Ustawy w postaci jednolitej
Wyszukiwarka ustaw
W przeglądarce naciśnij Ctrl+F, by wyszukać w ustawie.
2020 Pozycja 22
©Telksinoe s. 1/36
Opracowano na
podstawie: t.j.
Dz. U. z 2020 r.
poz. 22, 284, 412.
U S T A W A
z dnia 21 listopada 2008 r.
o wspieraniu termomodernizacji i remontów
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa określa zasady finansowania ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów
części kosztów przedsięwzięć termomodernizacyjnych i remontowych oraz przedsięwzięć niskoemisyjnych.
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) inwestor – właściciela lub zarządcę budynku, lokalnej sieci ciepłowniczej lub
lokalnego źródła ciepła, z wyłączeniem jednostek budżetowych
i samorządowych zakładów budżetowych;
1a) właściciel części budynku mieszkalnego – właściciela co najmniej jednego
wyodrębnionego lokalu kwaterunkowego w budynku mieszkalnym albo
właściciela niewyodrębnionych lokali kwaterunkowych w budynku
mieszkalnym, w którym został wyodrębniony co najmniej jeden lokal
mieszkalny;
1b) przedsięwzięcia niskoemisyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest
przygotowanie i realizacja ulepszenia, w wyniku którego następuje:
a) wymiana urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki
mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających
wodę użytkową w tych budynkach, które nie spełniają standardów
niskoemisyjnych, na spełniające standardy niskoemisyjne,
b) likwidacja urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki
mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających
wodę użytkową w tych budynkach, które nie spełniają standardów
niskoemisyjnych, oraz przyłączenie budynku mieszkalnego
jednorodzinnego odpowiednio do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
15.04.2020
©Telksinoe s. 2/36
c) zmniejszenie zapotrzebowania budynków mieszkalnych jednorodzinnych
na ciepło grzewcze, jeżeli równocześnie:
– następuje wymiana urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających
budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów
podgrzewających wodę użytkową w tych budynkach, które nie
spełniają standardów niskoemisyjnych, na spełniające standardy
niskoemisyjne, albo
– następuje wymiana urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających
budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów
podgrzewających wodę użytkową w tych budynkach, które nie
spełniają standardów niskoemisyjnych, oraz budowa przyłącza
gazowego albo elektroenergetycznego do budynku mieszkalnego
jednorodzinnego, albo modernizacja przyłącza elektroenergetycznego
do takiego budynku, albo
– następuje likwidacja urządzeń lub systemów grzewczych
ogrzewających budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub
systemów podgrzewających wodę użytkową w tych budynkach, które
nie spełniają standardów niskoemisyjnych, oraz budowa odpowiednio
przyłącza ciepłowniczego lub gazowego do budynku mieszkalnego
jednorodzinnego, albo
– istniejące urządzenia lub systemy grzewcze spełniają standardy
niskoemisyjne, albo
– budynek mieszkalny jednorodzinny jest przyłączony do sieci
ciepłowniczej;
1c) standardy niskoemisyjne – wymagania, jakie spełniają urządzenia lub systemy
grzewcze ogrzewające budynki mieszkalne jednorodzinne lub urządzenia lub
systemy podgrzewające wodę użytkową w tych budynkach, wynikające z:
a) rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1188 z dnia 28 kwietnia 2015 r.
w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla
15.04.2020
©Telksinoe s. 3/36
miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015,
str. 76, z późn. zm.1)),
b) rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r.
w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady
2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla
kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn.
zm.2)),
c) przepisów odrębnych, w tym aktów prawa miejscowego;
2) przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem
jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na
energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody
użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynkó w
zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek
samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań
publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii
pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je
lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których
dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie
oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub
zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii
dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła,
w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje
zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków
wymienionych w lit. a,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub
zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;
1)
Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 346 z 20.12.2016,
str. 51.
2)
Zmiana wymienionego rozporządzenia została ogłoszona w Dz. Urz. UE L 346 z 20.12.2016,
str. 51.
15.04.2020
©Telksinoe s. 4/36
3) przedsięwzięcia remontowe – przedsięwzięcia związane z termomodernizacją,
których przedmiotem jest:
a) remont budynków wielorodzinnych,
b) wymiana w budynkach wielorodzinnych okien lub remont balkonów, nawet
jeśli służą one do wyłącznego użytku właścicieli lokali,
c) przebudowa budynków wielorodzinnych, w wyniku której następuje ich
ulepszenie,
d) wyposażenie budynków wielorodzinnych w instalacje i urządzenia
wymagane dla oddawanych do użytkowania budynków mieszkalnych,
zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi;
4) budynek zbiorowego zamieszkania – dom opieki społecznej, hotel robotniczy,
internat i bursę szkolną, dom studencki, dom dziecka, dom emeryta i rencisty,
dom dla bezdomnych oraz budynki o podobnym przeznaczeniu, w tym plebanie,
domy zakonne i klasztory;
5) budynek wielorodzinny – budynek mieszkalny, w którym występują więcej niż
dwa lokale mieszkalne;
6) lokalna sieć ciepłownicza – sieć ciepłowniczą dostarczającą ciepło do budynków
z lokalnych źródeł ciepła;
7) lokalne źródło ciepła:
a) kotłownię lub węzeł cieplny, z których nośnik ciepła jest dostarczany
bezpośrednio do instalacji ogrzewania i ciepłej wody w budynku,
b) ciepłownię osiedlową lub grupowy wymiennik ciepła wraz z siecią
ciepłowniczą o mocy nominalnej do 11,6 MW, dostarczającą ciepło do
budynków;
8) audyt energetyczny – opracowanie określające zakres oraz parametry techniczne
i ekonomiczne przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, ze wskazaniem
rozwiązania optymalnego, w szczególności z punktu widzenia kosztów realizacji
tego przedsięwzięcia oraz oszczędności energii, stanowiące jednocześnie
założenia do projektu budowlanego;
9) audyt remontowy – opracowanie określające zakres oraz parametry techniczne
i ekonomiczne przedsięwzięcia remontowego, stanowiące jednocześnie
założenia do projektu budowlanego;
15.04.2020
©Telksinoe s. 5/36
10) premia – premię termomodernizacyjną, premię remontową oraz premię
kompensacyjną;
11) bank kredytujący – instytucję finansową ustawowo upoważnioną do udzielania
kredytów, udzielającą kredytu na przedsięwzięcie termomodernizacyjne,
przedsięwzięcie remontowe lub remont budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
który spełnia kryteria określone w art. 10 ust. 1;
12) wskaźnik kosztu przedsięwzięcia – stosunek kosztu przedsięwzięcia
termomodernizacyjnego, przedsięwzięcia remontowego albo remontu budynku
mieszkalnego jednorodzinnego, który spełnia kryteria określone w art. 10 ust. 1,
w przeliczeniu na 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, do ceny
1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ostatnio ogłoszonej przez
Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na potrzeby obliczania premii
gwarancyjnej przed kwartałem złożenia wniosku o przyznanie premii;
13) lokal kwaterunkowy – lokal w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r.
o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu
cywilnego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1182 i 1309), którego najem został nawiązany
na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale lub na podstawie innego
tytułu prawnego przed wprowadzeniem w danej miejscowości publicznej
gospodarki lokalami albo szczególnego trybu najmu, a czynsz za najem tego
lokalu był:
a) regulowany,
b) ustawowo ograniczony do 3% wartości odtworzeniowej lokalu w skali roku,
c) ustawowo ograniczony w zakresie możliwości jego podwyższania do 10%
dotychczasowego czynszu w skali roku
– w jakimkolwiek okresie między 12 listopada 1994 r. a 25 kwietnia 2005 r.;
14) wskaźnik przeliczeniowy – wskaźnik przeliczeniowy kosztu odtworzenia
1 m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych w rozumieniu ustawy
z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie
gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, obowiązujący w dniu złożenia wniosku
o premię dla miejsca, w którym znajduje się budynek, którego dotyczy ten
wniosek.
15.04.2020
©Telksinoe s. 6/36
Rozdział 2
Premia termomodernizacyjna
Art. 3. 1. Z tytułu realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego
inwestorowi przysługuje premia na spłatę części kredytu zaciągniętego na
przedsięwzięcie termomodernizacyjne, zwana dalej „premią termomodernizacyjną”,
jeżeli z audytu energetycznego wynika, że w wyniku przedsięwzięcia
termomodernizacyjnego nastąpi:
1) zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię, o którym mowa w art. 2
pkt 2 lit. a:
a) w budynkach, w których modernizuje się wyłącznie system grzewczy – co
najmniej o 10%,
b) (uchylona)
c) w pozostałych budynkach – co najmniej o 25%, lub
2) zmniejszenie rocznych strat energii, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. b – co
najmniej o 25%, lub
3) zmniejszenie rocznych kosztów pozyskania ciepła, o którym mowa w art. 2 pkt 2
lit. c – co najmniej o 20%, lub
4) zamiana źródła energii na źródło odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej
kogeneracji.
2. Premia termomodernizacyjna przysługuje, jeżeli kwota kredytu, o którym
mowa w ust. 1, stanowi co najmniej 50% kosztów przedsięwzięcia
termomodernizacyjnego.
