Ustawy w postaci jednolitej
Wyszukiwarka ustaw
W przeglądarce naciśnij Ctrl+F, by wyszukać w ustawie.
2018 Pozycja 35
©Telksinoe s. 1/12
Opracowano na podstawie: t.j.
Dz. U. z 2018 r.
poz. 35, 529.
U S T A W A
z dnia 23 września 1999 r.
o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium
Art. 1. 1. Ustawa określa zasady pobytu wojsk obcych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady ich przemieszczania się przez to terytorium.
2. Przepisów ustawy określających status wojsk obcych nie stosuje się do tych
wojsk obcych, których status jest określony w umowach międzynarodowych
ratyfikowanych w trybie art. 89 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. poz. 483, z 2001 r. poz. 319, z 2006 r. poz. 1471 oraz
z 2009 r. poz. 946).
Art. 2. W rozumieniu ustawy poniższe określenia oznaczają:
1) wojska obce – żołnierzy wojsk obcych i personel cywilny im towarzyszący;
2) żołnierze wojsk obcych – żołnierzy należących do lądowych, morskich lub
powietrznych wojsk państwa obcego albo pozostających pod dowództwem
organizacji międzynarodowej, przebywających na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej w celu wykonania określonych zadań;
3) personel cywilny – pracowników cywilnych zatrudnionych w wojskach
państwa obcego albo wojskach pozostających pod dowództwem organizacji
międzynarodowej, towarzyszących tym wojskom na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej;
4) strona wysyłająca – państwo, do którego należą wojska obce, albo organizację
międzynarodową, pod której dowództwem wojska te pozostają;
5) organy wojskowe strony wysyłającej – organy wojskowe państwa albo
organizacji międzynarodowej, które na mocy prawa tego państwa, statutu
organizacji międzynarodowej lub umowy międzynarodowej są właściwe
względem żołnierzy wojsk obcych lub ich personelu cywilnego.
Art. 3. 1. Zgodę na pobyt wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej, zwaną dalej „zgodą”, wydają:
1) Minister Obrony Narodowej:
26.03.2018
©Telksinoe s. 2/12
a) w przypadku wojsk Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego,
sporządzonego w Waszyngtonie dnia 4 kwietnia 1949 r., wojsk
pozostających pod dowództwem organów Organizacji Traktatu
Północnoatlantyckiego albo wojsk uczestniczących w szkoleniu
w ramach Partnerstwa dla Pokoju, jeżeli okres ich pobytu nie przekracza
trzech miesięcy,
b) po zasięgnięciu opinii zainteresowanych ministrów – w przypadku wojsk
państw obcych albo wojsk pozostających pod dowództwem organów
organizacji międzynarodowych innych niż wymienione w lit. a, pod
warunkiem że okres ich pobytu nie przekracza trzech miesięcy,
liczebność – tysiąca osób, a pobyt ma na celu udział w szkoleniu
wojskowym, o ile właściwe organy tych państw albo organizacji
międzynarodowych uznają zasady pobytu (status) ich wojsk wynikające
z ustawy oraz złożą zobowiązanie, że ich wojska będą przestrzegały
prawa polskiego;
2) Rada Ministrów na czas określony:
a) w przypadku wojsk, o których mowa w pkt 1 lit. a, jeżeli okres ich
pobytu przekracza trzy miesiące albo jeżeli jej przedmiotem jest
przedłużenie pobytu,
b) w przypadku wojsk państw obcych albo wojsk pozostających pod
dowództwem organów organizacji międzynarodowych innych niż
wymienione w pkt 1 lit. a, w innych przypadkach niż te, o których mowa
w pkt 1 lit. b, lub w przypadku przedłużenia pobytu, o ile właściwe
organy tych państw albo organizacji międzynarodowych uznają zasady
pobytu (status) ich wojsk wynikające z ustawy oraz złożą zobowiązanie,
że ich wojska będą przestrzegały prawa polskiego.
