Ustawy w postaci jednolitej
Wyszukiwarka ustaw
W przeglądarce naciśnij Ctrl+F, by wyszukać w ustawie.
2019 Pozycja 50
©Telksinoe s. 1/28
Opracowano na podstawie
Dz. U. z 2019 r.
poz. 50,
Dz. U. z 2020 r.
poz. 568.
U S T A W A
z dnia 9 listopada 2018 r.
o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej 1)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Ustawa określa zasady, warunki oraz tryb przyznawania
i rozliczania wsparcia finansowego.
2. Wsparcie finansowe stanowi pomoc publiczną zgodnie
z art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
3. Niniejsza ustawa nie narusza zasad dofinansowania twórczości filmowej
i innej działalności w dziedzinie kinematografii określonych w ustawie z dnia
30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz. U. z 2018 r. poz. 597).
4. Pomoc publiczna, o której mowa w ust. 2, jest przyznawana na zasadach
określonych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca
2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym
w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1,
z późn. zm.2)), a w szczególności art. 54 tego rozporządzenia, zwanego dalej
„rozporządzeniem nr 651/2014”.
5. Celem przyznawania wsparcia finansowego jest:
1) poprawa warunków funkcjonowania rynku produkcji audiowizualnej;
2) stworzenie warunków do inwestowania zagranicznego kapitału w produkcje
audiowizualne realizowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) stworzenie warunków do realizowanej na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej współpracy między polskimi i zagranicznymi producentami
audiowizualnymi;
1)
Niniejszą ustawą zmienia się ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii i uchyla się
ustawę z dnia 16 lipca 1987 r. o państwowych instytucjach filmowych.
2)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 329 z 15.12.2015,
str. 28, Dz. Urz. UE L 149 z 07.06.2016, str. 10, Dz. Urz. UE L 156 z 14.06.2017, str. 1 oraz
Dz. Urz. UE L 236 z 14.09.2017, str. 28.
15.04.2020
©Telksinoe s. 2/28
4) zwiększenie aktywności polskich przedsiębiorców działających na rynku
produkcji audiowizualnej;
5) podnoszenie międzynarodowej konkurencyjności polskich przedsiębiorców
działających na rynku produkcji audiowizualnej;
6) zwiększenie wykorzystania potencjału technicznego produkcji
audiowizualnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
7) wzmocnienie potencjału kreatywnego i zwiększenie poziomu
profesjonalizmu przedstawicieli polskiego rynku produkcji audiowizualnej;
8) wspieranie trwałego rozwoju gospodarczego państwa i jego regionów przez
stwarzanie warunków rozwoju sektorów kreatywnych;
9) rozwój kultury oraz promocja wizerunku Rzeczypospolitej Polskiej
i polskiego dziedzictwa kulturowego na świecie.
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) dostawca usługi medialnej – dostawcę usługi medialnej w rozumieniu
art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U.
z 2017 r. poz. 1414 i 2111 oraz z 2018 r. poz. 650, 915 i 1717);
2) koproducent utworu audiowizualnego – przedsiębiorcę, który wspólnie
z producentem utworu audiowizualnego organizuje, prowadzi i ponosi
odpowiedzialność za produkcję audiowizualną lub który współfinansuje
produkcję audiowizualną oraz nabywa udział w autorskich prawach
majątkowych do utworu audiowizualnego;
3) polskie koszty kwalifikowalne – koszty realizacji produkcji audiowizualnej
albo świadczenia usługi na rzecz produkcji audiowizualnej poniesione na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli są objęte obowiązkiem
podatkowym w rozumieniu przepisów podatkowych oraz mieszczą się
w katalogu określonym w art. 54 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014;
4) producent utworu audiowizualnego – przedsiębiorcę, który podejmuje
inicjatywę dotyczącą produkcji audiowizualnej, organizuje, prowadzi
produkcję audiowizualną i ponosi odpowiedzialność za tę produkcję oraz
nabywa autorskie prawa majątkowe do utworu audiowizualnego;
5) produkcja audiowizualna – zespół czynności twórczych, organizacyjnych,
ekonomicznych, prawnych i technicznych prowadzących do wytworzenia
utworu audiowizualnego;
15.04.2020
©Telksinoe s. 3/28
6) przedsiębiorca – podmiot, o którym mowa w art. 1 załącznika I do
rozporządzenia nr 651/2014;
7) usługa na rzecz produkcji audiowizualnej – usługę świadczoną przez
przedsiębiorców w ramach wykonywanej działalności gospodarczej na rzecz
producenta utworu audiowizualnego lub koproducenta utworu
audiowizualnego dla celów produkcji audiowizualnej;
8) utwór audiowizualny – utwór złożony z serii następujących po sobie obrazów
z dźwiękiem lub bez dźwięku utrwalonych na nośniku umożliwiającym
wielokrotne odtwarzanie, wywołujących wrażenie ruchu i składających się na
oryginalną całość wyrażającą akcję lub treść w indywidualnej formie, zrealizowany
w formie filmu fabularnego,
dokumentalnego lub animowanego albo serialu fabularnego, dokumentalnego lub
animowanego, niezależnie od pola eksploatacji, o którym mowa w przepisach
ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych
(Dz. U. z 2018 r. poz. 1191, 1293, 1669, 2245 i 2339);
9) wsparcie finansowe – środki finansowe przyznawane przez Polski Instytut
Sztuki Filmowej przedsiębiorcy w formie dofinansowania na pokrycie części
polskich kosztów kwalifikowalnych związanych z produkcją audiowizualną
albo świadczeniem usługi na rzecz produkcji audiowizualnej.
Rozdział 2
Zadania i przychody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej związane
z przyznawaniem i rozliczaniem wsparcia finansowego
Art. 3. Do zadań Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, zwanego dalej
„Instytutem”, związanych ze wsparciem finansowym należy:
1) przyznawanie wsparcia finansowego;
2) rozliczanie środków przyznanych w ramach wsparcia finansowego;
3) prowadzenie kontroli, o której mowa w art. 28 ust. 1;
4) gromadzenie danych o rynku audiowizualnym, w tym danych finansowych,
produkcyjnych oraz danych o dystrybucji krajowej i zagranicznej;
5) dokonywanie analizy oraz sporządzanie raportów dotyczących wpływu
przyznanego wsparcia finansowego na rozwój rynku produkcji
15.04.2020
©Telksinoe s. 4/28
audiowizualnej i obszarów polskiej gospodarki związanych z ponoszonymi
polskimi kosztami kwalifikowalnymi;
6) promocja polskiego rynku produkcji audiowizualnej związana ze stwarzaniem
warunków dla zagranicznych produkcji audiowizualnych oraz inwestycji
w rynek produkcji audiowizualnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
oraz promocja Rzeczypospolitej Polskiej jako miejsca produkcji
audiowizualnej;
7) prowadzenie rejestru wsparcia finansowego, zwanego dalej „rejestrem”.