Art. 4. Kredyt, o którym mowa w art. 3 ust. 1, nie może być przeznaczony na
sfinansowanie prac, na które uzyskano wsparcie ze środków publicznych, o których
mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.3)), zwanych dalej „środkami publicznymi”.
Art. 5. 1. Wysokość premii termomodernizacyjnej stanowi 16% kosztów
poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1622,
1649, 2020 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 284 i 374.
15.04.2020
©Telksinoe s. 7/36
2. W przypadku gdy wraz z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego
w budynku zostanie zainstalowana mikroinstalacja odnawialnego źródła energii
o mocy maksymalnej co najmniej:
1) 1 kW – w przypadku budynku mieszkalnego jednorodzinnego,
2) 6 kW – w przypadku pozostałych budynków
– wysokość premii termomodernizacyjnej stanowi 21% kosztów poniesionych na
realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego oraz zakup i instalację
mikroinstalacji odnawialnego źródła energii.
3. W przypadku gdy w budynku mieszkalnym jednorodzinnym lub budynku
wielorodzinnym, w którym jest realizowane przedsięwzięcie termomodernizacyjne,
znajdują się lokale inne niż mieszkalne, wysokość premii termomodernizacyjnej
stanowi iloczyn kwoty ustalonej zgodnie z ust. 1 albo 2 i wskaźnika udziału
powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych w powierzchni użytkowej wszystkich
lokali w tym budynku.
Art. 5a. 1. Inwestorowi realizującemu przedsięwzięcie termomodernizacyjne
w przypadku wykonania dodatkowego połączenia warstwy fakturowej z warstwą
konstrukcyjną warstwowych ścian zewnętrznych w budynkach wielkopłytowych
przysługuje dodatkowe wsparcie w wysokości 50% kosztów:
1) sporządzenia dokumentacji technicznej doboru i rozmieszczenia kotew
metalowych;
2) zakupu kotew metalowych do stosowania w betonie przeznaczonych do
wzmacniania połączeń warstw płyt wielowarstwowych;
3) przygotowania otworów i montażu kotew metalowych.
2. Dodatkowe wsparcie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje, jeżeli z audytu
energetycznego wynika, że po zrealizowaniu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego
elementy budynku poddane temu przedsięwzięciu termomodernizacyjnemu będą
spełniać stosowane od dnia 31 grudnia 2020 r. wymagania minimalne dla budynków
w zakresie oszczędności energii i izolacyjności cieplnej, określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo
budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.4)).
4)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1309, 1524,
1696, 1712, 1815, 2166 i 2170 oraz z 2020 r. poz. 148.
15.04.2020
©Telksinoe s. 8/36
3. Dodatkowe wsparcie, o którym mowa w ust. 1, zwiększa premię
termomodernizacyjną.
Rozdział 3
Premia remontowa
Art. 6. 1. Przedmiotem przedsięwzięcia remontowego, uprawniającego do
ubiegania się o premię remontową, może być wyłącznie budynek wielorodzinny,
którego użytkowanie rozpoczęto przed dniem 14 sierpnia 1961 r.
2. Rozpoczęcie użytkowania, o którym mowa w ust. 1, inwestor potwierdza
każdym dokumentem wskazującym na możliwość faktycznego korzystania z budynku
wielorodzinnego, a w przypadku niemożności przedstawienia takiego dokumentu
uprawdopodabnia, poprzez złożenie pisemnego oświadczenia potwierdzającego fakt
użytkowania tego budynku.
Art. 7. 1. Inwestorowi przysługuje premia na spłatę części kredytu zaciągniętego
na realizację przedsięwzięcia remontowego, zwana dalej „premią remontową”, jeżeli:
1) w wyniku realizacji tego przedsięwzięcia nastąpi zmniejszenie rocznego
zapotrzebowania na energię dostarczaną do budynku wielorodzinnego na
potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej co najmniej o 10%, z
zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3 pkt 1 i 2, i
2) wskaźnik kosztu tego przedsięwzięcia jest nie niższy niż 0,05 i nie wyższy niż
0,70, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 3.
1a. Premia remontowa przysługuje, jeżeli kwota kredytu, o którym mowa
w ust. 1, stanowi co najmniej 50% kosztów przedsięwzięcia remontowego.
2. Jeżeli wskaźnik kosztu przedsięwzięcia remontowego przekracza 0,3,
warunkiem uzyskania premii remontowej jest zmniejszenie rocznego zapotrzebowania
na energię, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. a, co najmniej o 25%.
3. Jeżeli dany budynek wielorodzinny był przedmiotem:
1) przedsięwzięcia remontowego, w związku z którym przekazano premię
remontową – warunkiem uzyskania premii związanej z kolejnym
przedsięwzięciem remontowym dotyczącym tego budynku jest uzyskanie
oszczędności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, na poziomie co najmniej 5%,
chyba że w efekcie przeprowadzonych wcześniej przedsięwzięć osiągnięto
15.04.2020
©Telksinoe s. 9/36
oszczędności na poziomie co najmniej 25% rocznego zapotrzebowania na
energię przed realizacją pierwszego przedsięwzięcia remontowego;
2) przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w związku z którym przekazano
premię termomodernizacyjną – nie stosuje się warunków określonych w pkt 1
oraz w ust. 1 pkt 1 i ust. 2;
3) przedsięwzięcia remontowego lub termomodernizacyjnego, w związku
z którymi przekazano odpowiednio premię remontową lub termomodernizacyjną
– suma wartości wskaźników kosztów przedsięwzięcia ustalonych na dzień
złożenia każdego z wniosków o premię nie może być wyższa niż 0,70.
4. Przepisy ust. 3 pkt 2 i 3 stosuje się również w przypadku przedsięwzięcia
termomodernizacyjnego, w związku z którym przekazano premię
termomodernizacyjną zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia
w życie ustawy.
5. Inwestorowi, o którym mowa w ust. 1, który złożył więcej niż jeden wniosek
o przyznanie premii, premia remontowa przysługuje, jeżeli:
1) zakres prac, których dotyczą wnioski, jest różny i
2) suma wskaźników kosztów tych przedsięwzięć oraz przedsięwzięcia, o którym
mowa w ust. 3 pkt 3, ustalonych na dzień złożenia każdego wniosku o premię,
nie jest wyższa niż 0,70.
6. Jeżeli z audytu remontowego budynku wielorodzinnego wynika, że spełnia on
wymagania w zakresie oszczędności energii określone w przepisach prawa
budowlanego, nie stosuje się warunków określonych w ust. 1 pkt 1 i ust. 2 oraz
w ust. 3 pkt 1.
Art. 8. Kredyt, o którym mowa w art. 7 ust. 1, nie może być przeznaczony na:
1) remont lokali, z wyjątkiem prac, o których mowa w art. 2 pkt 3 lit. b;
2) prace prowadzące do zwiększenia powierzchni użytkowej budynku;
3) sfinansowanie prac, na które uzyskano wsparcie ze środków publicznych.
Art. 9. 1. Wysokość premii remontowej stanowi 15% kosztów przedsięwzięcia
remontowego.
2. Jeśli w budynku będącym przedmiotem przedsięwzięcia remontowego
znajdują się lokale inne niż mieszkalne, wysokość premii remontowej stanowi iloczyn
15.04.2020
©Telksinoe s. 10/36
kwoty ustalonej zgodnie z ust. 1 i wskaźnika udziału powierzchni użytkowej lokali
mieszkalnych w powierzchni użytkowej wszystkich lokali w tym budynku.
3. Jeżeli w budynku będącym przedmiotem przedsięwzięcia remontowego jest
prowadzona działalność gospodarcza, premia remontowa jest udzielana jako pomoc
de minimis na zasadach określonych w przepisach Unii Europejskiej obowiązujących
w tym zakresie.
Art. 9a. 1. Wysokość premii remontowej stanowi 50% kosztów przedsięwzięcia
remontowego, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) inwestorem jest gmina lub spółka prawa handlowego, której wszystkie udziały
albo akcje należą do gminy;
2) wszystkie lokale mieszkalne znajdujące się w budynku wchodzą w skład
mieszkaniowego zasobu gminy;
3) budynek znajduje się na obszarze, na którym obowiązują przepisy wydane na
podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony
środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z późn. zm.5));
4) z audytu remontowego wynika, że po zrealizowaniu przedsięwzięcia
remontowego elementy budynku poddane temu przedsięwzięciu remontowemu
będą spełniały stosowane od dnia 31 grudnia 2020 r. wymagania minimalne dla
budynków w zakresie oszczędności energii i izolacyjności cieplnej, określone
w przepisach wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. – Prawo budowlane;
5) przed realizacją tego przedsięwzięcia remontowego lub w ramach tego
przedsięwzięcia remontowego w budynku:
a) zostało wykonane przyłącze techniczne do scentralizowanego źródła ciepła,
w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła lub
b) nastąpiła całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła
odnawialne lub zastosowano wysokosprawną kogenerację, lub
c) nastąpiła zmiana źródeł ciepła na źródła spełniające standardy
niskoemisyjne.
2. W przypadku gdy budynek, o którym mowa w ust. 1, jest wpisany do rejestru
zabytków lub znajduje się na obszarze wpisanym do rejestru zabytków, wysokość
5)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1403, 1495,
1501, 1527, 1579, 1680, 1712, 1815, 2087 i 2166 oraz z 2020 r. poz. 284.