1a. Minister Obrony Narodowej może upoważnić w przypadkach, o których
mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, Dowódcę Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych,
Dowódcę Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcę Wojsk Obrony
Terytorialnej oraz Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych do wyrażania zgody
w sytuacji:
1) klęski żywiołowej i likwidacji jej skutków,
2) katastrofy lądowej, morskiej lub lotniczej,
26.03.2018
©Telksinoe s. 3/12
3) konieczności udzielenia pomocy humanitarnej,
4) realizacji ćwiczenia wojskowego wynikającego z planu zatwierdzonego przez
Ministra Obrony Narodowej
– jeżeli wojska obce są odpowiednikiem wojsk podległych odpowiednio Dowódcy
Generalnemu Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcy Operacyjnemu Rodzajów Sił
Zbrojnych, Dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej lub Szefowi Inspektoratu
Wsparcia Sił Zbrojnych, którymi ten dowódca lub szef dowodzi, ich liczebność nie
przekracza pięciuset osób, a okres pobytu nie przekracza dwóch miesięcy.
2. W zgodzie należy określić stronę wysyłającą, cel i okres pobytu oraz
liczebność wojsk obcych, datę i przejście graniczne, przez które nastąpi wjazd,
ilość i rodzaj wwożonego sprzętu wojskowego oraz broni, amunicji i materiałów
niebezpiecznych, trasy przejazdu i miejsce stacjonowania, datę i przejście
graniczne, przez które nastąpi wyjazd, a także inne okoliczności mające znaczenie
organizacyjno-techniczne.
3. Zgoda może być wyrażona również w porozumieniu zawartym
z właściwymi organami państwa wysyłającego albo z organem organizacji
międzynarodowej, pod którego dowództwem wojska te pozostają.
4. O wyrażeniu zgody zawiadamia się niezwłocznie Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków Sejmu i Senatu oraz inne zainteresowane
organy władzy publicznej.
Art. 3a. 1. Zgodę na pobyt wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej w ramach wzmocnienia wojskowego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej przez stronę wysyłającą w operacjach wojskowych prowadzonych na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w czasie pokoju wydaje Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek Ministra Obrony Narodowej skierowany po
uzyskaniu zgody Prezesa Rady Ministrów.
2. W zgodzie, o której mowa w ust. 1, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej
określa cel pobytu wojsk obcych i zakres ich uprawnień, a także inne okoliczności
mające znaczenie dla obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Określając zakres uprawnień, o których mowa w ust. 2, Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej wskazuje, które uprawnienia Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej będą przysługiwać wojskom obcym w czasie pobytu na
26.03.2018
©Telksinoe s. 4/12
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach wzmocnienia wojskowego Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
4. O wyrażeniu zgody, o której mowa w ust. 1, zawiadamia się niezwłocznie
Marszałków Sejmu i Senatu oraz inne zainteresowane organy władzy publicznej.
5. Do pobytu wojsk obcych, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się
przepisów art. 13 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3.
Art. 4. 1. Przepisy dotyczące pobytu wojsk obcych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej stosuje się odpowiednio do przemieszczania się tych
wojsk przez to terytorium, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
2. Zgodę na przemieszczenie się wojsk obcych przez terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej wydaje Minister Obrony Narodowej.
2a. Minister Obrony Narodowej może upoważnić Dowódcę Generalnego
Rodzajów Sił Zbrojnych, Dowódcę Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych,
Dowódcę Wojsk Obrony Terytorialnej lub Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił
Zbrojnych do wyrażania zgody na przemieszczanie się przez terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej:
1) pojedynczych pojazdów, jednostek taboru pływającego, statków
powietrznych, wagonów kolejowych lub pociągów należących do wojsk
obcych lub przewożących ładunki tych wojsk;
2) kolumn pojazdów wojsk obcych oraz formacji jednostek taboru pływającego
lub statków powietrznych, w których skład wchodzi nie więcej niż
dwadzieścia pojazdów, jednostek taboru pływającego lub statków
powietrznych.
3. W przypadku gdy liczebność przemieszczających się wojsk obcych
przekracza tysiąc osób, o wydaniu zgody Minister Obrony Narodowej informuje
niezwłocznie Radę Ministrów.