Art. 4. Do zadań Dyrektora Instytutu związanych ze wsparciem finansowym
należy:
1) rozliczanie i zwrot dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa;
2) wydawanie certyfikatów kwalifikujących do uzyskania wsparcia
finansowego;
3) zawieranie umów o wsparcie finansowe;
4) weryfikowanie rozliczeń polskich kosztów kwalifikowalnych;
5) wypłata wsparcia finansowego;
6) kierowanie działaniami związanymi z promocją polskiego rynku produkcji
audiowizualnej oraz promocją Rzeczypospolitej Polskiej jako miejsca
produkcji audiowizualnej;
7) stwarzanie warunków dla zagranicznych produkcji audiowizualnych
i inwestycji na rynku produkcji audiowizualnej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 5. 1. Przychodami Instytutu związanymi ze wsparciem finansowym są:
1) dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na wsparcie finansowe;
2) przychody z opłat wnoszonych za rozpatrywanie wniosków o wsparcie
finansowe;
3) środki finansowe pochodzenia zagranicznego;
4) inne środki finansowe, w tym spadki i darowizny.
2. Wypłata przez Instytut wsparcia finansowego pochodzącego z dotacji
celowych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, następuje w terminie do dnia 31 grudnia
roku, w którym je przyznano. Rozliczenie dotacji celowych, w tym zwrot dotacji
15.04.2020
©Telksinoe s. 5/28
celowych niewykorzystanych do końca roku, następuje w terminie do dnia
31 stycznia roku następującego po roku, w którym je przyznano.
Art. 6. 1. Instytut prowadzi rejestr, w którym są gromadzone dane dotyczące:
1) wydanych certyfikatów, o których mowa w art. 17 ust. 2;
2) złożonych wniosków o wsparcie finansowe, w tym:
a) firmy oraz siedziby przedsiębiorcy, który złożył wniosek,
b) tytułu i rodzaju utworu audiowizualnego, którego dotyczy wniosek,
c) terminu i sposobu rozstrzygnięcia wniosku,
d) wysokości wsparcia finansowego, o jakie wystąpił przedsiębiorca,
e) wysokości przyznanego wsparcia finansowego i terminu jego wypłaty;
3) aktualnego poziomu łącznej wysokości wsparć finansowych przyznanych
w danym roku kalendarzowym;
4) wysokości wsparć finansowych przyznanych przez Instytut w latach
poprzednich.
2. Rejestr jest jawny i jest udostępniany na stronie podmiotowej Instytutu
w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Dane wprowadza się do rejestru w terminie:
1) 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych, o których mowa
w ust. 1 pkt 1;
2) 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych, o których mowa
w ust. 1 pkt 2–4.
Rozdział 3
Przyznawanie wsparcia finansowego
Art. 7. 1. Wsparcie finansowe przyznaje się na produkcję audiowizualną albo
świadczenie usługi na rzecz produkcji audiowizualnej utworów audiowizualnych,
których:
1) wartość polskich kosztów kwalifikowalnych zapewnia realizację celów,
o których mowa w art. 1 ust. 5;
2) planowane czasy trwania umożliwiają ich rozpowszechnianie na polach
eksploatacji właściwych dla poszczególnych rodzajów utworów
audiowizualnych.
15.04.2020
©Telksinoe s. 6/28
2. Na produkcję audiowizualną danego utworu audiowizualnego może być
przyznane tylko jedno wsparcie finansowe.
3. W przypadku serialu wsparcie finansowe przyznaje się na każdy sezon
serialu osobno.
Art. 8. 1. Instytut przyznaje wsparcie finansowe przedsiębiorcy będącemu
producentem utworu audiowizualnego, koproducentem utworu audiowizualnego
albo podmiotem świadczącym usługę na rzecz produkcji audiowizualnej, który:
1) ma siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) był producentem utworu audiowizualnego, koproducentem utworu
audiowizualnego lub świadczył usługę na rzecz produkcji audiowizualnej
w odniesieniu do co najmniej jednego utworu audiowizualnego, który był
dystrybuowany w kinach, został nadany lub publicznie udostępniony przez
dostawcę usługi medialnej lub zaprezentowany przynajmniej na jednym
międzynarodowym festiwalu filmowym akredytowanym przez
Międzynarodową Federację Stowarzyszeń Producentów Filmów (FIAPF), lub
zatrudnia osobę zarządzającą przedsiębiorcą lub osobę odpowiedzialną za
produkcję audiowizualną, mającą doświadczenie w zakresie produkcji
audiowizualnej lub koprodukcji takiego utworu audiowizualnego;
3) zawarł umowę o koprodukcję utworu audiowizualnego na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub umowę o świadczenie usług na rzecz produkcji
audiowizualnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed złożeniem
wniosku o wsparcie finansowe;
4) spełnia wymogi określone w przepisach o pomocy publicznej.
2. Wsparcie finansowe może być przyznane podmiotowi świadczącemu
usługę na rzecz produkcji audiowizualnej wyłącznie w sytuacji, gdy producent
utworu audiowizualnego ani żaden z koproducentów utworu audiowizualnego nie
ma siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Wsparcie finansowe może być przyznane także przedsiębiorcy będącemu
producentem utworu audiowizualnego albo koproducentem utworu
audiowizualnego, który ma siedzibę w innym państwie członkowskim Unii
Europejskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, w przypadku gdy spełnia on łącznie następujące warunki:
15.04.2020
©Telksinoe s. 7/28
1) posiada oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) przedmiotem wsparcia finansowego jest utwór audiowizualny produkowany
przez ten oddział.
4. Jeżeli utwór audiowizualny jest produkowany przez oddział, o którym
mowa w ust. 3, warunki określone w ust. 1 pkt 2–4 muszą być spełnione przez ten
oddział.
Art. 9. Wsparcia finansowego nie przyznaje się przedsiębiorcy będącemu:
1) dostawcą usługi medialnej, chyba że ta działalność nie jest dla niego
działalnością przeważającą, o której mowa w ustawie z dnia 29 czerwca
1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 997, 1000, 1629 i 1669);
2) podmiotem rozprowadzającym programy drogą kablową, satelitarną lub za
pośrednictwem systemu teleinformatycznego;
3) podmiotem świadczącym usługi udostępniania zasobów systemu
teleinformatycznego w celu przechowywania danych;
4) podmiotem, dla którego spółką dominującą w rozumieniu art. 4 § 1 pkt 4
ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U.
z 2017 r. poz. 1577 oraz z 2018 r. poz. 398, 650, 1544, 2219 i 2244) jest
podmiot wymieniony w pkt 1–3.