15.04.2020
©Telksinoe s. 11/36
premii remontowej stanowi 60% kosztów przedsięwzięcia remontowego, nie więcej
jednak niż wykorzystana kwota kredytu, o którym mowa w art. 7 ust. 1.
3. Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, nie stosuje się, jeżeli w przypadku,
o którym mowa w ust. 2, z audytu remontowego wynika, że nie jest możliwe jego
spełnienie.
4. W przypadku gdy w budynku, w którym jest realizowane przedsięwzięcie
remontowe, znajdują się lokale inne niż mieszkalne, wysokość premii remontowej
stanowi iloczyn kwoty ustalonej zgodnie z ust. 1 albo 2 i wskaźnika udziału
powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych w powierzchni użytkowej wszystkich
lokali w tym budynku.
Rozdział 4
Premia kompensacyjna
Art. 10. 1. Inwestorowi będącemu osobą fizyczną, który jest właścicielem
budynku mieszkalnego z co najmniej jednym lokalem kwaterunkowym albo
właścicielem części budynku mieszkalnego i w dniu 25 kwietnia 2005 r. był
właścicielem tego budynku mieszkalnego albo tej części budynku mieszkalnego, albo
nabył ten budynek albo tę część budynku w drodze spadkobrania od osoby będącej
w tym dniu właścicielem – przysługuje premia kompensacyjna.
2. W przypadku współwłasności budynku mieszkalnego albo części budynku
mieszkalnego, o których mowa w ust. 1, inwestorem są łącznie wszyscy
współwłaściciele będący osobami fizycznymi, którzy byli współwłaścicielami tego
budynku albo tej części budynku także w dniu 25 kwietnia 2005 r., lub nabyli
współwłasność tego budynku albo tej jego części w drodze spadkobrania od osoby
będącej w tym dniu właścicielem lub współwłaścicielem.
3. W odniesieniu do budynku mieszkalnego albo części budynku mieszkalnego
premia kompensacyjna przysługuje jeden raz.
4. Premię kompensacyjną przeznacza się na refinansowanie całości lub części
kosztów:
1) przedsięwzięcia remontowego,
2) remontu budynku mieszkalnego jednorodzinnego
– jeżeli dotyczą budynku spełniającego kryteria określone w ust. 1.
15.04.2020
©Telksinoe s. 12/36
Art. 11. 1. W przypadku inwestora, o którym mowa w art. 10 ust. 1, wysokość
premii kompensacyjnej przysługującej inwestorowi jest równa iloczynowi wskaźnika
kosztu przedsięwzięcia oraz kwoty wynoszącej 2% wskaźnika przeliczeniowego za
każdy 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu kwaterunkowego za każdy rok, w którym
obowiązywały w stosunku do tego lokalu ograniczenia określone w art. 2 pkt 13,
w okresie od dnia 12 listopada 1994 r. do dnia 25 kwietnia 2005 r., a w przypadku
nabycia budynku albo części budynku po dniu 12 listopada 1994 r. w sposób inny niż
w drodze spadkobrania – od dnia nabycia do dnia 25 kwietnia 2005 r.
2. Jeśli wskaźnik kosztu przedsięwzięcia jest mniejszy od 0,5, to na potrzeby
obliczenia wysokości premii kompensacyjnej przyjmuje się, że wskaźnik ten jest
równy 0,5.
3. Jeśli wskaźnik kosztu przedsięwzięcia jest większy od 0,7, to na potrzeby
obliczenia wysokości premii kompensacyjnej przyjmuje się, że wskaźnik ten jest
równy 0,7.
4. Wzór służący do obliczania wysokości premii kompensacyjnej określa
załącznik do ustawy.
Art. 11a. 1. W przypadku inwestora, o którym mowa w art. 10 ust. 2, jeżeli co
najmniej jeden współwłaściciel nabył tytuł prawny po dniu 12 listopada 1994 r.
w sposób inny niż w drodze spadkobrania, wysokość premii kompensacyjnej
przysługującej inwestorowi ustala się przyjmując okres od dnia nabycia tytułu
prawnego przez współwłaściciela, który tytuł ten nabył najwcześniej, jednak nie
wcześniej niż od dnia 12 listopada 1994 r.
2. W przypadku inwestora, o którym mowa w art. 10 ust. 2, jeżeli suma udziałów
we współwłasności jest mniejsza od jedności, wysokość premii kompensacyjnej
przysługującej inwestorowi stanowi iloczyn sumy udziałów we współwłasności
i kwoty ustalonej zgodnie z art. 11.
Rozdział 4a
Przedsięwzięcia niskoemisyjne i gminne programy niskoemisyjne
Art. 11b. 1. W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń i poprawy jakości
powietrza w gminie, w szczególności przez realizację przez gminę przedsięwzięć
niskoemisyjnych na rzecz najmniej zamożnych gospodarstw domowych,
finansowanych na zasadach określonych w ustawie, w części ze środków Funduszu
15.04.2020
©Telksinoe s. 13/36
Termomodernizacji i Remontów, zwanego dalej „Funduszem”, może zostać
ustanowiony gminny program niskoemisyjny.
2. Gminny program niskoemisyjny ustanawia, w drodze uchwały, rada gminy.
3. Uchwała, o której mowa w ust. 2, jest aktem prawa miejscowego.
4. Gminny program niskoemisyjny jest zgodny z:
1) planem gospodarki niskoemisyjnej, o ile został uchwalony przez radę gminy;
2) planem zaopatrzenia gminy w ciepło, energię elektryczną oraz paliwa gazowe,
o ile został uchwalony przez radę gminy;
3) programem ochrony powietrza, o którym mowa w art. 91 ust. 3 ustawy z dnia
27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r. poz. 1396, z
późn. zm.6)), o ile został uchwalony przez sejmik województwa.
5. Gminny program niskoemisyjny określa w szczególności:
1) szacowaną liczbę budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w których istnieją
urządzenia lub systemy grzewcze niespełniające standardów niskoemisyjnych;
2) szacowaną liczbę budynków mieszkalnych jednorodzinnych, w których
planowane jest zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło grzewcze w zakresie,
o którym mowa w art. 2 pkt 1b lit. c;
3) szacowaną liczbę budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których istnieją
urządzenia lub systemy grzewcze niespełniające standardów niskoemisyjnych;
4) szacowaną liczbę budynków użyteczności publicznej stanowiących własność
gminy, w których istnieją urządzenia lub systemy grzewcze niespełniające
standardów niskoemisyjnych;
5) opis dotychczasowych działań zmierzających do poprawy jakości powietrza
w gminie, w szczególności w okresie 5 lat przed dniem przyjęcia gminnego
programu niskoemisyjnego, oraz wskazanie wysokości środków finansowych
przeznaczonych przez gminę na ten cel, w tym w związku z realizacją programu
ochrony powietrza, o którym mowa w art. 91 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r. – Prawo ochrony środowiska;
6) opis planowanych działań mających na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń
i poprawę jakości powietrza w gminie, zgodnych z programem ochrony
6)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2019 r. poz. 1403,
1495, 1501, 1527, 1579, 1680, 1712, 1815, 2087 i 2166.
15.04.2020
©Telksinoe s. 14/36
powietrza, o którym mowa w art. 91 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. –
Prawo ochrony środowiska, uwzględniający w szczególności:
a) planowane:
– rodzaje przedsięwzięć niskoemisyjnych,
– przyłączenia do sieci ciepłowniczej lub gazowej, niebędące
przedsięwzięciami niskoemisyjnymi,
b) obszar, na którym będą realizowane przedsięwzięcia lub przyłączenia,
o których mowa w lit. a,
c) proponowane instrumenty wsparcia dla mieszkańców gminy,
d) działania edukacyjne, informacyjne i promocyjne.
6. Projekt gminnego programu niskoemisyjnego sporządza wójt (burmistrz,
prezydent miasta).
7. Projekt gminnego programu niskoemisyjnego podlega zaopiniowaniu przez:
1) operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego,
2) operatora systemu dystrybucyjnego gazowego,
3) przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją
ciepła
– wykonujących działalność gospodarczą odpowiednio w zakresie przesyłania lub
dystrybucji energii elektrycznej, ciepła lub paliw gazowych, na obszarze, na którym
jest planowana realizacja przedsięwzięć niskoemisyjnych.
8. Podmiot, o którym mowa w ust. 7, przedstawia opinię do projektu gminnego
programu niskoemisyjnego w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania.
Nieprzedstawienie opinii w terminie jest równoznaczne z brakiem zastrzeżeń do
projektu gminnego programu niskoemisyjnego.
9. W przypadku nieuwzględnienia opinii, o której mowa w ust. 8, wójt
(burmistrz, prezydent miasta) przedstawia stanowisko w sprawie podmiotowi,
o którym mowa w ust. 7.
10. Gmina prowadzi działania informacyjne i promocyjne dotyczące
przedsięwzięć niskoemisyjnych.