4. Przemieszczanie się obcego wojskowego statku powietrznego odbywa się
na zasadach i w trybie przepisów ustawy z dnia 12 października 1990 r. o ochronie
granicy państwowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 660).
Art. 5. 1. Działalność organów władzy publicznej związaną z pobytem wojsk
obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej koordynuje Minister Obrony
Narodowej.
26.03.2018
©Telksinoe s. 5/12
2. Koordynacja, o której mowa w ust. 1, polega na informowaniu właściwych
organów władzy publicznej o przedsięwzięciach związanych z pobytem wojsk
obcych lub uzgadnianiu z nimi tych przedsięwzięć.
Art. 6. Podczas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wojska obce
są obowiązane do przestrzegania prawa polskiego.
Art. 7. 1. Żołnierze wojsk obcych i ich personel cywilny mogą przekraczać
granicę państwową Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie dokumentów innych
niż wymagane przez prawo polskie.
2. Ministrowie właściwi do spraw wewnętrznych, do spraw administracji
publicznej oraz Minister Obrony Narodowej mogą określić, w drodze
rozporządzenia, inne niż wymagane przez prawo polskie rodzaje dokumentów
uprawniających żołnierzy wojsk obcych i ich personel cywilny do przekraczania
granicy państwowej.
3. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 2, może określić w szczególności,
że wystarczającymi dokumentami uprawniającymi do przekroczenia granicy
państwowej są:
1) dokument tożsamości z fotografią, wydany przez stronę wysyłającą,
określający imię i nazwisko, datę urodzenia, stopień i numer wojskowy (o ile
został nadany) i rodzaj służby;
2) indywidualny lub zbiorowy rozkaz wyjazdu sporządzony w języku
urzędowym strony wysyłającej oraz w języku angielskim lub w innym języku
oficjalnym organizacji międzynarodowej.
Art. 8. 1. Żołnierze wojsk obcych i ich personel cywilny w sprawach karnych
o czyny popełnione na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają jurysdykcji
sądów polskich.
2. W prokuraturze okręgowej w wydziale do spraw wojskowych prowadzi się
sprawy karne o czyny popełnione przez żołnierzy wojsk obcych oraz członków ich
personelu cywilnego w związku z pełnieniem obowiązków służbowych.
3. O zatrzymaniu lub tymczasowym aresztowaniu żołnierza wojsk obcych lub
członka ich personelu cywilnego zawiadamia się niezwłocznie organy wojskowe
strony wysyłającej.
26.03.2018
©Telksinoe s. 6/12
4. W sprawach karnych o czyny popełnione przez żołnierzy wojsk obcych lub
ich personel cywilny może nastąpić przekazanie ścigania karnego na zasadach
określonych w Kodeksie postępowania karnego.
5. Przekazanie ścigania nie może nastąpić w przypadku popełnienia
przestępstwa:
1) przeciwko bezpieczeństwu wewnętrznemu lub zewnętrznemu
Rzeczypospolitej Polskiej;
2) przeciwko polskim urzędom lub funkcjonariuszom publicznym;
3) przeciwko istotnym polskim interesom gospodarczym;
4) fałszywych zeznań złożonych wobec urzędu polskiego.
6. W razie przekazania ścigania karnego żołnierz wojsk obcych lub członek
ich personelu cywilnego powinien zostać niezwłocznie przejęty przez stronę
wysyłającą.
Art. 9. W zakresie przestępstw i wykroczeń popełnionych przez żołnierzy
wojsk obcych i ich personel cywilny wyłącznie na szkodę strony wysyłającej, na
szkodę jej wojsk lub szkodę żołnierzy tych wojsk i personelu cywilnego strony
wysyłającej jurysdykcja sądów polskich jest wyłączona.
Art. 10. 1. Żołnierze wojsk obcych podczas pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej podlegają przepisom dyscyplinarnym strony
wysyłającej.
2. Właściwe organy strony wysyłającej są uprawnione do prowadzenia na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie prawa strony wysyłającej,
postępowania w sprawach dyscyplinarnych w stosunku do żołnierzy wojsk obcych,
a także orzekania i wykonywania kar dyscyplinarnych.
