostępniona właściwym organom na żądanie.
Jeśli ustali tak jednostka notyfikowana, o której mowa w pkt 3, producent na jej
odpowiedzialność umieszcza na wyposażeniu morskim także numer identyfikacyjny
jednostki notyfikowanej.
7. W uzgodnieniu z jednostką notyfikowaną i na jej odpowiedzialność producent
może umieszczać na wyposażeniu morskim numer identyfikacyjny jednostki
notyfikowanej podczas procesu produkcji.
8. Upoważniony przedstawiciel
Obowiązki producenta mogą być w jego imieniu i na jego odpowiedzialność
wypełniane przez jego upoważnionego przedstawiciela, o ile zostały one określone
w pełnomocnictwie. Upoważniony przedstawiciel nie może wykonać obowiązków
producenta określonych w pkt 2 i 5.1.
Moduł G
Zgodność w oparciu o weryfikację jednostkową
1. Zgodność w oparciu o weryfikację jednostkową to procedura oceny zgodności,
według której producent wywiązuje się z obowiązków określonych w pkt 2, 3 i 5 oraz
14.06.2019
©Telksinoe s. 31/33
zapewnia i deklaruje, na swoją wyłączną odpowiedzialność, że dane wyposażenie
morskie, wobec którego zastosowano wymagania pkt 4, jest zgodne z mającymi do
niego zastosowanie wymaganiami.
2. Dokumentacja techniczna
Producent sporządza dokumentację techniczną i udostępnia ją jednostce
notyfikowanej, o której mowa w pkt 4.
Dokumentacja umożliwia ocenę wyposażenia morskiego pod względem jego
zgodności z wymaganiami oraz obejmuje odpowiednią analizę i ocenę ryzyka.
Dokumentacja techniczna określa wymagania i obejmuje, w stopniu odpowiednim dla
takiej oceny, projekt, produkcję i działanie wyposażenia morskiego. Dokumentacja
techniczna zawiera, w stosownych przypadkach, co najmniej:
– ogólny opis wyposażenia morskiego,
– projekt koncepcyjny i rysunki dotyczące produkcji oraz schematy elementów,
podzespołów, obwodów itd.,
– opisy i wyjaśnienia, niezbędne do zrozumienia działania wyposażenia morskiego
oraz rysunków i schematów, o których mowa w tiret drugie,
– wykaz wymagań i norm dotyczących badań oraz opisy rozwiązań przyjętych w celu
spełnienia wymagań,
– wyniki wykonanych obliczeń projektowych, przeprowadzonych badań itp.,
– sprawozdania z badań.
Producent przechowuje dokumentację techniczną do dyspozycji właściwych organów
przez okres co najmniej 10 lat od umieszczenia znaku zgodności na ostatnim
wyprodukowanym wyposażeniu morskim, jednak nie krócej niż przewidywany okres
eksploatacji wyposażenia morskiego.
3. Produkcja
Producent podejmuje wszelkie niezbędne środki, aby proces produkcji i jego
monitorowanie zapewniały zgodność wytworzonego wyposażenia morskiego
z wymaganiami.
4. Weryfikacja
4.1. W celu sprawdzenia zgodności wyposażenia morskiego z wymaganiami wybrana
przez producenta jednostka notyfikowana przeprowadza lub zleca przeprowadzenie
odpowiednich badań i testów określonych w normach dotyczących badań.
14.06.2019
©Telksinoe s. 32/33
4.2. Jednostka notyfikowana wydaje certyfikat w odniesieniu do przeprowadzonych
badań i testów oraz umieszcza swój numer identyfikacyjny na zatwierdzonym
wyposażeniu morskim lub zleca jego umieszczenie na swoją odpowiedzialność.
4.3. Producent przechowuje certyfikaty do dyspozycji właściwych organów przez
okres co najmniej 10 lat od umieszczenia znaku zgodności na ostatnim
wyprodukowanym wyposażeniu morskim, jednak nie krócej niż przewidywany okres
eksploatacji wyposażenia morskiego.
5. Znak zgodności i deklaracja zgodności UE
5.1. Producent umieszcza wymagany znak zgodności oraz, na odpowiedzialność
jednostki notyfikowanej, o której mowa w pkt 4, jej numer identyfikacyjny na każdym
egzemplarzu wyposażenia morskiego spełniającym wymagania.
5.2. Producent sporządza pisemną deklarację zgodności UE i przechowuje ją do
dyspozycji właściwych organów przez okres 10 lat od umieszczenia znaku zgodności
na ostatnim wyprodukowanym wyposażeniu morskim, jednak nie krócej niż
przewidywany okres eksploatacji wyposażenia morskiego. Deklaracja zgodności UE
identyfikuje wyposażenie morskie, dla którego została sporządzona.
Kopia deklaracji zgodności UE zostaje udostępniona na żądanie właściwych organów.
6. Upoważniony przedstawiciel
Obowiązki producenta określone w pkt 2 i 5 mogą być w jego imieniu i na jego
odpowiedzialność wypełniane przez jego upoważnionego przedstawiciela, o ile
zostały one określone w pełnomocnictwie.
14.06.2019
©Telksinoe s. 33/33
Załącznik nr 3
Wzór deklaracji zgodności UE (nr XXXX)
1. Model aparatury/wyposażenie morskie (numer wyposażenia morskiego, typu,
partii lub serii):
2. Nazwa i adres producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela:
3. Niniejsza deklaracja zgodności wydana zostaje na wyłączną odpowiedzialność
producenta.
4. Przedmiot deklaracji (identyfikacja aparatury; w razie konieczności identyfikacji
aparatury deklaracja zgodności może zawierać kolorową ilustrację o
wystarczającej rozdzielczości):
5. Wymieniony powyżej przedmiot niniejszej deklaracji jest zgodny z
wymaganiami unijnego prawodawstwa harmonizacyjnego:
6. Odwołania do norm zharmonizowanych, które zastosowano, wraz z datą normy,
lub do innych specyfikacji technicznych, wraz z datą specyfikacji, w odniesieniu
do których deklarowana jest zgodność:
7. Jednostka notyfikowana ... (nazwa, numer) przeprowadziła ... (opis interwencji)
i wydała certyfikat:4)
8. Informacje dodatkowe:
Podpisano w imieniu:
(miejsce i data wydania)
(nazwisko, stanowisko)
(podpis)
4)
Jeżeli dotyczy.
14.06.2019
Do góry