Art. 10. Wsparcia finansowego nie przyznaje się także przedsiębiorcy, który:
1) ma zaległości z tytułu należności publicznoprawnych lub
2) pozostaje pod zarządem komisarycznym albo znajduje się w toku likwidacji,
postępowania upadłościowego, postępowania restrukturyzacyjnego, lub
3) w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku o wsparcie finansowe nie przedłożył
raportu końcowego z prac objętych wsparciem finansowym, zwanego dalej
„raportem”, lub
4) nie zwrócił przyznanej przez Rzeczpospolitą Polską pomocy publicznej
uznanej na podstawie decyzji Komisji Europejskiej za niezgodną z prawem
i z rynkiem wewnętrznym, lub
5) jest przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu
art. 2 pkt 18 rozporządzenia nr 651/2014, lub
6) został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo: składania
fałszywych zeznań, przekupstwa, przeciwko wiarygodności dokumentów,
15.04.2020
©Telksinoe s. 8/28
mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami
wartościowymi, systemowi bankowemu, przestępstwo skarbowe albo inne
związane z wykonywaniem działalności gospodarczej lub popełnione w celu
osiągnięcia korzyści majątkowej lub którego wspólnikiem albo członkiem
organu jest osoba fizyczna skazana prawomocnym wyrokiem za takie
przestępstwa, lub
7) w okresie 3 lat przed złożeniem wniosku o wsparcie finansowe rażąco
naruszył umowę o dofinansowanie, o której mowa w art. 23 ust. 3 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii, w ten sposób, że nie rozliczył
dofinansowania zgodnie z tą umową.
Art. 11. Wsparcia finansowego nie przyznaje się na produkcję utworów
audiowizualnych o charakterze reklamowym oraz:
1) powstałych w wyniku rejestracji:
a) wykonań utworów słownych, słowno-muzycznych, muzycznych lub
pantomimicznych,
b) zdarzeń z życia politycznego, społecznego, kulturalnego, religijnego,
gospodarczego lub sportowego,
c) zdarzeń z życia prywatnego,
d) treści pornograficznych;
2) sporządzanych na potrzeby nauki, nauczania, techniki, promocji, informacji
lub instruktażu;
3) sporządzanych na użytek wewnętrzny kościołów i innych związków
wyznaniowych.
Art. 12. W ramach wsparcia finansowego przewidzianego na dany rok
Instytut przyznaje co najmniej 10% wsparcia na produkcję filmów animowanych
i seriali animowanych.
Art. 13. 1. Wysokość wsparcia finansowego wraz z innymi źródłami pomocy
publicznej nie może przekroczyć łącznie 50% całości kosztów produkcji utworu
audiowizualnego.
2. Wysokość wsparcia finansowego wraz z innymi źródłami pomocy
publicznej przyznanymi na produkcję utworu audiowizualnego nie może
przekroczyć łącznie 70% całości kosztów produkcji utworu audiowizualnego
15.04.2020
©Telksinoe s. 9/28
w przypadku produkcji trudnego utworu audiowizualnego, który ma ograniczone
walory komercyjne przez to, że:
1) jest skierowany do widowni w wieku do 12 lat lub
2) w swoim założeniu promuje polskie dziedzictwo historyczne lub kulturowe
na świecie i jednocześnie polskie koszty kwalifikowalne jego produkcji
audiowizualnej przekraczają co najmniej dwukrotnie minimalne wartości
polskich kosztów kwalifikowalnych uprawniających do wystąpienia
z wnioskiem.
3. Wysokość wsparcia finansowego wraz z innymi źródłami pomocy
publicznej przyznanymi na produkcję utworu audiowizualnego nie może
przekroczyć łącznie 60% całości kosztów produkcji audiowizualnej w przypadku
koprodukcji międzynarodowej utworu audiowizualnego, w której jednym z państw
pochodzenia producentów utworu audiowizualnego lub koproducentów utworu
audiowizualnego jest Rzeczpospolita Polska, a pozostali producenci utworu
audiowizualnego lub koproducenci utworu audiowizualnego pochodzą z innych
państw członkowskich Unii Europejskiej lub z państw członkowskich
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Limit ten nie dotyczy utworu trudnego,
o którym mowa w ust. 2.
4. Za koszty produkcji określone w ust. 1–3 uznaje się koszty mieszczące się
w katalogu określonym w art. 54 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
Art. 14. 1. Wsparcie finansowe przyznaje się w wysokości 30% polskich
kosztów kwalifikowalnych, z tym że polskie koszty kwalifikowalne, które stanowią
podstawę naliczania wsparcia finansowego, nie mogą przekroczyć 80%
całkowitych kosztów produkcji audiowizualnej.
2. W przypadku gdy wysokość wsparcia finansowego wraz z innymi źródłami
pomocy publicznej przekracza limity wsparcia finansowego określone
w art. 13 ust. 1–3, wsparcie finansowe przyznaje się w wysokości niższej niż
określona w ust. 1, tak aby finansowanie ze źródeł publicznych nie przekroczyło
limitów określonych w art. 13 ust. 1–3.
3. Wysokość wsparcia finansowego przyznanego na jeden utwór
audiowizualny nie może przekraczać 15 000 000 zł.
15.04.2020
©Telksinoe s. 10/28
4. Wysokość łącznego wsparcia finansowego, które może zostać przyznane
jednemu przedsiębiorcy w danym roku kalendarzowym, nie może przekraczać
20 000 000 zł.
Art. 15. 1. Polskie koszty kwalifikowalne obejmują uzasadnione i niezbędne
koszty:
1) przygotowania do produkcji powstałe w ramach poszukiwania
pozastudyjnych lokalizacji produkcji audiowizualnej;
2) realizacji produkcji audiowizualnej;
3) scenografii i kostiumów;
4) pozyskania sprzętu technicznego służącego do produkcji audiowizualnej;
5) podróży, zakwaterowania i wyżywienia;
6) montażu i postprodukcji;
7) produkcji animacji i efektów specjalnych;
8) związane z zaangażowaniem osób do produkcji utworu audiowizualnego,
włącznie z podatkami dochodowymi oraz składkami na ubezpieczenia
społeczne;
9) praw i licencji do muzyki oraz materiałów archiwalnych wykorzystywanych
w produkcji audiowizualnej;
10) produkcji formatów umożliwiających dostęp do utworu audiowizualnego
osobom niepełnosprawnym, w tym audiodeskrypcji i napisów dla
niesłyszących.
2. Koszty nabycia towarów lub usług uznaje się za polskie koszty
kwalifikowalne, jeżeli:
1) przedsiębiorca dostarczający towary lub usługi ma siedzibę lub oddział na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, działa na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej i jest wpisany do właściwego rejestru;
2) towary i usługi, w tym wynajem lub dzierżawa infrastruktury technicznej, są
nabywane lub świadczone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Koszty obejmujące honoraria, wynagrodzenia i inne świadczenia
przeznaczone dla osób zaangażowanych do produkcji utworu audiowizualnego na
podstawie umów innych niż umowa o pracę, uznaje się za polskie koszty
kwalifikowalne, jeżeli są objęte obowiązkiem podatkowym w rozumieniu
15.04.2020
©Telksinoe s. 11/28
przepisów podatkowych i mieszczą się w katalogu określonym
w art. 54 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
4. Koszty obejmujące honoraria, wynagrodzenia i inne świadczenia
przeznaczone dla osób zaangażowanych do produkcji utworu audiowizualnego na
podstawie umów o pracę, uznaje się za polskie koszty kwalifikowalne, jeżeli
obejmują koszty pracy pracowników przedsiębiorcy, który otrzymał wsparcie
finansowe lub jego koproducentów, lub ich podwykonawców, którzy są objęci
nieograniczonym obowiązkiem podatkowym zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509,
z późn. zm.3)).