Art. 11c. 1. Przedsięwzięcia niskoemisyjne są współfinansowane ze środków
Funduszu na podstawie porozumienia zawieranego przez ministra właściwego do
spraw gospodarki z gminą, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
15.04.2020
©Telksinoe s. 15/36
1) na obszarze gminy obowiązuje uchwała, o której mowa w art. 96 ust. 1 ustawy
z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska;
2) realizacja przedsięwzięć niskoemisyjnych obejmie nie mniej niż 2% i nie więcej
niż 12% łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze
gminy, z wyłączeniem miast, których liczba mieszkańców przekracza 100 000;
3) wymiana lub likwidacja urządzeń lub systemów grzewczych lub systemów
podgrzewających wodę, o których mowa w art. 2 pkt 1b lit. a i b, nastąpi w nie
mniej niż 80% budynków mieszkalnych jednorodzinnych, o których mowa
w pkt 2;
4) zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło grzewcze liczone łącznie dla wszystkich
przedsięwzięć niskoemisyjnych, o których mowa w pkt 2, wynosi nie mniej niż
50% energii finalnej w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 20 maja 2016 r.
o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 545, 1030, 1210 i 2020);
5) gmina zobowiąże się do zabezpieczenia w swoim budżecie środków
finansowych pochodzących z dochodów własnych lub ze środków, o których
mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869, 1622, 1649 i 2020), których suma
stanowi 30% kosztów realizacji porozumienia, a w przypadku miast, których
liczba mieszkańców przekracza 100 000 – więcej niż 30% kosztów realizacji
porozumienia.
2. Liczbę mieszkańców miast, o której mowa w ust. 1 pkt 2 i 5, ustala się na
podstawie danych udostępnianych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok złożenia wniosku,
o którym mowa w ust. 4.
3. Współfinansowanie przedsięwzięć niskoemisyjnych w ramach porozumienia
może obejmować w szczególności koszty:
1) likwidacji urządzeń lub systemów grzewczych ogrzewających budynki
mieszkalne jednorodzinne lub urządzeń lub systemów podgrzewających wodę
użytkową w tych budynkach, które nie spełniają standardów niskoemisyjnych,
albo wymiany takich urządzeń lub systemów na spełniające standardy
niskoemisyjne albo wykorzystujące paliwa gazowe albo energię elektryczną;
2) przyłączenia budynku mieszkalnego jednorodzinnego do sieci ciepłowniczej
albo gazowej, w wysokości równej opłacie za przyłączenie do sieci, do
15.04.2020
©Telksinoe s. 16/36
poniesienia której byłaby zobowiązana osoba, z którą została zawarta umowa na
realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego;
3) przyłączenia budynku mieszkalnego jednorodzinnego do sieci
elektroenergetycznej lub modernizacji przyłącza do takiej sieci, jeżeli ma to
związek z realizacją przedsięwzięcia niskoemisyjnego, w wysokości równej
opłacie za przyłączenie do sieci lub opłacie za modernizację przyłącza, do
poniesienia której byłaby zobowiązana osoba, z którą została zawarta umowa na
realizację przedsięwzięcia niskoemisyjnego;
4) docieplenia ścian, stropów, podłóg na gruncie, fundamentów, stropodachów lub
dachów;
5) wymiany stolarki okiennej i drzwiowej;
6) modernizacji systemu ogrzewania budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub
systemu przygotowania ciepłej wody użytkowej;
7) likwidacji liniowych i punktowych mostków cieplnych;
8) modernizacji systemu wentylacji polegającej na:
a) izolacji kanałów nawiewnych i wywiewnych transportujących powietrze
wentylacyjne,
b) montażu systemów optymalizujących strumień objętości oraz parametry
jakościowe powietrza wentylacyjnego doprowadzanego do pomieszczeń
w zależności od potrzeb użytkownika;
9) instalacji lub wymiany urządzeń pomiarowo-kontrolnych, teletransmisyjnych
oraz automatyki w ramach wdrażania systemów zarządzania energią, innych niż
będące własnością operatorów systemów przesyłowych i dystrybucyjnych;
10) projektów budowlanych lub technicznych oraz innej dokumentacji niezbędnej do
zrealizowania przedsięwzięć niskoemisyjnych;
11) audytów potwierdzających zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło grzewcze,
o którym mowa w ust. 1 pkt 4;
12) inne koszty związane z przedsięwzięciem niskoemisyjnym, w tym koszty
związane z zapewnieniem dostępu beneficjentów do usług doradztwa
energetycznego, jednakże nie wyższe niż 5% kosztów realizacji porozumienia,
o których mowa w ust. 5 pkt 5.
4. Porozumienie, o którym mowa w ust. 1, jest zawierane na wniosek gminy, na
okres nie dłuższy niż 3 lata.
15.04.2020
©Telksinoe s. 17/36
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1) informację dotyczącą:
a) łącznej liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze
gminy,
b) liczby budynków mieszkalnych jednorodzinnych na obszarze gminy,
w których istnieją urządzenia lub systemy grzewcze niespełniające
standardów niskoemisyjnych;
2) wskazanie liczby przedsięwzięć niskoemisyjnych planowanych do realizacji
w ramach porozumienia spełniających warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
objętych gminnym programem niskoemisyjnym, z uwzględnieniem podziału na
rodzaje przedsięwzięć niskoemisyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 1b;
3) szacowaną liczbę beneficjentów, o których mowa w art. 11d ust. 1;
4) szacowane zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło grzewcze liczone łącznie dla
wszystkich przedsięwzięć niskoemisyjnych objętych porozumieniem;
5) koszty realizacji porozumienia, wraz z ich uzasadnieniem, na podstawie liczby
przedsięwzięć niskoemisyjnych, o których mowa w pkt 2, przy czym średni
koszt realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego w jednym budynku
mieszkalnym jednorodzinnym, a w przypadku budynku mieszkalnego
jednorodzinnego o dwóch lokalach – w jednym lokalu, bez udziału własnego
beneficjenta, nie może przekroczyć kwoty 53 000 zł;
6) harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji porozumienia w układzie
kwartalnym;
7) określenie sposobu zapewnienia przez gminę prawidłowości realizacji
porozumienia i utrzymania jego efektów;
8) zobowiązanie do zabezpieczenia w budżecie gminy środków finansowych
pochodzących z dochodów własnych lub ze środków, o których mowa
w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
zgodnie z ust. 1 pkt 5;
9) informację o opiniach podmiotów, o których mowa w art. 11b ust. 7, wraz ze
stanowiskiem, o którym mowa w art. 11b ust. 9;
10) informacje o stopniu zanieczyszczenia powietrza w gminie;
11) spodziewane korzyści z realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych w stosunku do
kosztów realizacji tych przedsięwzięć.
15.04.2020
©Telksinoe s. 18/36
Art. 11d. 1. Gmina może zawrzeć umowę o realizację przedsięwzięcia
niskoemisyjnego wyłącznie z osobą, która łącznie spełnia następujące warunki:
1) jest właścicielem lub współwłaścicielem albo jest posiadaczem samoistnym lub
współposiadaczem samoistnym całości lub części budynku mieszkalnego
jednorodzinnego lub lokalu, o którym mowa w ust. 6, w którym jest realizowane
przedsięwzięcie niskoemisyjne, przy czym udział tej osoby lub zakres jej
współposiadania nie może być mniejszy niż połowa; w przypadku gdy umowa
jest zawierana z więcej niż jednym współwłaścicielem lub współposiadaczem
samoistnym suma ich udziałów we współwłasności lub zakres ich
współposiadania samoistnego nie może być mniejsza niż połowa,
2) w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc zawarcia umowy, o której mowa
w ust. 2, średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa
domowego, w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach
mieszkaniowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2133), nie przekracza 175% kwoty
najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty
w gospodarstwie wieloosobowym i złożyła oświadczenie, w którym określi
liczbę osób w gospodarstwie domowym oraz dochód przypadający na jednego
członka tego gospodarstwa,
3) posiada środki własne oraz zasoby majątkowe, o których mowa w ustawie z dnia
21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, nieprzekraczające kwoty
424 000 zł, z uwzględnieniem wartości budynku, o którym mowa w pkt 1, lub
lokalu, o którym mowa w ust. 6, i złożyła oświadczenie zawierające informacje
o tych środkach i zasobach majątkowych, zgodnie ze wzorem określonym
w przepisach wydanych na podstawie ust. 12,
4) faktycznie zamieszkuje w budynku, o którym mowa w pkt 1, lub lokalu,
o którym mowa w ust. 6,
5) wyrazi zgodę na udostępnienie budynku, o którym mowa w pkt 1, lub lokalu,
o którym mowa w ust. 6, lub nieruchomości, na której znajduje się ten budynek
lub lokal, lub ich części, w celu realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego,
6) wyrazi zgodę na udostępnienie budynku, o którym mowa w pkt 1, lub lokalu,
o którym mowa w ust. 6, lub nieruchomości, na której znajduje się ten budynek
lub lokal, lub ich części, na potrzeby instalacji mikroinstalacji w rozumieniu
ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U.
15.04.2020
©Telksinoe s. 19/36
z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.7)) lub urządzeń służących doprowadzaniu lub
odprowadzaniu energii elektrycznej z tej mikroinstalacji,
7) wyrazi zgodę na udostępnienie budynku, o którym mowa w pkt 1, lub lokalu,
o którym mowa w ust. 6, lub nieruchomości, na której znajduje się ten budynek
lub lokal, w celu przeprowadzenia weryfikacji, o której mowa w art. 11e ust. 2,
8) złoży oświadczenie w formie aktu notarialnego o poddaniu się egzekucji wprost
z tego aktu w przypadku powstania obowiązku zwrotu kosztów przedsięwzięcia
niskoemisyjnego,
9) wyrazi zgodę na wniesienie wkładu własnego w wysokości oraz w sposób
określony w uchwale, o której mowa w ust. 9, o ile zostanie ona wydana, jednak
nie większej niż 10% kosztu realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego,
10) spełnia dodatkowe warunki określone przez radę gminy w uchwałach, o których
mowa w ust. 8 i 9
– zwaną dalej „beneficjentem”.