3. Polskie organy porządkowe, określone w odrębnych przepisach, postępują
wobec żołnierzy wojsk obcych według zasad obowiązujących w stosunku do
żołnierzy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 11. 1. Stronę wysyłającą zwalnia się, pod warunkiem wzajemności,
z odpowiedzialności za szkody w mieniu stanowiącym własność Skarbu Państwa,
użytkowanym przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, wyrządzone przez
wojska obce albo żołnierzy wojsk obcych lub ich personel cywilny, o ile szkody te
26.03.2018
©Telksinoe s. 7/12
zostały wyrządzone podczas wykonywania zadań związanych z realizacją celów
określonych w zgodzie.
2. W przypadku wyrządzenia przez wojska obce w związku z realizacją celów
określonych w zgodzie szkód w innym mieniu stanowiącym wyłączną własność
Skarbu Państwa, w tym również w mieniu znajdującym się w zarządzie
przedsiębiorstwa Lasy Państwowe, wysokość odszkodowania jest ustalana na
drodze dyplomatycznej, z zastrzeżeniem ust. 1.
3. Osoby fizyczne, osoby prawne lub niepaństwowe jednostki organizacyjne
niemające osobowości prawnej mogą dochodzić swoich roszczeń z tytułu szkód
wyrządzonych im przez wojska obce albo żołnierzy wojsk obcych lub ich personel
cywilny także w następującym trybie:
1) podmiot poszkodowany kieruje roszczenie do Ministra Obrony Narodowej,
który przekazuje je do rozpatrzenia specjalnie powołanej do tego komisji,
w której skład mogą wchodzić przedstawiciele zainteresowanych resortów;
2) komisja rozpatruje roszczenie, biorąc pod uwagę wszelkie okoliczności
sprawy, w oparciu o dokumentację zgromadzoną w sprawie,
a w szczególności dokumenty własne, dokumenty zgromadzone przez
właściwe organy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także właściwe
organy wojskowe strony wysyłającej oraz przygotowuje protokół, w którym
w porozumieniu z osobą poszkodowaną określa wysokość odszkodowania; na
podstawie tego protokołu Minister Obrony Narodowej podejmuje decyzję
o wypłaceniu odszkodowania;
3) odszkodowanie jest wypłacane przez Ministra Obrony Narodowej, który
zwraca się następnie do właściwych organów wojskowych strony wysyłającej
o zwrot poniesionych kosztów;
4) w przypadku braku porozumienia co do wysokości odszkodowania podmiot
poszkodowany może skierować roszczenie przeciwko Skarbowi Państwa.
4. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, skład i tryb
powoływania komisji oraz sposób jej działania. Rozporządzenie to określi
w szczególności:
1) organy delegujące swoich przedstawicieli do udziału w komisji;
26.03.2018
©Telksinoe s. 8/12
1a) organy obowiązane do sporządzania, gromadzenia i przekazywania komisji
dokumentów w sprawie szkód oraz wysokość wynagrodzenia osób
wykonujących czynności z tym związane;
2) czynności przewodniczącego i sekretarza komisji;
3) sposób postępowania komisji;
4) dokumenty sporządzane przez komisję;
5) wysokość wynagrodzenia osób wchodzących w skład komisji za udział w jej
pracach;
6) wydatki zaliczane do kosztów postępowania przed komisją;
7) sposób refundowania kosztów poniesionych w toku postępowania przed
komisją.
5. Do udziału w pracach komisji można zaprosić przedstawicieli właściwych
organów wojskowych strony wysyłającej.
Art. 12. Do szkód wyrządzonych przez wojska obce albo żołnierzy wojsk
obcych lub ich personel cywilny żołnierzom lub pracownikom cywilnym Sił
Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej stosuje się odpowiednio art. 11 ust. 1.
Art. 13. 1. Podczas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żołnierze
wojsk obcych w czasie wykonywania zadań służbowych:
1) powinni nosić umundurowanie wojsk, do których należą;
2) są uprawnieni, na podstawie rozkazu wydanego przez organy wojskowe
strony wysyłającej, do posiadania i noszenia broni;
3) mogą używać broni i środków przymusu bezpośredniego przewidzianych
w przepisach prawa polskiego, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Zasady noszenia umundurowania oraz posiadania i noszenia broni w czasie
wykonywania zadań służbowych regulują przepisy strony wysyłającej.