5. Polskie koszty kwalifikowalne nie obejmują podatku od towarów i usług
oraz kosztów związanych z prowadzeniem działalności przez producentów lub
koproducentów, niezwiązanych bezpośrednio z produkcją audiowizualną lub
świadczeniem usługi na rzecz produkcji audiowizualnej, będącą przedmiotem
wsparcia finansowego.
Rozdział 4
Tryb przyznawania i rozliczania wsparcia finansowego
Art. 16. 1. Przedsiębiorca zamierzający uzyskać wsparcie finansowe może
złożyć wniosek o wydanie certyfikatu potwierdzającego spełnianie kryteriów testu
kwalifikacyjnego, zwanego dalej „certyfikatem”.
2. Wniosek o wydanie certyfikatu zawiera:
1) firmę przedsiębiorcy;
2) siedzibę i adres, numer telefonu, adres e-mail, numer wpisu w rejestrze
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub informację o wpisie
w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a także
numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON przedsiębiorcy;
3) określenie utworu audiowizualnego stanowiącego przedmiot wniosku, w tym
określenie tytułu, języka, podstawy literackiej, planowanego czasu trwania,
gatunku i rodzaju utworu audiowizualnego, reżysera, scenarzysty, operatora
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 1540,
1552, 1629, 1669, 1693, 2073, 2126, 2159, 2192, 2193, 2215, 2242, 2244, 2245, 2246, 2429 i
2529 oraz z 2019 r. poz. 29.
15.04.2020
©Telksinoe s. 12/28
zdjęć i kompozytora utworu audiowizualnego, wskazanie, czy wsparcie
finansowe wiąże się z produkcją audiowizualną, czy z usługą na rzecz
produkcji audiowizualnej, oraz określenie, czy utwór audiowizualny jest
utworem trudnym, o którym mowa w art. 13 ust. 2;
4) szacunkową wysokość wsparcia finansowego;
5) scenariusz utworu audiowizualnego.
3. Do wniosku o wydanie certyfikatu dołącza się wypełniony test
kwalifikacyjny.
4. Test kwalifikacyjny zawiera zestaw kryteriów i przypisaną im odpowiednio
punktację, które służą do oceny, czy dany utwór audiowizualny:
1) wykorzystuje polski lub europejski dorobek kulturowy;
2) lokalizuje akcję na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) jest produkowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
4) zapewnia udział w produkcji audiowizualnej polskich pracowników,
współpracowników lub podmiotów świadczących usługi na rzecz produkcji
audiowizualnej;
5) zapewnia udział polskiej infrastruktury filmowej.
5. Instytut rozpatruje wniosek o wydanie certyfikatu w terminie nie dłuższym
niż 28 dni kalendarzowych od dnia jego złożenia.
Art. 17. 1. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o wydanie certyfikatu
Instytut wydaje certyfikat.
2. Certyfikat zawiera:
1) firmę przedsiębiorcy;
2) opis utworu audiowizualnego, którego dotyczyć ma wsparcie finansowe;
3) datę wydania certyfikatu.
3. Certyfikat może zostać wydany, jeżeli utwór audiowizualny uzyska
w teście kwalifikacyjnym co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania.
4. Certyfikat jest ważny przez 4 lata od daty jego wydania.
Art. 18. 1. Instytut przyznaje wsparcie finansowe na podstawie wniosku
złożonego przez przedsiębiorcę, zwanego dalej „wnioskodawcą”.
2. Wniosek składa się nie wcześniej niż 12 miesięcy przed rozpoczęciem prac,
które mają być objęte wsparciem finansowym, i nie później niż przed rozpoczęciem
15.04.2020
©Telksinoe s. 13/28
tych prac. Wnioskodawca jest zobowiązany rozpocząć prace objęte wsparciem
finansowym w terminie nie później niż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku.
3. Wniosek zawiera:
1) firmę wnioskodawcy;
2) siedzibę i adres, numer telefonu, adres e-mail, numer wpisu w rejestrze
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub informację o wpisie
w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a także
numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON wnioskodawcy;
3) informacje o wielkości obrotów wnioskodawcy w roku podatkowym
poprzedzającym złożenie wniosku;
4) informacje potwierdzające spełnienie przez wnioskodawcę warunków
przyznania wsparcia finansowego;
5) określenie utworu audiowizualnego stanowiącego przedmiot wniosku, w tym
określenie tytułu, języka, podstawy literackiej, planowanego czasu trwania,
gatunku i rodzaju utworu audiowizualnego, reżysera, scenarzysty, operatora
zdjęć i kompozytora utworu audiowizualnego, wskazanie, czy wsparcie
finansowe wiąże się z produkcją audiowizualną, czy z usługą na rzecz
produkcji audiowizualnej, oraz określenie, czy utwór audiowizualny jest
utworem trudnym, o którym mowa w art. 13 ust. 2;
6) określenie prac objętych wsparciem finansowym;
7) informacje dotyczące utworu audiowizualnego, potwierdzające spełnienie
warunków przyznania wsparcia finansowego, w tym określenie liczby
punktów uzyskanych w teście kwalifikacyjnym, kwotę planowanych polskich
kosztów kwalifikowalnych oraz wysokość i procent udziału środków
publicznych w finansowaniu produkcji audiowizualnej;
8) określenie terminów rozpoczęcia i zakończenia prac związanych z produkcją
audiowizualną objętych wsparciem finansowym wraz z podaniem terminów
poszczególnych etapów ich realizacji;
9) wysokość szacowanego wsparcia finansowego, o które występuje
wnioskodawca;
10) wysokość całkowitych planowanych kosztów produkcji utworu
audiowizualnego, w zakresie prac objętych wnioskiem o wsparcie finansowe
15.04.2020
©Telksinoe s. 14/28
oraz w odniesieniu do produkcji audiowizualnej planowaną wysokość
całkowitego budżetu produkcji audiowizualnej;
11) określenie lokalizacji prac objętych wsparciem finansowym oraz liczby dni
zdjęciowych lub dni produkcji audiowizualnej, lub postprodukcji
audiowizualnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i w innych
państwach;
12) firmę, siedzibę i adres producentów utworu audiowizualnego lub
koproducentów utworu audiowizualnego;
13) imiona, nazwiska, określenie obywatelstw oraz pełnionych funkcji
poszczególnych członków ekipy filmowej, potwierdzające spełnienie
kryteriów testu kwalifikacyjnego;
14) informacje określone w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r.
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U.
z 2018 r. poz. 362).
4. Wnioskodawca dołącza do wniosku:
1) kopię umowy koprodukcyjnej lub umowy o świadczeniu usług na rzecz
produkcji audiowizualnej tłumaczone na język polski przez tłumacza
przysięgłego;
2) zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu w podatkach i innych
należnościach, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.4)),
wydane nie wcześniej niż na 30 dni przed złożeniem wniosku;
3) zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu
w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne nie starsze niż 30 dni;
4) oświadczenie o niewystępowaniu okoliczności, o których mowa w art. 10;
5) informację dotyczącą doświadczenia pracowników lub współpracowników
wnioskodawcy zaangażowanych w produkcję audiowizualną;
6) harmonogram produkcji audiowizualnej;
7) plan finansowania produkcji audiowizualnej, wraz z kopiami dokumentów
potwierdzającymi spełnianie warunków przyznania wsparcia finansowego
4)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 650,
723, 771, 1000, 1039, 1075, 1499, 1540, 1544, 1629, 1693, 2126, 2193, 2244 i 2354.