2. Przedsięwzięcie niskoemisyjne jest realizowane na podstawie umowy
zawartej między gminą a beneficjentem.
3. Umowa, o której mowa w ust. 2, zawiera w szczególności:
1) zakres i rodzaj przedsięwzięcia niskoemisyjnego;
2) adres budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu, o którym mowa
w ust. 6, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie niskoemisyjne;
3) termin realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego;
4) obowiązki gminy związane z realizacją przedsięwzięcia niskoemisyjnego;
5) obowiązki beneficjenta związane z realizacją przedsięwzięcia niskoemisyjnego;
6) warunki i tryb zwrotu kosztów przedsięwzięcia niskoemisyjnego przez
beneficjenta;
7) koszt realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego, w tym w przypadku wydania
uchwały, o której mowa w ust. 9, wysokość i formę wkładu własnego
beneficjenta;
8) zgody, o których mowa w ust. 1 pkt 5–7 i 9, w tym wskazanie części budynku,
lokalu lub nieruchomości, na której znajduje się ten budynek lub lokal, lub ich
7)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 2245 oraz
z 2019 r. poz. 42, 60, 730, 1495, 1524 i 2020.
15.04.2020
©Telksinoe s. 20/36
części, na której będzie mogła zostać zainstalowana mikroinstalacja lub
urządzenia, o których mowa w ust. 1 pkt 6;
9) datę zakończenia realizacji porozumienia, o którym mowa w art. 11c ust. 1.
4. Do zawarcia umowy, o której mowa w ust. 2, oraz wyrażenia zgód, o których
mowa w ust. 1 pkt 5–7, nie stosuje się przepisu art. 199 ustawy z dnia 23 kwietnia
1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495).
5. Współwłaściciele albo współposiadacze samoistni całości lub części budynku,
o którym mowa w ust. 1 pkt 1, lub lokalu, o którym mowa w ust. 6, którzy nie wyrazili
zgód, o których mowa w ust. 1 pkt 5–7, są obowiązani udostępnić budynek, o którym
mowa w ust. 1 pkt 1, lub lokal, o którym mowa w ust. 6, lub nieruchomość, na której
znajduje się ten budynek lub lokal, lub ich część, zgodnie z treścią tych zgód.
6. W przypadku realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego w budynku
mieszkalnym jednorodzinnym, w którym zostały wydzielone dwa lokale mieszkalne,
dla każdego lokalu zawiera się odrębną umowę.
7. Gmina weryfikuje oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, oraz
spełnienie warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 4.
8. Rada gminy określi, w drodze uchwały, regulamin realizacji przedsięwzięć
niskoemisyjnych, obejmujący szczegółowe warunki realizacji przedsięwzięć
niskoemisyjnych w tej gminie, w szczególności:
1) dodatkowe warunki, jakie będą musiały zostać spełnione przez beneficjenta,
u którego będzie realizowane takie przedsięwzięcie;
2) tryb zawierania umów i sposób ich rozliczenia;
3) sposób weryfikacji przestrzegania warunków umowy, o której mowa w ust. 2,
oraz warunków, o których mowa w art. 11f ust. 3.
9. Rada gminy może określić, w drodze uchwały, sposób i warunki wnoszenia
wkładu własnego przez beneficjenta, u którego będzie realizowane przedsięwzięcie
niskoemisyjne, oraz wysokość tego wkładu, nie większą jednak niż 10% kosztu
realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego.
10. Uchwały, o których mowa w ust. 8 i 9, są aktami prawa miejscowego.
11. Wynagrodzenie notariusza za sporządzenie oświadczenia, o którym mowa
w ust. 1 pkt 8, wynosi nie więcej niż 1/10 minimalnego wynagrodzenia za pracę,
o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym
wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564).
15.04.2020
©Telksinoe s. 21/36
12. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
wzór oświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, uwzględniając potrzebę
ujednolicenia dokumentacji, która posłuży gminie do ustalenia przez gminę wysokości
środków własnych oraz zasobów majątkowych tej osoby.
Art. 11e. 1. Gmina zapewnia utrzymanie efektów przedsięwzięć
niskoemisyjnych przez okres 10 lat od daty zakończenia realizacji porozumienia,
w ramach którego zostały zrealizowane.
2. W celu utrzymania efektów przedsięwzięć niskoemisyjnych gmina
weryfikuje, co najmniej raz w roku, przez okres 10 lat od daty zakończenia realizacji
porozumienia, przestrzeganie warunków umowy, o której mowa w art. 11d ust. 2, oraz
warunków, o których mowa w art. 11f ust. 3.
3. W celu utrzymania efektów przedsięwzięć niskoemisyjnych gmina zapewnia
beneficjentom dostęp do usług doradztwa energetycznego.
Art. 11f. 1. Jeżeli przed upływem 10 lat od daty zakończenia realizacji
porozumienia beneficjent przeniesie w całości lub w części własność albo udział we
współwłasności lub przysługujący mu zakres posiadania samoistnego budynku,
o którym mowa w art. 11d ust. 1 pkt 1, lub lokalu, o którym mowa w art. 11d ust. 6,
na rzecz osoby trzeciej, niebędącej współwłaścicielem lub współposiadaczem
samoistnym tego budynku lub lokalu, zwraca gminie, pomniejszone o wysokość
wkładu własnego określoną w umowie, o której mowa w art. 11d ust. 2:
1) 100% kosztów realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego poniesionych przez
gminę i Fundusz – jeżeli przeniesienie w całości lub w części własności, udziału
we współwłasności lub przysługującego mu zakresu posiadania samoistnego
tego budynku lub lokalu nastąpiło przed upływem 5 lat od daty zakończenia
realizacji porozumienia;
2) 50% kosztów realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego poniesionych przez
gminę i Fundusz – jeżeli przeniesienie w całości lub w części własności, udziału
we współwłasności lub przysługującego mu zakresu posiadania samoistnego
tego budynku lub lokalu nastąpiło po upływie 5 lat, a przed upływem 6 lat od
daty zakończenia realizacji porozumienia;
3) 40% kosztów realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego poniesionych przez
gminę i Fundusz – jeżeli przeniesienie w całości lub w części własności, udziału
15.04.2020
©Telksinoe s. 22/36
we współwłasności lub przysługującego mu zakresu posiadania samoistnego
tego budynku lub lokalu nastąpiło po upływie 6 lat, a przed upływem 7 lat od
daty zakończenia realizacji porozumienia;
4) 30% kosztów realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego poniesionych przez
gminę i Fundusz – jeżeli przeniesienie w całości lub w części własności, udziału
we współwłasności lub przysługującego mu zakresu posiadania samoistnego
tego budynku lub lokalu nastąpiło po upływie 7 lat, a przed upływem 8 lat od
daty zakończenia realizacji porozumienia;
5) 20% kosztów realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego poniesionych przez
gminę i Fundusz – jeżeli przeniesienie w całości lub w części własności, udziału
we współwłasności lub przysługującego mu zakresu posiadania samoistnego
tego budynku lub lokalu nastąpiło po upływie 8 lat, a przed upływem 9 lat od
daty zakończenia realizacji porozumienia;
6) 10% kosztów realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego poniesionych przez
gminę i Fundusz – jeżeli przeniesienie w całości lub w części własności, udziału
we współwłasności lub przysługującego mu zakresu posiadania samoistnego
tego budynku lub lokalu nastąpiło po upływie 9 lat, a przed upływem 10 lat od
daty zakończenia realizacji porozumienia.
2. Za przeniesienie własności lub udziału we współwłasności budynku, o którym
mowa w art. 11d ust. 1 pkt 1, lub lokalu, o którym mowa w art. 11d ust. 6, lub ich
części nie uważa się zmiany właściciela lub współwłaściciela wynikającej ze
spadkobrania, w tym zapisu windykacyjnego.
3. Jeżeli przed upływem 10 lat od daty zakończenia realizacji porozumienia
w budynku, o którym mowa w art. 11d ust. 1 pkt 1, lub lokalu, o którym mowa
w art. 11d ust. 6, lub jego części:
1) stosowane będzie jakiekolwiek dodatkowe urządzenie grzewcze na paliwo stałe
niespełniające standardów niskoemisyjnych,
2) urządzenia, systemy, instalacje lub inne elementy, będące przedmiotem
przedsięwzięcia niskoemisyjnego, zostaną usunięte lub naruszona zostanie ich
integralność, bez zgody gminy wyrażonej w związku z zaistniałymi
uwarunkowaniami technicznymi dotyczącymi tych urządzeń, systemów,
instalacji lub innych elementów, będących przedmiotem przedsięwzięcia
niskoemisyjnego,
15.04.2020
©Telksinoe s. 23/36
3) w urządzeniach lub systemach grzewczych będących przedmiotem
przedsięwzięcia niskoemisyjnego będą spalane odpady, w rozumieniu ustawy
z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2019 r. poz. 701, 730, 1403 i
1579),
4) urządzenia lub systemy grzewcze będące przedmiotem przedsięwzięcia
niskoemisyjnego będą eksploatowane niezgodnie z instrukcją obsługi oraz
przewody kominowe, do których są podłączone te urządzenia lub systemy, nie
będą czyszczone przez osoby posiadające uprawnienia kominiarskie,
w terminach określonych w przepisach o ochronie przeciwpożarowej oraz
w przepisach techniczno-budowlanych
– beneficjent zwraca gminie 100% kosztów realizacji przedsięwzięcia
niskoemisyjnego poniesionych przez gminę i Fundusz.