3. Użycie broni i środków przymusu bezpośredniego przez żołnierzy wojsk
obcych podczas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może nastąpić:
1) na terenie obozów, obiektów lub innych nieruchomości, w których wojska
obce są zakwaterowane;
2) w czasie ich przemieszczania się w związku z wykonywaniem zadań
związanych z realizacją celów określonych w zgodzie;
3) w czasie ćwiczeń wojsk obcych.
26.03.2018
©Telksinoe s. 9/12
Art. 13a. 1. Na wniosek właściwych organów wojskowych strony
wysyłającej żołnierze wojsk obcych mogą być wyposażani w broń i amunicję
stanowiące uzbrojenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Minister Obrony Narodowej, w drodze decyzji, z zachowaniem przepisów
o ochronie informacji niejawnych, określa liczbę i rodzaj broni, w którą będą
wyposażani żołnierze wojsk obcych.
3. W zakresie wyposażania wojsk obcych w amunicję oraz ewidencjonowania
wydanej amunicji i broni stosuje się przepisy obowiązujące w Siłach Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 14. Żołnierze wojsk obcych i ich personel cywilny są uprawnieni do
kierowania pojazdami lub ich zespołami, wojskowymi statkami powietrznymi lub
okrętami wojennymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie praw
jazdy lub pozwoleń wydanych przez właściwe organy państwa, którego są
obywatelami.
Art. 15. 1. Żołnierze wojsk obcych i ich personel cywilny są zwolnieni
z obowiązku meldunkowego i mogą korzystać z hoteli i internatów wojskowych na
zasadach określonych w przepisach dotyczących zakwaterowania Sił Zbrojnych
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe warunki i tryb zakwaterowania żołnierzy wojsk obcych i ich
personelu cywilnego przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozporządzenie to określi w szczególności:
1) sposób zakwaterowania stałego, tymczasowego, zbiorowego oraz
biwakowego na poligonach;
2) wysokość opłat za zakwaterowanie.
Art. 16. 1. Pobyt żołnierzy wojsk obcych i ich personelu cywilnego na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na zasadach określonych w ustawie, nie jest
uważany za pobyt lub zamieszkanie, od którego jest uzależnione poddanie w
jakiejkolwiek formie opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Żołnierze wojsk obcych i ich personel cywilny są zwolnieni od
opodatkowania w odniesieniu do wynagrodzenia i wypłacanych im dodatków
przez stronę wysyłającą lub od mienia ruchomego, które znajduje się na terytorium
26.03.2018
©Telksinoe s. 10/12
Rzeczypospolitej Polskiej wyłącznie w związku z ich czasowym pobytem na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem że mienie to zostanie
wywiezione przy opuszczeniu terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3. Przepisy ust. 1 i 2 nie uprawniają do zwolnienia od opodatkowania,
któremu żołnierze wojsk obcych i ich personel cywilny podlegają zgodnie
z odrębnymi przepisami prawa polskiego, nawet jeśli są uważani za osoby
przebywające lub zamieszkałe poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 17. Żołnierze wojsk obcych i ich personel cywilny przekraczający
granicę Rzeczypospolitej Polskiej podlegają polskim przepisom celnym
i dewizowym, z tym że oficjalne dokumenty wojsk obcych opatrzone odpowiednią
urzędową pieczęcią nie podlegają rewizji celnej.
Art. 18. 1. Żołnierze wojsk obcych i ich personel cywilny korzystają ze
świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmioty wykonujące działalność
leczniczą za odpłatnością, na zasadach określonych w odrębnych przepisach dla
osób nieuprawnionych.
2. Należności za świadczenia zdrowotne, o których mowa w ust. 1, pokrywa
Minister Obrony Narodowej, który występuje następnie do strony wysyłającej
o zwrot poniesionych kosztów, wskazując termin i sposób zapłaty należności.
3. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z Ministrem Obrony
Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb
ponoszenia i regulowania opłat za świadczenia zdrowotne udzielane żołnierzom
wojsk obcych i ich personelowi cywilnemu. Rozporządzenie to określi
w szczególności:
1) sposób obliczania kosztów udzielanych świadczeń zdrowotnych;
2) tryb zaliczkowego pokrywania kosztów w przypadkach wymagających
znacznego zaangażowania środków finansowych;
3) sposób przekazywania opłat za świadczenia zdrowotne i refundowania
kosztów przez wojska obce.
Art. 19. 1. Pojazdy wojsk obcych, zarejestrowane i dopuszczone do ruchu
drogowego na podstawie przepisów obowiązujących w państwie, do którego
należą, oraz opatrzone wyraźnie znakiem wskazującym na państwo rejestracji, są
26.03.2018
©Telksinoe s. 11/12
dopuszczone do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z prawem
polskim.
2. Jeżeli za korzystanie z dróg publicznych są pobierane opłaty, organy
wojskowe strony wysyłającej mogą wystąpić, za pośrednictwem Ministra Obrony
Narodowej, o zwolnienie od tych opłat na zasadzie wzajemności. Zwolnienia nie
stosuje się w przypadku korzystania przez wojska obce z płatnych autostrad.
3. Jeżeli przepisy wymagają wydania specjalnych zezwoleń na przewóz
materiałów niebezpiecznych, wnioski o wydanie takich zezwoleń są kierowane do
właściwych organów za pośrednictwem Ministra Obrony Narodowej.
4. Do wojsk obcych poruszających się po drogach na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 20 czerwca
1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 i 1926) odnoszące
się do ruchu pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
5. Zwalnia się od obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia określonego
w art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych,
Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli
Komunikacyjnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2060 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 1089 i
1926) wojska obce, których status jest określony w umowach międzynarodowych
ratyfikowanych za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.
Art. 20. Przewozy wojsk obcych kolejami odbywają się na takich samych
zasadach jak przewozy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 21. Statki powietrzne wojsk obcych mogą korzystać, z wyjątkiem
sytuacji awaryjnych, z cywilnych lotnisk komunikacyjnych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach obowiązujących cywilne statki powietrzne
i za zezwoleniem właściwych organów wojskowych i cywilnych.
Art. 22. 1. Potrzeby wojsk obcych w zakresie telekomunikacji są realizowane
na takich samych zasadach jak potrzeby Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Przydziału pasm częstotliwości na potrzeby wojsk obcych dokonuje się
z zasobów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Przydziału pasm
częstotliwości wykraczających poza te zasoby dokonuje się za pośrednictwem
właściwych organów wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z prawem
polskim.
26.03.2018
©Telksinoe s. 12/12
3. Zasady korzystania z linii i urządzeń telekomunikacyjnych oraz pasm
częstotliwości przez wojska obce regulują przepisy prawa polskiego lub umowy
międzynarodowe.
Art. 23. 1. Poligony wojskowe pozostające w trwałym zarządzie lub
w posiadaniu na podstawie innego tytułu prawnego Ministra Obrony Narodowej
mogą być udostępniane wojskom obcym, nieodpłatnie lub odpłatnie, w celu
przeprowadzania ćwiczeń wyłącznie z udziałem ich własnych jednostek lub
ćwiczeń wspólnych z jednostkami wojskowymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej
Polskiej.
2. Ćwiczenia, o których mowa w ust. 1, mogą być przeprowadzane również –
na takich samych zasadach jak ćwiczenia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej
– w polskiej przestrzeni powietrznej oraz na polskich śródlądowych drogach
wodnych, morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób obliczania
i rozliczania opłat wnoszonych przez wojska obce w związku z udostępnieniem im
poligonów wojskowych. Rozporządzenie to określi w szczególności:
1) wydatki wchodzące w skład kosztów korzystania z poligonów;
2) dokumenty sporządzane przy obliczaniu i rozliczaniu kosztów;
3) tryb przekazywania środków finansowych wnoszonych przez wojska obce.
Art. 24. (pominięty)
Art. 25. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia1).
1)
Ustawa została ogłoszona w dniu 20 listopada 1999 r.
26.03.2018
Do góry