15.04.2020
©Telksinoe s. 15/28
tłumaczonymi na język polski przez tłumacza przysięgłego, potwierdzającymi
przynajmniej 75% całkowitej wartości finansowania, w szczególności umów
i decyzji o dofinansowaniu ze źródeł innych niż wsparcie finansowe;
8) kosztorys produkcji audiowizualnej wraz z planem wydatków związanych
z produkcją audiowizualną na terytorium Rzeczypospolitej Polski
i terytoriach innych państw;
9) synopsis i scenariusz utworu audiowizualnego;
10) potwierdzenie nabycia praw do scenariusza lub podstawy literackiej utworu
audiowizualnego;
11) wypełniony test kwalifikacyjny.
5. Instytut pobiera opłatę za rozpatrzenie wniosku. Opłatę wnosi się na
rachunek bankowy Instytutu. Opłata wynosi 0,05% wartości szacowanego wsparcia
finansowego, o które wystąpił wnioskodawca, jednak nie więcej niż 1000 zł.
6. Instytut publikuje na swojej stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji
Publicznej informację o sposobie składania i rozpatrywania wniosków oraz wzór
wniosku.
7. W przypadku gdy wnioskodawca z uzasadnionych przyczyn nie może
przedstawić umowy o świadczeniu usług na rzecz produkcji audiowizualnej,
o której mowa w ust. 4 pkt 1, lub dokumentów, o których mowa w ust. 4 pkt 9 i 10,
Dyrektor Instytutu może podjąć decyzję o przedłożeniu Instytutowi innych
dokumentów, na podstawie których będzie możliwe rozpatrzenie wniosku.
Art. 19. 1. Wnioskodawca może wystąpić z wnioskiem, jeżeli w momencie
jego złożenia ma udokumentowane finansowanie na co najmniej 75% kosztów
prac, które mają zostać objęte wsparciem finansowym, mieszczących się
w katalogu określonym w art. 54 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
2. Jeżeli wnioskodawca występuje z wnioskiem dotyczącym finansowania
usługi na rzecz produkcji audiowizualnej, finansowanie to należy udokumentować
co najmniej w wysokości 75% kosztów prac, które mają zostać objęte wsparciem
finansowym, których dotyczy ta usługa, mieszczących się w katalogu określonym
w art. 54 ust. 5 rozporządzenia nr 651/2014.
Art. 20. 1. Instytut rozpatruje wniosek i informuje pisemnie wnioskodawcę
o rozstrzygnięciu w terminie 28 dni kalendarzowych od dnia jego złożenia.
15.04.2020
©Telksinoe s. 16/28
2. W przypadku złożenia wniosku, który nie spełnia wymogów, o których
mowa w art. 18 ust. 3, lub niedołączenia do wniosku dokumentów, o których mowa
w art. 18 ust. 4, Instytut zwraca wniosek wnioskodawcy i informuje go pisemnie
o stwierdzonych brakach oraz o możliwości ponownego złożenia wniosku.
3. W przypadku gdy ocena kosztorysu, o którym mowa w art. 18 ust. 4 pkt 8,
wskazuje na nieadekwatność pozycji kosztowych względem założeń
realizacyjnych oraz scenariusza, Instytut przedstawia wnioskodawcy uwagi do
kosztorysu wraz z pisemnym uzasadnieniem oraz wzywa wnioskodawcę do
przedstawienia zmodyfikowanego kosztorysu w terminie wskazanym w wezwaniu
nie dłuższym jednak niż 60 dni.
4. W przypadku braku przedstawienia zmodyfikowanego kosztorysu Instytut
ustala maksymalną wysokość danego rodzaju kosztu kwalifikowalnego, która
zostanie uznana za podlegającą rozliczeniu w ramach wsparcia finansowego,
i przedstawia ją wnioskodawcy na piśmie w terminie 14 dni od upływu terminu na
przedstawienie zmodyfikowanego kosztorysu przez wnioskodawcę.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, termin określony
w ust. 1 biegnie od dnia złożenia przez wnioskodawcę zmodyfikowanego
kosztorysu albo od dnia przedstawienia przez Instytut maksymalnej wysokości
kosztu kwalifikowalnego podlegającej rozliczeniu w ramach wsparcia
finansowego.
5a. W przypadkach, o których mowa w ust. 3, termin określony
w ust. 1 biegnie od dnia złożenia przez wnioskodawcę prawidłowo sporządzonych
dokumentów.
6. Instytut rozpatruje wnioski w kolejności ich złożenia do czasu wyczerpania
środków przeznaczonych na wsparcie finansowe, przewidzianych w planie
finansowym Instytutu na dany rok.
7. Instytut informuje pisemnie wnioskodawcę o nierozpatrzeniu wniosku
z powodu wyczerpania środków finansowych, o którym mowa w ust. 6.
W przypadku nierozpatrzenia wniosku Instytut zwraca opłatę, o której mowa
w art. 18 ust. 5.
8. Instytut tworzy listę rezerwową wniosków, które zostaną rozpatrzone
w przypadku rezygnacji przez wnioskodawcę z przyznanego mu wsparcia
finansowego w danym roku kalendarzowym.
15.04.2020
©Telksinoe s. 17/28
Art. 21. 1. Rozpatrzenie wniosku następuje po sprawdzeniu spełniania
warunków przyznania wsparcia finansowego, w tym określonych w teście
kwalifikacyjnym.
2. Wsparcie finansowe może być przyznane, jeżeli wniosek uzyska w teście
kwalifikacyjnym co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania.
Art. 22. 1. Instytut w terminie 28 dni kalendarzowych od dnia powiadomienia
wnioskodawcy o przyznaniu wsparcia finansowego zawiera z wnioskodawcą
umowę o wsparcie finansowe. Dyrektor Instytutu może, na wniosek
wnioskodawcy, wydłużyć termin zawarcia umowy o wsparcie finansowe nie dłużej
jednak niż na okres 3 miesięcy.
2. Instytut może odstąpić od umowy o wsparcie finansowe, jeżeli w terminie
3 miesięcy od wskazanego w tej umowie terminu rozpoczęcia prac objętych
wsparciem finansowym wnioskodawca lub jego koproducenci nie rozpoczną tych
prac.
3. Po odstąpieniu od umowy o wsparcie finansowe wnioskodawca może
ponownie złożyć wniosek o wsparcie finansowe dotyczący tego samego utworu
audiowizualnego tylko raz.