4. W przypadku gdy umowa, o której mowa w art. 11d ust. 2, została zawarta ze
wszystkimi współwłaścicielami lub współposiadaczami samoistnymi lub częścią
współwłaścicieli lub współposiadaczy samoistnych budynku, o którym mowa
w art. 11d ust. 1 pkt 1, lub lokalu, o którym mowa w art. 11d ust. 6, obowiązek
zwrotu, o którym mowa w ust. 1, obciąża ich proporcjonalnie do relacji:
1) między wielkościami udziałów współwłaścicieli we współwłasności budynku
lub lokalu lub
2) do zakresu współposiadania w budynku lub lokalu współposiadaczy
samoistnych.
5. Obowiązek zwrotu kosztów realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego nie
powstaje, jeżeli usunięcie lub naruszenie integralności urządzeń, systemów, instalacji
lub innych elementów będących przedmiotem przedsięwzięcia niskoemisyjnego
spowodowane zostało koniecznością dokonania pilnych prac, których niewykonanie
mogło prowadzić do bezpośredniego zagrożenia życia, zdrowia lub szkody
majątkowej.
6. Beneficjent zwraca gminie 100% kosztów realizacji przedsięwzięcia
niskoemisyjnego poniesionych przez gminę i Fundusz, jeżeli informacje zawarte przez
niego w oświadczeniu, o którym mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2 lub 3, lub przekazane
przez niego informacje, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 1, 4–7, 9 lub 10, okażą
się nieprawdziwe.
15.04.2020
©Telksinoe s. 24/36
7. Obowiązek zwrotu kosztów realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego
obciąża solidarnie beneficjentów:
1) w przypadkach, o których mowa w ust. 3;
2) których oświadczenia, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2 lub 3, lub
informacje, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 1, 4–7, 9 lub 10, okażą się
nieprawdziwe.
8. Zwrócone przez beneficjenta koszty przedsięwzięcia niskoemisyjnego gmina
przekazuje do Funduszu w części, w jakiej koszty te sfinansowane zostały ze środków
Funduszu.
9. Ulga w zwrocie kosztów realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego
udzielana przez gminę obejmuje także koszty przedsięwzięcia niskoemisyjnego
w części, w jakiej koszty te sfinansowane zostały ze środków Funduszu.
Rozdział 5
Zasady finansowania przedsięwzięć niskoemisyjnych,
termomodernizacyjnych i remontowych
Art. 12. 1. Premie przyznaje Bank Gospodarstwa Krajowego, zwany dalej
„BGK”, ze środków Funduszu.
2. Inwestor składa wniosek o przyznanie premii do BGK za pośrednictwem
banku kredytującego.
3. Bank kredytujący, przekazując BGK wniosek, o którym mowa w ust. 2,
dołącza do niego umowę kredytu zawartą pod warunkiem przyznania premii.
4. W przypadku zamiaru realizacji przedsięwzięcia lub remontu, określonego
w art. 10 ust. 4, w całości z innych środków niż kredyt, w związku z którym
przyznana została premia termomodernizacyjna lub premia remontowa, inwestor
składa wniosek o przyznanie premii kompensacyjnej bezpośrednio do BGK.
5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, nie stosuje się warunków określonych
w art. 7 ust. 1 pkt 1, ust. 2 i ust. 3 pkt 1.
Art. 13. 1. Do wniosku o przyznanie premii termomodernizacyjnej dołącza się:
1) audyt energetyczny;
2) oświadczenie inwestora, że kredyt na sfinansowanie przedsięwzięcia
termomodernizacyjnego nie jest przeznaczony na sfinansowanie prac, na które
uzyskano wsparcie ze środków publicznych;
15.04.2020
©Telksinoe s. 25/36
3) informację o kosztach, o których mowa w art. 5a ust. 1, oraz dokumentację
techniczną doboru i rozmieszczenia kotew – w przypadku wykonywania wraz
z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym robót polegających na wykonaniu
dodatkowego połączenia warstwy fakturowej z warstwą konstrukcyjną
warstwowych ścian zewnętrznych w budynkach wielkopłytowych.
2. Audyt energetyczny powinien zawierać:
1) dane identyfikacyjne:
a) budynku, lokalnego źródła ciepła lub lokalnej sieci ciepłowniczej,
b) inwestora, w tym dla osoby fizycznej imię i nazwisko, adres do
korespondencji i numer PESEL, a w przypadku cudzoziemca nazwę
i numer dokumentu tożsamości;
2) ocenę stanu technicznego budynku, lokalnego źródła ciepła lub lokalnej sieci
ciepłowniczej;
3) opis możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
4) wskazanie optymalnego wariantu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Art. 14. 1. Do wniosku o przyznanie premii remontowej dołącza się:
1) audyt remontowy;
2) oświadczenie inwestora, że kredyt na sfinansowanie przedsięwzięcia
remontowego nie jest przeznaczony na sfinansowanie prac, na które uzyskano
wsparcie ze środków publicznych;
3) w przypadku premii remontowej udzielanej jako pomoc de minimis:
a) zaświadczenie lub oświadczenie o pomocy de minimis lub pomocy de
minimis w rolnictwie lub rybołówstwie uzyskanej w bieżącym roku
podatkowym i dwóch latach poprzedzających ten rok albo oświadczenie
o nieuzyskaniu takiej pomocy,
b) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, o których mowa
w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362,
z 2019 r. poz. 730 i 1063 oraz z 2020 r. poz. 284);
4) w przypadku przedsięwzięcia remontowego spełniającego warunki, o których
mowa w art. 9a ust. 1, oświadczenie inwestora, że:
a) wszystkie jego udziały albo akcje należą do gminy – w przypadku gdy
inwestorem jest spółka, o której mowa w art. 9a ust. 1 pkt 1,
15.04.2020
©Telksinoe s. 26/36
b) wszystkie lokale mieszkalne znajdujące się w budynku wchodzą w skład
mieszkaniowego zasobu gminy,
c) budynek znajduje się na obszarze, na którym obowiązują przepisy wydane
na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo
ochrony środowiska,
d) budynek jest wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się na obszarze
wpisanym do rejestru zabytków – w przypadku, o którym mowa w art. 9a
ust. 2.
1a. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, składa się pod rygorem
odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie
jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”. Klauzula ta
zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych
zeznań.
2. Audyt remontowy powinien zawierać:
1) dane identyfikacyjne:
a) budynku mieszkalnego,
b) inwestora, w tym dla osoby fizycznej imię i nazwisko, adres do
korespondencji i numer PESEL, a w przypadku cudzoziemca nazwę
i numer dokumentu tożsamości;
2) kalkulację wartości wskaźnika E, określającego obliczeniowe zapotrzebowanie
na energię końcową (ciepło) do ogrzewania budynku w sezonie grzewczym;
3) wskazanie rzeczowego zakresu prac niezbędnych do spełnienia warunku,
o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2;
4) plan robót remontowych, o którym mowa w przepisach określających warunki
użytkowania budynków mieszkalnych;
5) wskazanie zakresu prac remontowych objętych wnioskowanym
przedsięwzięciem remontowym, zgodnie z planem robót remontowych
i rzeczowym zakresem prac, o których mowa w pkt 3;
6) dokumenty określające szacowany koszt przedsięwzięcia.
Art. 15. 1. Wniosek o przyznanie premii kompensacyjnej składa się wraz
z wnioskiem o przyznanie premii remontowej, z zastrzeżeniem ust. 4.
2. Wniosek o premię kompensacyjną powinien zawierać:
15.04.2020
©Telksinoe s. 27/36
1) dane identyfikacyjne budynku mieszkalnego;
2) imię i nazwisko inwestora, adres do korespondencji i numer PESEL,
a w przypadku cudzoziemca nazwę i numer dokumentu tożsamości;
3) informacje o lokalach kwaterunkowych, ich powierzchni użytkowej i okresach,
w jakich ich wynajem podlegał ograniczeniom, o których mowa w art. 2 pkt 13,
w zakresie, w jakim wymagane są do obliczenia wysokości premii
kompensacyjnej zgodnie z art. 11 i 11a.
3. Do wniosku o przyznanie premii kompensacyjnej dołącza się dokumenty lub
kopie dokumentów potwierdzających informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 3, oraz
dokumenty lub kopie dokumentów potwierdzające, że są spełnione warunki, o których
mowa w art. 10 ust. 1 lub 2.
4. W przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 4, we wniosku o przyznanie
premii kompensacyjnej inwestor podaje zakres rzeczowy i szacowane koszty,
o których mowa w art. 10 ust. 4.
Art. 16. 1. BGK przyznaje premie w granicach wolnych środków Funduszu
w ramach limitów premii każdego rodzaju określonych w planie finansowym
Funduszu.
2. W przypadku okresowego braku wolnych środków Funduszu:
1) BGK ogłasza informację o braku wolnych środków Funduszu, a banki
kredytujące wstrzymują przyjmowanie wniosków, począwszy od następnego
dnia po takim ogłoszeniu. Wznowienie przyjmowania wniosków po ustaniu
okresowego braku wolnych środków następuje w tym samym trybie;
2) BGK bezzwłocznie zawiadamia inwestora i bank kredytujący o pozostawieniu
bez rozpatrzenia złożonego wniosku o przyznanie premii. Wnioski pozostawione
bez rozpatrzenia są rozpatrywane w pierwszej kolejności po uzyskaniu wolnych
środków Funduszu.
3. BGK ogłasza informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1, w Biuletynie
Informacji Publicznej.
Art. 17. 1. BGK rozpatruje wnioski o premie według kolejności, w jakiej do
niego wpłynęły.
[2. BGK dokonuje weryfikacji audytu energetycznego lub audytu remontowego Zmiana w ust. 2
w art. 17 wejdzie
w części określonej w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 3, albo zleca jej dokonanie innym w życie z dn.
1.01.2021 r. (Dz. z
2019 r. poz.
2020).
15.04.2020
©Telksinoe s. 28/36
podmiotom wyłonionym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. –
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843).]
<2. BGK dokonuje weryfikacji audytu energetycznego lub audytu
remontowego w części określonej w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 3, albo zleca jej
dokonanie innym podmiotom wyłonionym zgodnie z przepisami ustawy z dnia
11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019).>
3. O negatywnej weryfikacji audytu BGK zawiadamia inwestora i bank
kredytujący.
4. W przypadku pozytywnej weryfikacji audytu oraz stwierdzenia, że zostały
spełnione warunki przyznania premii, BGK zawiadamia inwestora i bank kredytujący
o przyznaniu premii, podając jej wysokość.
5. W przypadku zmiany umowy kredytu dotyczącej zakresu przedsięwzięcia lub
kwoty kredytu, niezbędne jest ponowne złożenie wniosku o premię, z wyjątkiem
przypadku, gdy zmiana umowy kredytu dotyczy wyłącznie kwoty kredytu i następuje
przed podjęciem przez BGK decyzji o przyznaniu premii.
Art. 18. 1. Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania
i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowy zakres i formy audytu energetycznego oraz audytu
remontowego w części określonej w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 3, a także algorytm oceny
opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego oraz wzory kart audytu
energetycznego i audytu remontowego w części określonej w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 3,
mając na uwadze zapewnienie wyboru optymalnych wariantów przedsięwzięć oraz
poprawności wykonywania audytów.
2. Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania
przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy
sposób i tryb weryfikacji audytu energetycznego oraz audytu remontowego w części
określonej w art. 14 ust. 2 pkt 2 i 3, a także szczegółowe warunki, jakie powinny
spełniać podmioty, którym BGK może zlecać wykonanie weryfikacji takich audytów,
mając na względzie zapewnienie sprawnej i prawidłowej weryfikacji audytów.
Art. 19. 1. Z zastrzeżeniem ust. 3, BGK przekazuje premię bankowi
kredytującemu, jeżeli przedsięwzięcie zostało:
1) zrealizowane zgodnie z projektem budowlanym;
15.04.2020
©Telksinoe s. 29/36
2) zakończone w terminie określonym w umowie kredytu.
2. Bank kredytujący zalicza przekazaną premię na spłatę wykorzystanego przez
inwestora kredytu.
3. BGK przekazuje premię kompensacyjną po wykorzystaniu kwoty kredytu
w wysokości nie niższej niż wysokość przyznanej premii kompensacyjnej.
4. W przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 4, BGK przekazuje premię
kompensacyjną inwestorowi w nie więcej niż 4 transzach, z tym że wysokość ostatniej
transzy nie może być niższa niż 25% kwoty przyznanej premii kompensacyjnej, po
poniesieniu przez inwestora wydatków zgodnie z zakresem rzeczowym podanym we
wniosku, o którym mowa w art. 15 ust. 4.
5. Wysokość wydatków, o których mowa w ust. 4, ustala się na podstawie faktur
w rozumieniu art. 2 pkt 31 lub 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) wskazujących jako nabywcę lub
usługobiorcę inwestora, o którym mowa w art. 10 ust. 1 lub 2.
6. Łączna wysokość wydatków poniesionych zgodnie z zakresem rzeczowym
podanym we wniosku, o którym mowa w art. 15 ust. 4, nie może być niższa niż
wysokość przyznanej premii kompensacyjnej.
Art. 20. BGK prowadzi w formie elektronicznych baz danych rejestr budynków,
w odniesieniu do których została przyznana premia, oraz rejestr przyznanych
i wypłaconych premii, z uwzględnieniem potrzeb związanych ze stwierdzeniem, że
zostały spełnione warunki przyznania premii, o których mowa w art. 7 i art. 10 ust. 2.
Art. 21. 1. Z tytułu przyznania premii BGK otrzymuje od inwestora
wynagrodzenie prowizyjne równe 0,6% kwoty przyznanej premii.
2. Bank kredytujący pobiera wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, w dniu
uruchomienia pierwszej transzy udzielonego kredytu i przekazuje je na rachunek
wskazany przez BGK.
3. W przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 4, BGK potrąca należne mu
wynagrodzenie prowizyjne z kwoty pierwszej transzy premii kompensacyjnej
przekazywanej inwestorowi.
Art. 22. Zasady współpracy BGK z bankiem kredytującym w zakresie trybu
i terminów rozliczeń z tytułu przekazywania premii określa umowa.
15.04.2020
©Telksinoe s. 30/36
Art. 22a. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki rozpatruje wniosek,
o którym mowa w art. 11c ust. 4, w terminie 30 dni od dnia jego złożenia. Do terminu
rozpatrzenia wniosku nie wlicza się okresów opóźnień spowodowanych z winy gminy
lub z innych przyczyn niezależnych od ministra.
2. W przypadku braków formalnych wniosku, o którym mowa w art. 11c ust. 4,
lub dokumentów niezbędnych do jego rozpatrzenia minister właściwy do spraw
gospodarki wzywa gminę do uzupełnienia tych braków w wyznaczonym terminie.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki, rozpatrując wniosek, o którym mowa
w art. 11c ust. 4, bierze pod uwagę:
1) dostępne środki finansowe na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych;
2) spełnienie przez gminę warunków, o których mowa w art. 11c ust. 1;
3) informacje o stopniu zanieczyszczenia powietrza w gminie oraz liczbę
mieszkańców na jej obszarze;
4) spodziewane korzyści z realizacji przedsięwzięć niskoemisyjnych objętych
wnioskiem w stosunku do kosztów realizacji tych przedsięwzięć;
5) zdolność organizacyjną gminy do realizacji porozumienia, o którym mowa
w art. 11c ust. 1.
4. Minister właściwy do spraw gospodarki informuje gminę, w formie pisemnej,
o sposobie rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w art. 11c ust. 4. W przypadku
negatywnego rozpatrzenia wniosku do tej informacji dołącza się uzasadnienie.
5. Do postępowania w sprawie zawarcia porozumienia, o którym mowa
w art. 11c ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60,
730 i 1133).
Art. 22b. 1. Porozumienie, o którym mowa w art. 11c ust. 1, zawiera
w szczególności:
1) liczbę przedsięwzięć niskoemisyjnych planowanych do realizacji w ramach
danego porozumienia, z uwzględnieniem podziału na rodzaje przedsięwzięć
niskoemisyjnych, o których mowa w art. 2 pkt 1b;
2) szacowaną liczbę beneficjentów objętych porozumieniem;
3) szacowane zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło grzewcze liczone łącznie dla
wszystkich przedsięwzięć niskoemisyjnych objętych porozumieniem;
15.04.2020
©Telksinoe s. 31/36
4) łączną kwotę środków przeznaczoną na realizację porozumienia, w tym kwotę:
a) wsparcia ze środków Funduszu,
b) kosztów realizacji porozumienia, do których pokrycia zobowiązała się
gmina;
5) numer rachunku bankowego gminy;
6) harmonogram rzeczowo-finansowy realizacji porozumienia;
7) harmonogram wypłat zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym
realizacji porozumienia;
8) termin wykorzystania przyznanej kwoty na realizację porozumienia;
9) sposób i warunki zwrotu kwoty niewykorzystanej w ramach realizacji
przedsięwzięć niskoemisyjnych wykonywan ych na podstawie porozumienia albo
wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, albo pobranej nienależnie lub
w nadmiernej wysokości, albo zwróconej przez beneficjenta;
10) numer rachunku, na który dokonywane będą zwroty, o których mowa w pkt 9;
11) tryb kontroli realizacji porozumienia przez ministra właściwego do spraw
gospodarki;
12) zakres, formę i terminy przedkładania ministrowi właściwemu do spraw
gospodarki informacji o realizacji porozumienia oraz terminy i sposób
rozliczania środków Funduszu przeznaczonych na realizację porozumienia;
13) zobowiązanie gminy do wprowadzenia do rejestru danych, pozyskanych
w związku z realizacją przedsięwzięć niskoemisyjnych, o wykorzystywanych
wyrobach zawierających azbest;
14) datę zakończenia realizacji porozumienia, nie dłuższą jednak niż 3 lata od daty
zawarcia porozumienia.
2. Porozumienie, o którym mowa w art. 11c ust. 1, minister właściwy do spraw
gospodarki oraz gmina przechowują przez okres nie krótszy niż 10 lat od daty
zakończenia realizacji porozumienia.