Art. 23. Umowa o wsparcie finansowe zawiera w szczególności:
1) opis utworu audiowizualnego, którego dotyczy wsparcie finansowe;
2) wysokość wsparcia finansowego przyznanego dla danego utworu
audiowizualnego;
3) terminy rozpoczęcia i zakończenia prac objętych wsparciem finansowym
wraz z podaniem terminów poszczególnych ich etapów realizacji oraz terminy
przedstawienia raportu;
4) określenie materiałów związanych z produkcją audiowizualną
przekazywanych przez przedsiębiorcę, którego dotyczy wsparcie finansowe,
do wykorzystania przez Instytut w ramach działań promocyjnych określonych
w art. 3 pkt 6;
5) termin lub terminy wypłaty wsparcia finansowego;
6) wysokość kar umownych z tytułu nieterminowego przedstawienia przez
wnioskodawcę raportu;
7) warunki rozwiązania umowy o wsparcie finansowe.
15.04.2020
©Telksinoe s. 18/28
Art. 24. 1. Instytut wypłaca wsparcie finansowe po zawarciu umowy
o wsparcie finansowe na powierniczy rachunek bankowy zarządzany przez Instytut
i wyodrębniony wyłącznie dla operacji finansowych związanych ze wsparciem
finansowym w Banku Gospodarstwa Krajowego.
2. Przedsiębiorca, któremu przyznano wsparcie finansowe, może podjąć
środki zgromadzone na rachunku powierniczym, o którym mowa w ust. 1, po
dokonaniu przez Instytut pozytywnej weryfikacji raportu zgodnie z art. 26 ust. 1.
3. W przypadku gdy wartość wsparcia finansowego wynikająca
z rozliczonych polskich kosztów kwalifikowalnych będzie niższa niż wysokość
środków zgromadzonych na rachunku powierniczym, o którym mowa w ust. 1,
Instytut przekazuje pozostałe na rachunku powierniczym środki na wsparcie
finansowe innych utworów audiowizualnych.
4. Przekazanie środków na rachunek powierniczy, o którym mowa w ust. 1,
spełnia cel przyznania wsparcia finansowego, w rozumieniu art. 168 ust. 5 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z
późn. zm.5)).
Art. 25. 1. Po zakończeniu prac objętych wsparciem finansowym
przedsiębiorca, który otrzymał wsparcie finansowe, przedstawia Instytutowi raport,
który zawiera:
1) firmę przedsiębiorcy, któremu przyznano wsparcie finansowe;
2) siedzibę i adres, numer telefonu, adres e-mail, numer wpisu w rejestrze
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego lub informację o wpisie
w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a także
numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz numer REGON przedsiębiorcy,
któremu przyznano wsparcie finansowe;
3) określenie utworu audiowizualnego stanowiącego przedmiot wniosku, w tym
określenie tytułu, języka, podstawy literackiej, planowanego czasu trwania,
gatunku i rodzaju utworu audiowizualnego, reżysera, scenarzysty, operatora
zdjęć i kompozytora utworu audiowizualnego, wskazanie, czy finansowanie
wiąże się z produkcją audiowizualną, czy z usługą na rzecz produkcji
5)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 62,
1000, 1366, 1669, 1693, 2245, 2354 i 2500.
15.04.2020
©Telksinoe s. 19/28
audiowizualnej, oraz określenie, czy utwór audiowizualny jest utworem
trudnym, o którym mowa w art. 13 ust. 2;
4) skrócony opis przebiegu poszczególnych etapów produkcji audiowizualnej
objętych wsparciem finansowym;
5) dane dotyczące kosztów produkcji audiowizualnej niezbędne do weryfikacji
należnego wsparcia finansowego;
6) dane dotyczące spełnienia warunków określonych w teście kwalifikacyjnym;
7) dane dotyczące przebiegu produkcji audiowizualnej niezbędne do
potwierdzenia spełnienia warunków określonych we wniosku;
8) wysokość i udział procentowy środków publicznych uzyskanych z innych
źródeł niż wsparcie finansowe;
9) wskazanie producentów utworu audiowizualnego lub koproducentów utworu
audiowizualnego.
2. Do raportu dołącza się:
1) wykaz poniesionych polskich kosztów kwalifikowalnych wraz
z dokumentami potwierdzającymi:
a) poniesienie kosztów nabycia towarów lub usług stanowiących polskie
koszty kwalifikowalne, w szczególności fakturami, rachunkami oraz
potwierdzeniami zapłaty za towary lub usługi,
b) dokonanie zapłaty honorariów, wynagrodzeń i innych świadczeń
stanowiących koszty pracy osób zaangażowanych do produkcji
audiowizualnej w okresie trwania produkcji audiowizualnej,
w szczególności umowami zawartymi z osobami fizycznymi (umowy
o pracę, umowy o świadczenie usług, umowy zlecenia lub umowy
o dzieło), a także potwierdzeniami zapłaty wynagrodzenia z tytułu
realizacji tych umów;
2) test kwalifikacyjny wypełniony w oparciu o dane aktualne w chwili
przedstawienia raportu;
3) listę imion, nazwisk oraz funkcji poszczególnych członków ekipy filmowej,
a także informację o liczbie dni zdjęciowych na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej.
3. Przedsiębiorca przekazuje nieodpłatnie Instytutowi jeden egzemplarz
nieeksploatowanej kopii utworu audiowizualnego oraz materiały dokumentacyjne
15.04.2020
©Telksinoe s. 20/28
związane z produkcją audiowizualną, w tym scenariusz, listę montażową i
dialogową, fotosy, plakaty, listę napisów i materiały reklamowe, w terminie 30 dni
po zakończeniu produkcji audiowizualnej, nie później jednak niż w dniu
rozpoczęcia dystrybucji utworu audiowizualnego.
Art. 26. 1. Instytut weryfikuje raport i ustala, czy:
1) raport spełnia wymogi, o których mowa w art. 25;
2) w teście kwalifikacyjnym wypełnionym w oparciu o dane aktualne w chwili
przedstawienia raportu uzyskano co najmniej 51% punktów możliwych do
uzyskania;
3) prace objęte wsparciem finansowym zostały zrealizowane zgodnie z umową
o wsparcie finansowe;
4) opinia ekonomiczno-finansowa o raporcie wskazuje, że przedstawione w tym
raporcie koszty stanowią polskie koszty kwalifikowalne.
2. Instytut dokonuje weryfikacji, o której mowa w ust. 1, w terminie nie
dłuższym niż 90 dni kalendarzowych od dnia otrzymania raportu. Dyrektor
Instytutu pisemnie informuje przedsiębiorcę o dniu zakończenia weryfikacji i jej
wyniku.
3. W przypadku prowadzenia przez Instytut kontroli, o której mowa
w art. 28 ust. 1 pkt 2, termin określony w ust. 2 biegnie od dnia zakończenia
kontroli.
Art. 27. 1. Opinia ekonomiczno-finansowa o raporcie przygotowywana jest
przez firmę audytorską wybraną przez Instytut z listy, o której mowa w ust. 2,
i obejmuje ocenę, czy przedstawione w raporcie koszty stanowią polskie koszty
kwalifikowalne.
2. Instytut prowadzi listę firm audytorskich wydających opinie w sprawie
raportów. Instytut, ustalając listę, kieruje się koniecznością posiadania przez firmę
audytorską niezbędnych kwalifikacji dotyczących weryfikacji finansowania
produkcji audiowizualnych.