Art. 22c. 1. Po zawarciu porozumienia, o którym mowa w art. 11c ust. 1,
minister właściwy do spraw gospodarki:
1) przekazuje BGK jeden egzemplarz porozumienia;
15.04.2020
©Telksinoe s. 32/36
2) występuje z wnioskiem o wypłatę gminie, ze środków Funduszu, kwoty
określonej w porozumieniu, o którym mowa w art. 11c ust. 1, w terminach
w nim określonych.
2. BGK wypłaca kwotę, o której mowa w ust. 1 pkt 2, na rachunek bankowy
gminy wskazany w porozumieniu, o którym mowa w art. 11c ust. 1.
3. Środki, o których mowa w ust. 1 pkt 2:
1) niewykorzystane w terminie określonym w porozumieniu, o którym mowa
w art. 11c ust. 1,
2) zwrócone przez beneficjenta w związku z zaistnieniem okoliczności, o których
mowa w art. 11f ust. 1, 3 i 6,
3) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
4) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
– podlegają zwrotowi do Funduszu w terminie określonym w art. 169 ust. 1 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, z zastrzeżeniem że środki,
o których mowa w pkt 1 i 2, podlegają zwrotowi bez odsetek.
4. Środki, o których mowa w ust. 3, oraz środki niewypłacone na realizację
przedsięwzięć niskoemisyjnych w danym roku, pozostają w Funduszu
z przeznaczeniem na współfinansowanie przedsięwzięć niskoemisyjnych.
5. Do udzielania i rozliczania środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosuje
się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
dotyczące dotacji udzielanych z budżetu państwa.
6. Warunki i tryb współpracy ministra właściwego do spraw gospodarki i BGK
w zakresie współfinansowania przedsięwzięć niskoemisyjnych ze środków Funduszu
określa odrębne porozumienie.
7. Środki przekazane gminie na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych na
podstawie porozumienia, o którym mowa w art. 11c ust. 1, stanowią dochody gminy,
w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1530, z późn. zm.8)).
8)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 2161,
2193 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 525, 1287, 1495 i 1951.
15.04.2020
©Telksinoe s. 33/36
8. Minister właściwy do spraw gospodarki zapewnia przekazywanie środków
budżetu państwa na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych do Funduszu.
Art. 23. 1. W BGK tworzy się Fundusz Termomodernizacji i Remontów.
2. Fundusz przejmuje aktywa i zobowiązania Funduszu Termomodernizacji,
utworzonego na podstawie ustawy, o której mowa w art. 30.
3. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, dostosuje statut BGK do
przepisów ustawy, biorąc pod uwagę zasady tworzenia i wykorzystywania Funduszu.
Art. 24. 1. Na Fundusz składają się:
1) środki przekazywane z budżetu państwa – w wysokości określonej w ustawie
budżetowej;
1a) środki przekazane przez Krajowy Zasób Nieruchomości, o którym mowa
w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z
2018 r. poz. 2363 oraz z 2019 r. poz. 1309);
2) odsetki od lokat środków Funduszu w bankach;
3) wpływy z inwestycji środków Funduszu w papiery wartościowe emitowane
przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski oraz w papiery wartościowe
określające świadczenia pieniężne, poręczane lub gwarantowane przez Skarb
Państwa albo Narodowy Bank Polski, a także w jednostki uczestnictwa funduszy
rynku pieniężnego, o których mowa w art. 178 ustawy z dnia 27 maja 2004 r.
o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami
inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1355, z późn. zm.9));
4) darowizny i zapisy;
5) inne wpływy.
2. Suma lokat, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w jednym banku lub w grupie
banków powiązanych ze sobą kapitałowo lub organizacyjnie, nie może przekroczyć
15% okresowo wolnych środków Funduszu.
Art. 25. 1. Środki Funduszu przeznacza się na:
1) wypłatę przyznanych premii;
1a) wypłatę kwot określonych w porozumieniach, o których mowa w art. 11c ust. 1;
2) pokrycie kosztów weryfikacji audytów energetycznych i audytów remontowych;
9)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 2215, 2243
i 2244 oraz z 2019 r. poz. 730, 875, 1495, 1572 i 1655.
15.04.2020
©Telksinoe s. 34/36
3) pokrycie kosztów obsługi Funduszu;
4) pokrycie kosztów promocji Funduszu.
2. Okresowo wolne środki Funduszu mogą być:
1) lokowane w innych bankach, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 2;
2) inwestowane w papiery wartościowe lub jednostki uczestnictwa, o których
mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3.
Art. 26. 1. BGK:
1) wyodrębnia w swoim planie finansowym plan finansowy Funduszu opracowany
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw:
a) finansów publicznych,
b) klimatu,
c) budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz
mieszkalnictwa,
d)10) gospodarki
– do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok, na który plan jest opracowywany;
1a) przekazuje projekt planu finansowego Funduszu na dany rok do uzgodnienia
organom wymienionym w pkt 1, do dnia 15 czerwca roku poprzedniego;
2) sporządza dla Funduszu odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat, wchodzące
w skład sprawozdania finansowego banku.
2.11) W planie finansowym, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, wyszczególnia się
kwotę przeznaczoną na realizację przedsięwzięć niskoemisyjnych.
Art. 27. 1. BGK składa ministrowi właściwemu do spraw budownictwa,
planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, w terminie do
końca miesiąca następującego po każdym kwartale, informacje o wysokości
przyznanych premii, przewidywanych terminach ich przekazania oraz o wysokości
wypłaconych premii odrębnie dla premii termomodernizacyjnych, premii
remontowych i premii kompensacyjnych.
2. Na podstawie informacji uzyskanych z audytów energetycznych BGK składa
ministrowi właściwemu do spraw klimatu, w okresach rocznych, informację na temat
planowanych zmian zapotrzebowania na paliwa oraz planowanego zmniejszenia
10)
Utraci moc z dniem 31 grudnia 2024 r.
11)
Utraci moc z dniem 31 grudnia 2024 r.
15.04.2020
©Telksinoe s. 35/36
zapotrzebowania na energię, przewidywanych w wyniku zrealizowanych
przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
3. BGK składa ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, planowania
i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w okresach kwartalnych,
sprawozdanie z realizacji planu finansowego Funduszu.
4. BGK składa ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych
sprawozdanie z realizacji planu finansowego Funduszu w poprzednim roku do dnia
30 kwietnia roku następnego.
Rozdział 6
Przepisy zmieniające i końcowe
Art. 28. (pominięty)
Art. 29. (pominięty)
Art. 29a. Równowartość pobranej opłaty recyklingowej, o której mowa
w ustawie z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami
opakowaniowymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 542, 1403 i 1579), jest wnoszona, na
rachunek bankowy Funduszu, zgodnie z zapotrzebowaniem wynikającym z realizacji
porozumień, o których mowa w art. 11c ust. 1, w roku:
1) 2021 – w wysokości nie wyższej niż 185 000 000 zł;
2) 2022 – w wysokości nie wyższej niż 177 700 000 zł;
3) 2023 – w wysokości nie wyższej niż 173 000 000 zł;
4) 2024 – w wysokości nie wyższej niż 167 500 000 zł.
Art. 30. Do wniosków o premię termomodernizacyjną złożonych przez
inwestora przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 31. Traci moc ustawa z dnia 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć
termomodernizacyjnych (Dz. U. poz. 1121, z późn. zm.12)).
Art. 32. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia13).
12)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. poz. 550, z 2001 r. poz. 808
i 1800, z 2002 r. poz. 253, z 2004 r. poz. 1546 i 2157 oraz z 2006 r. poz. 1600.
13)
Ustawa została ogłoszona w dniu 18 grudnia 2008 r.
15.04.2020
©Telksinoe s. 36/36
Załącznik do ustawy
z dnia 21 listopada 2008 r.
WZÓR SŁUŻĄCY DO OBLICZENIA WYSOKOŚCI PREMII KOMPENSACYJNEJ
n
mi
P ? k * 0,02 * w * ? ( pui * )
i ?1 12
Objaśnienia:
?? – wysokość premii kompensacyjnej;
Zgodnie z art. 11 ust. 2 i 3:
?? = a) 0,5, jeśli wskaźnik kosztu przedsięwzięcia jest mniejszy od 0,5,
b) wskaźnik kosztu przedsięwzięcia, jeśli wskaźnik ten jest nie mniejszy od
0,5 i nie większy od 0,7,
c) 0,7, jeśli wskaźnik kosztu przedsięwzięcia jest większy od 0,7;
?? – wartość wskaźnika przeliczeniowego;
?? – liczba lokali kwaterunkowych w budynku mieszkalnym albo w części
budynku mieszkalnego;
?????? – powierzchnia użytkowa i-tego lokalu kwaterunkowego;
???? – wyrażony liczbą miesięcy okres, w którym obowiązywały w stosunku
do i-tego lokalu kwaterunkowego ograniczenia określone w art. 2
pkt 13, w okresie od dnia 12 listopada 1994 r. do dnia 25 kwietnia
2005 r., a w przypadku nabycia budynku mieszkalnego albo części
budynku mieszkalnego z tym lokalem kwaterunkowym po dniu
12 listopada 1994 r. w sposób inny niż w drodze spadkobrania – od dnia
nabycia do dnia 25 kwietnia 2005 r.
Liczbę miesięcy zaokrągla się do pełnych miesięcy w górę.
Wynik obliczeń wysokości premii kompensacyjnej zaokrągla się do pełnych
złotych w górę.
15.04.2020
Do góry