Art. 28. 1. Instytut może prowadzić kontrolę przedsiębiorców, którym
przyznano wsparcie finansowe w zakresie produkcji audiowizualnej albo usługi na
rzecz produkcji audiowizualnej, na którą przedsiębiorcy przyznano wsparcie
finansowe, w celu weryfikacji:
15.04.2020
©Telksinoe s. 21/28
1) terminowości realizacji prac objętych wsparciem finansowym zgodnie
z terminami określonymi w umowie o wsparcie finansowe lub
2) rzetelności informacji zawartych w raporcie i w załącznikach do raportu.
2. Instytut może prowadzić kontrolę w okresie od dnia podpisania umowy
o wsparcie finansowe do dnia zakończenia weryfikacji raportu.
3. Kontrola, o której mowa w ust. 1 pkt 2, nie może być prowadzona przez
okres dłuższy niż 2 miesiące.
4. Kontrolę przeprowadzają pracownicy Instytutu lub firmy audytorskie
z listy, o której mowa w art. 27 ust. 2, na podstawie pisemnego upoważnienia
udzielonego przez Dyrektora Instytutu.
5. Upoważnienie zawiera:
1) wskazanie podstawy prawnej kontroli;
2) datę i miejsce wystawienia;
3) imię i nazwisko osoby upoważnionej do przeprowadzenia kontroli, zwanej
dalej „osobą upoważnioną”;
4) oznaczenie przedsiębiorcy;
5) termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
6) zakres kontroli.
6. Osoba upoważniona ma prawo do:
1) wstępu do siedziby przedsiębiorcy, któremu przyznano wsparcie finansowe,
oraz na teren i do pomieszczeń, gdzie jest lub była prowadzona produkcja
audiowizualna albo jest lub była świadczona usługa na rzecz produkcji
audiowizualnej, objęta wsparciem finansowym;
2) żądania dokumentów związanych z wydatkami ponoszonymi na produkcję
audiowizualną albo usługę na rzecz produkcji audiowizualnej, zaliczonymi do
polskich kosztów kwalifikowalnych, w tym umów i dokumentów
księgowych;
3) wglądu w dokumentację dotyczącą umowy o wsparcie finansowe, w tym
dokumenty księgowe, umowy, dokumentację fotograficzną i audiowizualną
z procesu produkcji audiowizualnej;
4) żądania złożenia pisemnych wyjaśnień związanych z przyznaniem
i rozliczeniem wsparcia finansowego.
15.04.2020
©Telksinoe s. 22/28
Art. 29. 1. Z przeprowadzonej kontroli osoba upoważniona sporządza
protokół kontroli, który zawiera:
1) firmę i adres przedsiębiorcy;
2) wskazanie podstawy prawnej kontroli;
3) imię i nazwisko osoby upoważnionej oraz datę wydania upoważnienia do
przeprowadzenia kontroli;
4) termin rozpoczęcia i zakończenia kontroli, ze wskazaniem dni będących
przerwami w kontroli;
5) zakres i przedmiot kontroli;
6) opis ustalonego w wyniku kontroli stanu faktycznego, w tym stwierdzonych
nieprawidłowości, przyczyn ich powstania, zakresu i skutków oraz imiona,
nazwiska i funkcję (stanowisko) osób odpowiedzialnych za
nieprawidłowości;
7) wskazanie podstaw dokonanych ustaleń;
8) w przypadku kolejnej kontroli informację o realizacji zaleceń pokontrolnych
wydanych w wyniku ostatniej kontroli;
9) pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń
zawartych w protokole kontroli oraz o prawie do odmowy podpisania tego
protokołu;
10) wzmiankę o zgłoszeniu zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole kontroli
oraz o stanowisku zajętym wobec nich przez osobę upoważnioną;
11) omówienie dokonanych w protokole kontroli poprawek, skreśleń
i uzupełnień;
12) podpis osoby upoważnionej oraz wskazanie miejsca i datę podpisania
protokołu kontroli;
13) podpis przedsiębiorcy oraz wskazanie miejsca i datę podpisania protokołu
kontroli albo w przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli –
wzmiankę o tym fakcie.
2. Protokół kontroli podpisuje osoba upoważniona i przedsiębiorca.
3. Przedsiębiorca przed podpisaniem protokołu kontroli może zgłosić pisemne
umotywowane zastrzeżenia do ustaleń zawartych w protokole kontroli w terminie
14 dni od dnia jego otrzymania.
15.04.2020
©Telksinoe s. 23/28
4. Osoba upoważniona w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń
zawartych w protokole kontroli w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania dokonuje
analizy zastrzeżeń i w miarę potrzeby podejmuje dodatkowe czynności kontrolne.
5. W przypadku stwierdzenia, że zastrzeżenia do ustaleń zawartych
w protokole kontroli są zasadne w całości lub w części, osoba upoważniona
zmienia lub uzupełnia protokół kontroli.
6. W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń do ustaleń zawartych
w protokole kontroli w całości osoba upoważniona pozostawia protokół kontroli
bez zmian.
7. Przedsiębiorca może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając
w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
8. W przypadku odmowy podpisania protokołu kontroli osoba upoważniona
dołącza do niego pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
9. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez przedsiębiorcę nie stanowi
przeszkody do podpisania protokołu przez osobę upoważnioną.
Art. 30. 1. Jeżeli w wyniku kontroli stwierdzono, że przedsiębiorca nie
realizuje obowiązków wynikających z ustawy lub umowy o wsparcie finansowe,
Dyrektor Instytutu wydaje zalecenia pokontrolne, w których wzywa przedsiębiorcę
do usunięcia nieprawidłowości lub udzielenia wyjaśnień.
2. Usunięcie nieprawidłowości lub udzielenie wyjaśnień następuje we
wskazanym przez Dyrektora Instytutu terminie nie krótszym niż 30 dni od dnia
doręczenia zaleceń pokontrolnych przedsiębiorcy.
3. Jeżeli po upływie terminu, o którym mowa w ust. 2, przedsiębiorca nie
usunie wskazanych nieprawidłowości lub udzielone przez niego wyjaśnienia okażą
się niewystarczające, Dyrektor Instytutu może wskazać środki, jakie powinien
zastosować przedsiębiorca w celu usunięcia nieprawidłowości wraz ze wskazaniem
terminu na ich usunięcie.
4. Niezastosowanie się do środków, o których mowa w ust. 3, stanowi
podstawę do odstąpienia od umowy o wsparcie finansowe przez Dyrektora
Instytutu.
Art. 31. 1. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego określi, w drodze rozporządzenia:
15.04.2020
©Telksinoe s. 24/28
1) szczegółowy wykaz kosztów mogących stanowić polskie koszty
kwalifikowalne oraz szczegółowy wykaz kosztów wyłączonych
z kwalifikowania jako polskie koszty kwalifikowalne na podstawie
art. 15 ust. 5;
2) minimalne planowane czasy trwania utworów audiowizualnych oraz
minimalne wartości polskich kosztów kwalifikowalnych uprawniających do
wnioskowania o wsparcie finansowe – osobno dla poszczególnych rodzajów
utworów audiowizualnych;
3) wzór wniosku o wydanie certyfikatu;
4) wzór wniosku o wsparcie finansowe;
5) wzór testu kwalifikacyjnego wraz ze szczegółowymi kryteriami testu
kwalifikacyjnego i odpowiadającą im punktacją;
6) wzór raportu.
2. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1, uwzględnia się odpowiednio:
1) koszty, których wydatkowanie jest niezbędne dla produkcji audiowizualnej
oraz których poniesienie przyczyni się do rozwoju polskiej branży
audiowizualnej;
2) potrzebę dostosowania systemu wsparcia finansowego do uwarunkowań
rynkowych i aktualnych kierunków rozwoju produkcji audiowizualnej;
3) zmiany zachodzące w warunkach dofinansowywania produkcji
audiowizualnej na terytoriach innych niż Rzeczpospolita Polska;
4) sposoby produkcji i postprodukcji poszczególnych rodzajów utworów
audiowizualnych;
5) wpływ produkcji audiowizualnej na wzmocnienie potencjału kreatywnego
i ekonomicznego polskiego rynku produkcji audiowizualnej;
6) sprawność procedury przyznawania wsparcia finansowego i weryfikacji
spełniania warunków przyznania i wypłaty wsparcia finansowego;
7) konieczność ujednolicenia dokumentów stosowanych w trybie przyznawania
i rozliczania wsparcia finansowego.
15.04.2020
©Telksinoe s. 25/28
Rozdział 5
Przepisy zmieniające, przejściowe i końcowe
Art. 32. W ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz. U.
z 2018 r. poz. 597) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 8 w ust. 1 w pkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 10
i 11 w brzmieniu:
„10) wspieranie produkcji audiowizualnej na zasadach określonych
w ustawie z dnia 9 listopada 2018 r. o finansowym wspieraniu produkcji
audiowizualnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 50);
11) nadawanie każdemu filmowi wyświetlanemu w kinie indywidualnego
identyfikatora publikowanego na stronie podmiotowej Instytutu
w Biuletynie Informacji Publicznej.”;
2) w art. 11 uchyla się ust. 3;
3) w art. 18 w ust. 1:
a) uchyla się pkt 7,
b) dodaje się pkt 8 w brzmieniu:
„8) wpływy z kar nałożonych na podstawie art. 19b.”;
4) po art. 19 dodaje się art. 19a i art. 19b w brzmieniu:
„Art. 19a. 1. Podmiot prowadzący kino przekazuje Instytutowi:
1) dzienne dane o liczbie widzów, liczbie sprzedanych biletów
i zaakceptowanych znakach legitymacyjnych oraz przychodach z tytułu
sprzedaży biletów w odniesieniu do każdego filmu wyświetlanego
w danym dniu;
2) miesięczne dane o przychodach z tytułu wyświetlania filmów i reklam
w kinie.
2. Jeżeli podmiot prowadzi więcej niż jedno kino, przekazuje Instytutowi
dane, o których mowa w ust. 1, odrębnie dla każdego kina.
3. Dane, o których mowa w ust. 1:
1) pkt 1, są przekazywane dwa razy w tygodniu: w pierwszym dniu, który
nie jest dniem wolnym od pracy, następującym po każdej niedzieli – za
piątek, sobotę i niedzielę, oraz w dniu, który nie jest dniem wolnym od
15.04.2020
©Telksinoe s. 26/28
pracy, poprzedzającym każdą sobotę – za poniedziałek, wtorek, środę
i czwartek,
2) pkt 2, są przekazywane w pierwszym dniu miesiąca, który nie jest dniem
wolnym od pracy, następującym po miesiącu, którego dotyczą
– za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przy użyciu dokumentów
elektronicznych w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
(Dz. U. z 2017 r. poz. 570 oraz z 2018 r. poz. 1000, 1544 i 1669) albo przez
formularz elektroniczny udostępniony na stronie podmiotowej Instytutu
w Biuletynie Informacji Publicznej.
4. Minister określi, w drodze rozporządzenia:
1) elektroniczny format przekazywania danych, o których mowa w ust. 1,
2) wzór formularzy służących do przekazywania Instytutowi danych,
o których mowa w ust. 1, wraz z objaśnieniami co do sposobu ich
wypełniania
– uwzględniając konieczność uproszczenia, usprawnienia i ujednolicenia
procesu przekazywania danych.
Art. 19b. 1. Podmiot prowadzący kino, który nie przekaże danych,
o których mowa w art. 19a, albo nie przekaże ich w terminie – podlega karze
pieniężnej w wysokości od 1000 do 100 000 zł.
2. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, nakłada w drodze decyzji
Dyrektor.
3. Przy ustalaniu wysokości kar pieniężnych Dyrektor uwzględnia
wcześniejsze naruszenia obowiązków przekazywania danych przez podmiot
prowadzący kino, zakres i rodzaj danych nieprzekazanych albo
nieprzekazanych w terminie oraz rozmiar działalności prowadzonej przez
podmiot.
4. Karę pieniężną wnosi się na rachunek bankowy Instytutu.
5. Karę pieniężną uiszcza się w terminie 14 dni od dnia, w którym
decyzja o jej nałożeniu stała się ostateczna.
6. Do kar pieniężnych stosuje się przepisy działu IVa ustawy z dnia
14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U.
z 2018 r. poz. 2096).
15.04.2020
©Telksinoe s. 27/28
7. Wierzycielem należności z tytułu kar pieniężnych, o których mowa
w ust. 1, w rozumieniu przepisów o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji jest Instytut.
8. Organem wyższego stopnia właściwym do rozpatrzenia zażalenia na
postanowienie wierzyciela należności z tytułu kar pieniężnych, o których
mowa w ust. 1, jest minister.”.
Art. 33. 1. W latach 2019–2027 minimalny limit wydatków budżetu państwa
będących skutkiem finansowym ustawy wynosi 100 000 tys. zł rocznie, natomiast
w latach 2018–2027 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących
skutkiem finansowym ustawy wynosi w:
1) 2018 r. – 50 000 tys. zł;
2) 2019 r. – 210 738 tys. zł;
3) 2020 r. – 216 006 tys. zł;
4) 2021 r. – 221 406 tys. zł;
5) 2022 r. – 226 940 tys. zł;
6) 2023 r. – 232 614 tys. zł;
7) 2024 r. – 238 430 tys. zł;
8) 2025 r. – 244 390 tys. zł;
9) 2026 r. – 250 500 tys. zł;
10) 2027 r. – 265 762 tys. zł.
2. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na
dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1,
zostanie zastosowany mechanizm korygujący polegający na ograniczeniu
wydatków związanych z kosztami funkcjonowania Instytutu.
3. Organem właściwym do monitorowania wykorzystania limitu wydatków,
o którym mowa w ust. 1, oraz wdrożenia mechanizmu korygującego, o którym
mowa w ust. 2, jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa
narodowego.
Art. 34. Traci moc ustawa z dnia 16 lipca 1987 r. o państwowych
instytucjach filmowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2006).
15.04.2020
©Telksinoe s. 28/28
Art. 35. Ustawa wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia,
z wyjątkiem przepisów art. 32 pkt 3 lit. b i pkt 4, które wchodzą w życie po
upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia.
15.04.2020
Do góry